- Architektura(613)
- Budownictwo(439)
- ITB(82)
- Drewno(33)
- Instalacje sanitarne i elektryczne(38)
- Urbanistyka(211)
- Sztuka(221)
- Zieleń(160)
- Inżynieria środowiska(73)
- Geodezja i katrografia(25)
- Rysunek i wizualizacje(15)
- Kulinaria(22)
- Plakaty(11)
- NOWOŚCI
- Promocje
Mostowe konstrukcje zespolone stalowo-betonowe
Opis
Odbiorcy: inżynierowie projektanci zajmujący się budownictwem komunikacyjnym i mostownictwem oraz stenci wydziałów inżynierii lądowej wyższych uczelni technicznych.
Spis treści:
Od Autorów
1. Wprowadzenie
1.1. Ogólna charakterystyka dźwigarów zespolonych typu beton-stal
1.2. Sposoby realizacji dźwigarów zespolonych
1.3. Procedura wymiarowania dźwigarów zespolonych
2. Podstawowe pojęcia i oznaczenia
2.1. Przedmiot opracowania i zakres stosowania
2.2. Ważniejsze określenia
2.2.1. Konstrukcje zespolone stalowo-betonowe
2.2.2. Stany graniczne, obciążenia, wytrzymałości materiałów
2.2.3. Regulowanie rozkładu sił w konstrukcji
2.2.4. Stadia obciążeń
2.2.5. Pozostałe określenia
2.3. Normy i dokumenty związane
2.4. Podstawowe oznaczenia
3. Materiały
3.1. Beton
3.1.1. Dobór betonu
3.1.2. Właściwości betonu
3.1.3. Wytrzymałości obliczeniowe
3.2. Stal zbrojeniowa i sprężająca
3.2.1. Rodzaje i właściwości stali
3.2.2. Wytrzymałości obliczeniowe
3.3. Stal konstrukcyjna
3.3.1. Rodzaje i właściwości stali konstrukcyjnej
3.3.2. Wytrzymałość obliczeniowa
3.4. Materiały na połączenia stali konstrukcyjnych
3.5. Łączniki
4. Zasady ogólne projektowania
4.1. Wymagania ogólne
4.1.1. Metoda projektowania
4.1.2. Ogólne zasady obliczeń
4.1.3. Dokumentacja projektowa
4.1.4. Jednostki miar.Wartości pośrednie
4.2. Obciążenia
4.2.1. Zasady ogólne
4.2.2. Współczynniki obciążenia dla wstępnych regulacji sił w konstrukcjach zespolonych
4.2.3. Redukcja skurczu betonu
4.2.4. Obciążenia wywołane zmianami temperatury
4.2.5. Rozdział obciążeń poziomych
4.2.6. Działanie fali erzeniowej (efekt aerodynamiczny)
4.2.7. Dokładność określania wartości obciążenia
4.2.8. Układy obciążeń (sytuacje obliczeniowe)
4.3. Obliczenia statyczne
4.3.1. Zasady ogólne
4.3.2. Modele obliczeniowe
4.3.3. Siły przekrojowe i przemieszczenia
4.3.4. Dźwigary kratowe
4.3.5. Zasady stosowania programów komputerowych
4.3.6. Wykonywanie obliczeń za pomocą programów komputerowych
4.4. Sprawdzanie stanów granicznych nośności (SGN)
4.5. Sprawdzanie stanów granicznych użytkowalności (SGU)
5. Określenie przekroju
5.1. Przekrój zespolony
5.2. Przekrój sprowadzony
5.3. Szerokość współpracująca płyty betonowej
5.3.1. Szerokość współpracująca w obliczeniach statycznych
5.3.2. Szerokość współpracująca w obliczeniach wytrzymałościowych i ugięć
5.3.3. Szerokość efektywna płyty w przenoszeniu sił sprężających
5.4. Sztywność przekroju na zginanie
5.4.1. Przekrój z płytą ściskaną
5.4.2. Przekrój z płytą rozciąganą
6. Siły wewnętrzne i naprężenia od wpływów termicznych i reologicznych
6.1. Wpływ zmian temperatury
6.1.1. Siły wewnętrzne
6.1.2. Naprężenia
6.2. Wpływ pełzania betonu
6.2.1. Zasady i zależności ogólne
6.2.2. Belki ciągłe
