Jan Klemens Branicki sarmata nowoczesny. Kreowanie wizerunku poprzez sztukę

  • nowość
Dostępność: dostępne
Wysyłka w: 24 godziny
Cena: 77,00 zł 77.00
ilość egz.

towar niedostępny

dodaj do schowka

Opis

Zamówienia i fundacje w dziedzinie sztuki często służyły podnoszeniu splendoru, legitymizacji aspiracji do władzy i gloryfikacji osoby ich dokonującej. To zakrawające niemalże na banał stwierdzenie wymaga tu dookreślenia: patronat nad sztuką bywa postrzegany jako pewnego rodzaju środek retoryczny, środek komunikacji pożądanego przekazu.

Niniejsza praca jest próbą pokazania takiej roli sztuki na przykładzie inicjatyw i inwestycji artystycznych Jana Klemensa Branickiego (1689-1771), jednej z ważniejszych postaci schyłku I Rzeczypospolitej. Swym długim, osiemdziesięciodwuletnim życiem Branicki objął całą epokę „saską”, dochodząc do wielkiej fortuny oraz najwyższych godności i funkcji w państwie: hetmana wielkiego koronnego i kasztelana krakowskiego, głowy stronnictwa profrancuskiego w Rzeczypospolitej i przywódcy stronnictwa republikanów. Jego narastające ambicje sięgnęły apogeum w realnych aspiracjach do korony po Auguście III.

SPIS TREŚCI:

WPROWADZENlE
„UN GALANT SARMATE", „UN SARMATE POLI", „SARMATA OŚWIECONY" - „SARMATA NOWOCZESNY". KŁOPOTY Z OKRESLENIEM 11
STAN BADAŃ NAD INICJATYWAMI ARTYSTYCZNYMI I DZIAŁALNOŚCIĄ FUNDACYJNĄ BRANICKIECO 14
STAN ŹRÓDEŁ 21
ZAŁOZENIA, ZAKRES I CEL PRACY. USTALENIA POJĘĆ I TERMINÓW 29

ROZDZIAŁ I
OD ZRĘCZNEGO DWORAKA DO NIEDOSZŁECO KROLA JANA IV KLEMENSA. KOLEJE ŻYCIA I DZIAŁALNOŚĆ FUNDATORSKA JANA KLEMENSA BRANICKIEGO NA TLE JEGO CZASÓW 45

ROZDZIAŁ II
MECHANIZMY INWESTYCJI ARTYSTYCZNYCH 75
MODEL DWORU 76
JANA KLEMENSA BRANICKIEGO „EUROPA ERANCUSKA" 88
MECENAS CZY DYSPONENT 106
CHARAKTER ORGANIZACJA I FAZY REALIZACJI „FABRYK" 119
INSPIRACJE, WZORY, PRZEJMOWANE ROZWIĄZANIA 132

ROZDZIAŁ III
„MAGNIFICENTIA PRINCIPS". FUNDACJE ARTYSTYCZNE JAKO ELEMENT REPREZENTACJI I AUTOPROPAGANDY - WZORY EUROPEJSKIE 155
SPLENDOR NIEMAL KRÓLEWSKI 168
WZORZEC IDEALNEGO KSIĘCIA. PAN NA DOMINIUM, „NAJRZĄDNIEJSZY W POLSZCZE MAGNAT" 186
MODEL KSIĘCIA-BUDOWNICZEGO. PANOWANIE NAD DOMINIUM 209
MIASTO - GODNE TŁO DLA REZYDENCII 209
REZYDENCJA JAKO OBRAZ WŁAŚCICIELA 223
WIELKOPRZESTRZENNA KOMPOZYCIA KRAJOBRAZOWA WOKÓŁ REZYDENCJI BIAŁOSTOCKIEJ 236

ROZDZIAŁ IV
SARAMATA IDEALNY MIŁOŚNIK TRADYCJI I WOLNOŚCI, MĄŻ OPATRZNOŚCIOWY RZECZYPOSPOLITEJ 253
SARMATA UFNY W OPATRZNOŚĆ BOŻĄ 257
GODNY KONTYNUATOR WIELKIE] TRADYCII RODU 260
UTRWALANIE PAMIĘCI RODU 275
MITYCZNA GENEALOGIA I KONCEPTY ZWIĄZANE Z HERBEM 286
RZECZYWISTY WYWÓD HERALDYCZNY I GENEALOGICZNY 298
UCZESTNIK I ŚWIADEK WAZNYCH WYDARZEŃ HISTORYCZNYCH 302
"NAICZULSZY STRAŻNIK CAŁOŚCI DÓBR RZECZYPOSPOLITEJ", MĄŻ OPATRZNOŚCIOWY OJCZYZNY 309
TYKOCIN - POMNIK CHWAŁY RODU I MONUMENT KU CZCI JANA KLEMENSA BRANICKIEGO 321

UWAGI KOŃCOWE
OBRAZ BRANICKIEGO W OCZACH WSPÓŁCZESNYCH I POTOMNYCH 349

ANEKSY 357

BIBLIOGRAFIA
ŹRÓDŁA ARCHIWALNE 384
ŻRODŁA DRUKOWANE I OPRACOWANIA 390

SPIS ILUSTRACJI 427
SUMMARY 445
INDEKS OSÓB 453
 

Dane techniczne

Autor Anna Oleńska
Wydanie 2011
Liczba stron 466
Ilustracje liczne kolorowe i czarno-białe
Okładka miękka ze skrzydełkami
Format B5

Tytuły polecane

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Realizacja: N4K.eu
Sklep internetowy Shoper.pl