Norweska architektura i rzeźba wobec natury
Opis
Książka bardzo trafnie ukazuje walory norweskiej architektury i rzeźby. Jest bardzo ciekawą i wartościową pracą, która z pewnością będzie przydatna zarówno architektom, jak i szerszemu kręgowi odbiorców z uwagi na przybliżenie niezwykle interesującego, inspirującego kręgu kulturowego oraz na ważne proekologiczne przesłania.
— Z recenzji prof. Leszka Malugi
Praca jest nowatorska, ponieważ wiele poruszanych wątków nie pojawiło się jeszcze w polskiej literaturze. Stanowić będzie cenny wkład naukowy pozwalający lepiej poznać, zrozumieć i docenić fenomen norweskiej architektury, a być może także rozpropagować cechujący Norwegów głęboki namysł nad relacjami nowej architektury z naturą i krajobrazem.
— Z recenzji prof. Katarzyny Rozmarynowskiej
Ewa Cisek – dr inż. architekt, adiunkt na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej. Od ponad dwudziestu lat odwiedza Norwegię, niezmiennie zafascynowana jej przyrodą, krajobrazami, sztuką i architekturą. Ta fascynacja przerodziła się w pasję mającą wyraz nie tylko w pracy naukowo-dydaktycznej i projektowej, lecz także twórczej – fotografuje i tworzy artystyczne szklane mozaiki o motywach nawiązujących do norweskiej przyrody i kultury. Jest autorką licznych publikacji i artykułów poświęconych norweskiej architekturze.
SPIS TREŚCI:
1. Wprowadzenie 5
2. Istota rzeźbiarskości norweskich założeń przestrzennych 19
2.1. Norweska architektura i rzeźba wobec natury na tle XX-wiecznych nurtów europejskich 19
2.1.1. Tło geograficzno-przyrodnicze (natura) i społeczno-historyczne (kultura) Norwegii 20
2.1.2. Przegląd historyczny dokonań Norwegów 23
2.1.3. Odniesienie do przemian estetycznych zachodzących w Europie w XX w. 45
2.2. Źródła rzeźbiarskości współczesnej norweskiej architektury 50
2.3. Architektura i rzeźba wobec natury w myśli filozoficznej 55
2.3.1. Filozofia „bycia w świecie" według Martina Heideggera i Christiana Norberga--Szulza 56 2.3.2. Ekozofia T[vergastein] Arnego Nazssa 62
2.3.3. Ekozofie utrzymane w nurcie głębokiej ekologii 68
2.4. Archetypowe motywy doświadczania świata i kosmizacja przestrzeni 72
2.4.1. Drzewo 74
2.4.2. Kamień 83
2.5. Spotkanie gór z morzem — laft i stav jako zasada konstruowania form przestrzennych 96
2.6. Architektura i rzeźba: połączenie archetypu, idei i emocji z fizycznymi właściwościami materiałów 107
2.6.1. Idee opisujące fenomen norweskiej architektury 108
2.6.2. Sensualny charakter norweskiej architektury i jej fenomenologiczne właściwości 139
3. Architektura i rzeźba w krajobrazie otwartym 159
3.1. Droga Pielgrzyma (norw. Pilegrimsleden) traktem łączącym elementy rzeźbiarskie w znaczącą sieć sacrum 160
3.2. Projekt artystyczny w charakterze komplementarnego elementu krajobrazu i medium informacji o danym miejscu 170
3.2.1. Natura—temat—obserwator: rzeźba jako wyrażenie elementów natury 173
3.2.2. Natura—krajobraz—temat—obserwator: rzeźba jako transformacja naturalnego krajobrazu w „przestrzeń akcji" dla miejscowej społeczności 177
3.2.3. Natura—temat—obserwator: rzeźba jako forma archetypowa opisująca świat mitów i symboli 178
3.2.4. Natura—temat—obserwator: rzeźba jako forma poszerzająca spectrum postrzegania świata 183
3.3. Instalacja architektoniczna w krajobrazie w funkcji uczytelnienia natury 191
3.3.1. Most łącznikiem podkreślającym naturalną rzeźbę terenu 195
3.3.2. Platforma widokowa — płaszczyzna akcji 198
3.3.3. Instalacja architektoniczna jako element figuralny zestawiony z tłem 204
3.3.4. Instalacja architektoniczna jako ukierunkowana kompozycja przestrzenna 206
3.3.5. Instalacja architektoniczna jako interpretacja miejscowego kontekstu i kontynuacja historii miejsca 209
3.4. Kompozycje wieloelementowe w otwartym krajobrazie 210
3.5. Budynek o cechach rzeźbiarskich w otwartym krajobrazie 221
4. Architektura i rzeźba w krajobrazie zurbanizowanym 227
4.1. Projekt artystyczny — element kreujący krajobraz kulturowy 227
4.2. Instalacje architektoniczne o cechach rzeźbiarskich w przestrzeni miejskiej 256
4.3. Kontener — obiekt w przestrzeni miejskiej 259
4.4. Rzeźbienie pejzażu miejskiego przez tworzenie sztucznej tektoniki terenu miejsc stanowią-cych łączniki między różnymi środowiskami 262
4.4.1. Sztuczna topografia terenu jako imitacja naturalnej formy 263
4.4.2. Sztuczna topografia terenu jako twórcze rozwinięcie naturalnej formy 264
4.4.3. Sztuczna topografia terenu jako dialog między organicznymi formami dawnego naturalnego krajobrazu a linearnymi kształtami przetworzonego i zdegradowanego środowiska 268
4.5. Organiczna strukturalność kompozycji wieloelementowych a idea wspólnoty 269
4.6. Budynek o cechach rzeźbiarskich w przestrzeni miejskiej — znak miejsca i twórcze rozwinięcie topografii terenu 273
5. Działania proekologiczne we współczesnej praktyce architektonicznej i urbanistycznej 285
5.1. Ochrona środowiska naturalnego 286
5.2. Ochrona środowiska kulturowego 294
5.3. Ochrona zintegrowana 306
5.4. Koncepcje ekostruktur 310
5.4.1. Ekowioski 310
5.4.2. Ekoformy 320
5.4.2.1. Ekoformy budowane strukturalnie 320
5.4.2.2. Ekoformy jako wewnętrzne, plastyczne struktury przestrzenne 329
5.4.2.3. Ekoformy jako obiekty uwzględniające recycling 332
5.4.2.4. Ekoformy jako obiekty habitualne 335
5.4.2.5. Ekorzeźby 345
6. Podsumowanie 349
Bibliografia 355
Wykaz ilustracji 367
Norwegian architecture and sculpture towards nature. Summary 375
Mapa Norwegii 377
Dane techniczne
Autor | Ewa Cisek |
Wydanie | 2017 |
Liczba stron | 378 |
Ilustracje | kolorowe |
Okładka | miękka |
Format | B5 |

Paczkomaty InPost | Kwota zakupów | Koszt przesyłki przedpłata |
powyżej 450 zł | 0 zł | |
do 250 zł | 6,5 zł | |
do 250 zł | 13 zł |
Kurier DPD | Przedpłata | Płatność za pobraniem |
11 zł | 15 zł |