6.3. Wpływ skurczu betonu
6.4. Siły od skurczu betonu i zmian temperatury działające na łączniki skrajne
7. Stany graniczne nośności przekroju poprzecznego
7.1. Nośność przekroju zginanego
7.1.1. Zasady ogólne
7.1.2. Przekroje z płytą ściskaną
7.1.3. Przekroje z płytą rozciąganą
7.1.4. Przekroje z płytą sprężoną
7.2. Ścinanie
7.2.1. Zasady ogólne
7.2.2. Naprężenia ścinające
7.3. Zginanie ze ścinaniem
7.3.1. Zasady ogólne
7.3.2. Naprężenia zastępcze
7.4. Zginanie płyty pomostowej w płaszczyźnie poziomej
7.5. Zespolone pręty dźwigarów kratowych
7.6. Strefa zakotwień dźwigarów ze sprężoną płytą betonową
7.7. Zmęczenie
7.8. Połączenia w belkach stalowych
7.9. Stateczność położenia przęseł lub ich części
8. Stateczność
8.1. Zwichrzenie (utrata płaskiej postaci zginania)
8.1.1. Zasady ogólne
8.1.2. Sprawdzenie na zwichrzenie
8.2. Stateczność prętów ściskanych
8.3. Stateczność miejscowa elementów pełnościennych
8.3.1. Zasady ogólne
8.3.2. Sprawdzenie nośności ze względu na stateczność lokalną elementów dźwigara stalowego
8.3.3. Żebra usztywniające
9. Nośność zespolenia
9.1. Zasady ogólne
9.2. Nośność łączników
9.2.1. Łączniki sworzniowe z główkami
9.2.2. Sworznie bez główek
9.2.3. Łączniki masywne
9.2.4. Łączniki masywne z pętlami
9.2.5. Łączniki listwowe
9.3. Zbrojenie poprzeczne
9.3.1. Nośność przekroju
9.3.2. Minimalne zbrojenie poprzeczne
9.3.3. Zbrojenie zabezpieczające przed powstaniem rys podłużnych
9.3.4. Zbrojenie zabezpieczające przed rozerwaniem płyty
10. Stany graniczne użytkowalności
10.1. Ugięcia dźwigarów zespolonych
10.2. Sztywność pozioma przęsła
10.3. Podniesienie wykonawcze
10.4. Stany graniczne zarysowania
10.4.1. Stan graniczny powstawania rys poprzecznych
10.4.2. Stan graniczny szerokości rys poprzecznych
10.5. Stan graniczny naprężeń
10.6. Stany graniczne wygody użytkowników mostów
10.6.1. Mosty kolejowe
10.6.2. Mosty (kładki) dla pieszych
10.7. Stany graniczne bezpieczeństwa ruchu taboru kolejowego
10.7.1. Pionowe drgania własne mostu
10.7.2. Skręcenie pomostu
10.7.3. Obroty na końcach pomostu
10.7.4. Odkształcenia poziome pomostu
11. Warunki konstrukcyjne
11.1. Pomost z płytą żelbetową
11.2. Dźwigary stalowe
11.3. Łączniki i zbrojenie poprzeczne
11.3.1. Oparcie płyty betonowej na dźwigarze stalowym
11.3.2. Rozmieszczanie łączników
11.3.3. Zbrojenie poprzeczne
11.3.4. Minimalne zbrojenie podłużne płyty rozciąganej
12. Sprawdzanie nośności istniejących mostów o dźwigarach zespolonych
12.1. Zasady ogólne
12.2. Cechy materiałów
12.3. Współczynniki obciążenia
12.4. Ocena stanu konstrukcji
13. Przęsła z belek stalowych obetonowanych
13.1. Konstrukcja
13.2. Założenia i zakres obliczeń
13.3. Stany graniczne użytkowania
13.3.1. Ugięcia
13.3.2. Podniesienie konstrukcyjne
13.4. Stany graniczne nośności
13.4.1. Wytrzymałość doraźna stali i betonu
13.4.2. Wytrzymałość zmęczeniowa belek spawanych
13.5. Elementy technologii
Załączniki
Z1. Charakterystyki geometryczne oraz siły przekrojowe i naprężenia w przekroju o zespoleniu niepodatnym
Z1.1. Przekrój z płytą ściskaną
Z1.2. Przekrój z płytą rozciąganą
Z1.3. Naprężenia normalne, styczne i rozwarstwiające
Z1.4. Rozdział sił przekrojowych M i N na płytę i belkę stalową
Z2. Materiały pomocnicze do uwzględniania wpływów reologicznych
Z2.1. Parametry metody TROSTA
Z2.2. Parametry zmodyfikowanej teorii starzenia
Z2.3. Wpływ pełzania betonu w ciągłych belkach zespolonych
Dane techniczne
Autor | Karlikowski, Madaj, Wołowicki |
Wydanie | 2007 |
Liczba stron | 123 |
Okładka | miękka |
Format | B5 |
Tytuły polecane
Mosty zintegrowane
Trwałość mostów drogowych
Mosty podwieszone i wiszące
Zbiór referatów przedstawionych na seminarium "Mosty podwieszone i wiszące" we Wrocławiu 2005r. Krajowe doświadczenia w dziedzinie projektowania i budowy mostów podwieszonych są już dziś znaczące i nadszedł stosowny moment, by doświadczenia te podsum...
Aktualne realizacje mostowe
Współczesne technologie budowy mostów
Obiekty mostowe w infrastrukturze miejskiej
Zbiór referatów przedstawionych na seminarium "Obiekty mostowe w infrastrukturze miejskiej" 21 - 22 listopada 2013 we Wrocławiu. Celem seminarium jest przedstawienie różnych obszarów działań naukowych i technicznych związanych z budownictwem mostowym...
Obliczanie mostów z betonowych belek prefabrykowanych
Obiekty mostowe na terenach z deformującym się podłożem w świetle kinematyki brył
W monografii przedstawiono niestosowany dotychczas wektorowy opis kinematyki brył mostów położonych na terenach z deformującym się podłożem. Ten w pełni przestrzenny model pozwala na jednoznaczne określanie zakresu swobody przemieszczeń spowodowanych...
Modelowanie sprężenia mostów
Sprężenie jest zamierzonym, projektowanym zabiegiem technicznym zmieniającym naturalny, powstały w wyniku grawitacji, układ sił wewnętrznych w konstrukcji. Cel ten osiąga się przez zastosowanie zaprojektowanej trasy cięgna z założeniem minimalizacji siły sprężającej. Przebieg cięgna i siła sprężająca wywołują charakterystyczne dla tej trasy oddziaływania na konstrukcję. Modelowaniu tego oddziaływania w mostach o zróżnicowanej geometrii przęseł poświęcona jest treść książki. Liczne przykłady dydaktyczne i obliczenia zrealizowanych projektów sprężenia mają ułatwić korzystanie z ogólnych (nie specjalistycznych) programów MES.(...)
W niniejszej książce prezentowane jest ujęcie statyczne efektów sprężenia, dające pogląd na redystrybucje˛ sił wewnętrznych w elementach konstrukcji. Ogólne algorytmy mogą być użyteczne w zastosowaniu do różnych grup mostów: betonowych, zespolonych (stalowych), prefabrykowanych – o różnych schematach statycznych: belkowych, rozporowych (ramowych), podwieszonych. Algorytmy w tym samym ujęciu mogą być stosowane w dowolnych modelach geometrii konstrukcji: liniowych, płaskich, przestrzennych; odwzorowanych z użyciem elementów prętowych, powierzchniowych, objętościowych.
Bezpieczeństwo budowli mostowych
Tytuł ten podsumowuje seminarium Naukowo-Techniczne, które odbyło się we Wrocławiu w dniach 24-26 listopada 2021 roku, organizowane przez Katedrę Mostów i Kolei Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej.
Wstęp:
W ostatnich latach zdarzyło się na świecie kilka głośnych katastrof mostów eksploatowanych często od kilkudziesięciu lat. W wyniku tych katastrof zginęło kilkadziesiąt osób. Te tragiczne zdarzenia zwróciły uwagę wielu rządów na problem właściwego utrzymania bądź jego braku, istniejącej infrastruktury komunikacyjnej. Problem ten dotyczy również naszego kraju, gdyż w ostatnich latach zanotowaliśmy kilka spektakularnych awarii mostów, które miały miejsce już po kilku latach od oddania obiektu do użytku. Jest to niepokojący sygnał, gdyż świadczy on o niewystarczającej kontroli projektów kierowanych do realizacji oraz niedostatecznej jakości wykonywanych prac budowlanych.
Problem utrzymania i bezpiecznej eksploatacji obiektów mostowych będzie w Polsce narastał, albowiem na sieci linii kolejowych są użytkowane liczne mosty będące w eksploatacji już ponad 100 lat. Również na sieci drogowej liczba mostów o znacznym zużyciu jest liczna. Na przykład we Wrocławiu prawie wszystkie mosty położone w centrum miasta mają ponad 100 lat.
Dlatego 16. edycję Seminarium Wrocławskie Dni Mostowe poświęciliśmy problematyce poprawy bezpieczeństwa eksploatacji obiektów mostowych.
KIERUNKI ROZWOJOWE MOSTOWNICTWA Świat i Polska
Od autora
Ta pozycja wydawnicza jest znacznie rozszerzoną wersją referatu pod tytułem „Dokąd
zmierza mostownictwo – świat i Polska”, który miałem zaszczy zaprezentować w listopadzie 2018 roku
podczas seminarium organizowanego w ramach kolejnych Wrocławskich
Dni Mostowych i poświęconego tym razem mostom hybrydowym. Do przygotowania tego
opracowania w formie książkowej zachęcił mnie Szanowny Kolega, prof. dr hab. inż. Jan
Biliszczuk, przewodniczący Komitetu Programowego i Organizacyjnego wspomnianego
seminarium. Bardzo mu za to dziękuję.
Dziękuję również wszystkim osobom, szczególnie Pani Małgorzacie Skowronek
z Politechniki Wrocławskiej, zaangażowanym w wydanie tej monografii. Dlaczego jej zakres
jest taki, a nie inny – wyjaśniam we Wprowadzeniu. Jest to dziełko oparte na całkowicie
subiektywnym wyborze autora. Mam nadzieję, że znajdzie jednak ono, choćby skromne,
grono czytelników.
Badania mostowych konstrukcji gruntowo-powłokowych
Konstrukcje gruntowo-powłokowe jako obiekty komunikacyjne w wyglądzie i sposobie użytkowania są podobne do klasycznych mostów sklepionych. W przypadku powłok z blach falistych o kształcie skrzynkowym obiekty te nawiązują zasadami pracy do mostów zintegrowanych. Jednak statyka tych obiektów różni się od klasycznych mostów z uwagi na zasadniczy element konstrukcyjny – zasypkę gruntową i jej oddziaływanie na wiotką powłokę. Zasadnicza część książki poświęcona jest powłokom z blach falistych, ale w wielu przykładach pokazano analogię ich budowy i statyki do obiektów wykonanych z prefabrykatów betonowych. W pracy analizuje się problem monitoringu i analizy deformacji konstrukcji gruntowo-powłokowych o dużych rozpiętościach jako obiektów komunikacyjnych.(...)
W monografii i przedstawiono wiele wyników badań obiektów o przeznaczeniu komunikacyjnym, a przede wszystkim technik przetwarzania danych stosowanych w mechanice budowli. Podano zatem sposoby określania sił wewnętrznych na podstawie pomiarów geodezyjnych. W odwrotnym ujęciu na podstawie pomiarów tensometrycznych można analizować deformację powłoki, a więc określać jej przemieszczenia. W konstrukcjach tego rodzaju ważne jest modelowanie oddziaływania kontaktowego pomiędzy powłoką a zasypką gruntową. Wyniki tych analiz mogą być przydatne do tworzenia numerycznych modeli 3D z implementacją programów MES. W monografii i wskazano na możliwości znacznego upraszczania odwzorowania obiektu, czyli geometrii 3D, do modelu 2D, ale z wykorzystaniem danych pomiarowych.
Most średnicowy w Warszawie
Dzieje warszawskiego mostu średnicowego. Otwarty w 1933 roku, po zaledwie jedenastu latach funkcjonowania został doszczętnie zniszczony przez Niemców w czasie Powstania Warszawskiego. Po wojnie zastąpiony nową, mniej wyszukaną konstrukcją, która poza rozbudową w latach 60. XX w., do dzisiaj nie uległa niemal żadnym modyfikacjom. Ponieważ most nie powstałby bez linii średnicowej, pokrótce omówiona została również jej historia oraz liczne alternatywne, niezrealizowane, często zupełnie nieznane projekty usprawnienia ruchu kolejowego w Warszawie, opracowane jeszcze w XIX i pierwszej połowie XX wieku.
Modelowanie mostowych konstrukcji gruntowo-powłokowych
Obiekty mostowe ze stalowych blach falistych dzięki wielu zaletom technologicznym są powszechnie stosowane w budownictwie komunikacyjnym. Doświadczenia w zakresie produkcji powłok mają ponad stuletnią tradycję, jednak problemy związane z projektowani...
Mosty dla pieszych
Beton ekspansywny
Autoklawizowany beton komórkowy Technologia, właściwości, zastosowanie
Transport mieszanki betonowej
Transport, zależnie od występujących warunków, obejmuje przemieszczanie mieszanki w różnych kierunkach, na odległości małe, nawet mniejsze od metra, ale często na kilkanaście lub kilkadziesiąt metrów, niekiedy także bardzo daleko,i nawet ponad 80 km,...
Technologia betonu samozagęszczalnego
Diagnostyka wytrzymałości betonu w konstrukcji
W monografii przedstawiono problematykę diagnostyki wytrzymałości betonu na ściskanie in situ, uwzględniając możliwości bezpośrednich badań próbek rdzeniowych oraz pośrednich metod badań nieniszczących. Poddano w niej krytycznej analizie i skorygowan...
Ochrona powierzchniowa betonu w warunkach agresji chemicznej
Podstawy technologii betonowego budownictwa monolitycznego
Nowoczesny podręcznik technologii budownictwa monolitycznego. W książce przedstawiono charakterystykę budownictwa monolitycznego, roboty monolityczne w ujęciu systemowym, a następnie podano podstawowe wiadomości dotyczące technologii realizacji beton...
Sprężone betonowe zbiorniki na ciecze o ścianie z prefabrykowanych elementów
W monografii przedstawiona została w sposób kompleksowy problematyka projektowania, konstruowania i technologii wykonania sprężonych betonowych zbiorników na ciecze o ścianach z prefabrykowanych elementów. Przedstawiono wpływ rozwoju technologii sprę...
Projektowanie konstrukcji z betonu z uwagi na warunki pożarowe według Eurokodu 2
W pracy omówiono problematykę bezpieczeństwa pożarowego konstrukcji z betonu. Scharakteryzowano termiczne i mechaniczne oddziaływania na konstrukcje, właściwości betonu oraz elementów żelbetowych i sprężonych w warunkach pożarowych. Przedstawiono zas...
Ocena degradacji betonu konstrukcyjnego poddanego procesom niszczenia mrozowego
SPIS TREŚCI: Podstawowe oznaczenia 7 Wstęp 9 1. Proces niszczenia mrozowego — teorie, czynniki determinujące proces, metody oceny 13 1.1. Charakter uszkodzeń w wyniku cyklicznego zamrażania i rozmrażania betonu 1.2. Teorie mechanizmów niszczenia mroz...
Nośność ciągłych łączników otwartych w zespolonych konstrukcjach stalowo-betonowych
Dyspersje cementowe w procesie iniekcyjnej naprawy defektów betonu
Obiekty budowlane i ich elementy w trakcie eksploatacji ulegają nieuchronnej degradacji, a ich właściwości użytkowe pogarszają się w miarę upływu czasu
Paczkomaty InPost | Kwota zakupów | Koszt przesyłki przedpłata |
powyżej 450 zł | 0 zł | |
do 250 zł | 6,5 zł | |
do 250 zł | 13 zł |
Kurier DPD | Przedpłata | Płatność za pobraniem |
11 zł | 15 zł |