- Architektura(613)
- Budownictwo(439)
- ITB(82)
- Drewno(33)
- Instalacje sanitarne i elektryczne(38)
- Urbanistyka(211)
- Sztuka(221)
- Zieleń(160)
- Inżynieria środowiska(73)
- Geodezja i katrografia(25)
- Rysunek i wizualizacje(15)
- Kulinaria(22)
- Plakaty(11)
- NOWOŚCI
- Promocje
Belkowe mosty betonowe budowane metodami wspornikowymi
Opis
Metodę betonowania wspornikowego zastosował po raz pierwszy, w roku 1930, brazylijski inżynier Emilio H. Baumgart podczas budowy żelbetowego mostu nad Rio de Peixe. Intensywny rozwój tej metody nastąpił w Europie po II wojnie światowej.
Pierwsze zastosowanie montażu wspornikowego segmentów betonowych miało miejsce podczas budowy mostu Choisy-le-Roi pod Paryżem w roku 1965. Pierwsze polskie zastosowanie tej nowatorskiej technologii było dziełem Maksymiliana Wolfa i Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku.
W latach dziewięćdziesiątych XX wieku w Polsce mosty z betonu sprężonego wznoszone metodą betonowania wspornikowego stały się konkurencyjne w stosunku do konstrukcji stalowych i zaczęły być szeroko stosowane. Zakład Mostów Politechniki Wrocławskiej współpracował przy projektowaniu i budowie mostu autostradowego przez Wisłę w Toruniu (1998), przez Odrę w Opolu (1999) i przez Wełtawę w ciągu autostrady D8 w Czechach (1996) oraz przy niektórych późniejszych realizacjach. Zdobyte doświadczenia zawarto w niniejszej pracy, która może stanowić pomoc dla studentów i inżynierów pragnących pogłębić swoją wiedzę dotyczącą projektowania i budowy mostów metodami wspornikowymi.
Spis treści
Wrocławska Seria Wydawnicza Inżynierii Mostowej / 7
Słowo wstępne / 9
Od autorów / 11
1. Wstęp / 13
1.1. Informacje ogólne / 13
1.2. Polskie wdrożenia / 16
2. Istota metody i zakres jej stosowania / 19
2.1. Betonowanie wspornikowe / 19
2.2. Montaż nawisowy / 21
2.3. Największe betonowe mosty belkowe i ramowe zbudowane metodami wspornikowymi / 22
3. Stosowane przekroje poprzeczne dźwigarów głównych / 25
3.1. Przekroje belkowych mostów betonowanych wspornikowo / 25
3.2. Przekroje mostów montowanych z segmentów prefabrykowanych / 27
4. Podział konstrukcji na segmenty / 28
4.1. Betonowanie wspornikowe / 28
4.2. Montaż wspornikowy segmentów / 31
5. Rodzaje urządzeń formujących / 33
6. Obliczenia statyczne / 39
6.1. Założenia obliczeniowe / 39
6.2. Masa i moduł sprężystości betonu stosowanego do konstrukcji sprężonych / 39
6.3. Analiza faz montażowych / 40
6.3.1. Zapewnienie stateczności konstrukcji w fazie budowy / 40
6.3.2. Analiza statyczno-wytrzymałościowa wahadła / 49
6.4. Analiza statyczna faz eksploatacyjnych / 51
6.4.1. Stosowane modele obliczeniowe / 51
6.4.2. Ścinanie i skręcanie dźwigara skrzynkowego / 51
6.4.3. Statyka płyty pomostowej / 52
6.5. Wpływ zjawisk reologicznych na odkształcenia mostów z betonu sprężonego / 52
6.5.1. Sprecyzowanie problemu / 52
6.5.2. Ugięcia przęsła jako efekt reologiczny / 53
6.5.3. Wyniesienie montażowe przęsła / 54
6.5.4. Zmiany wskaźników ugięcia podczas eksploatacji mostu / 55
6.5.5. Kalibracja funkcji ugięcia / 57
6.5.6. Prognoza końcowej wartości ugięcia / 58
7. Zastosowanie pakietu SOFiSTiK do analiz obiektów z betonu sprężonego wznoszonych metodą wspornikową / 59
7.1. Wprowadzenie / 59
7.2. Przykład numeryczny / 60
7.2.1. Informacje ogólne / 60
7.2.2. Opis numeryczny / 61
7.2.3. Wybrane rezultaty obliczeń / 100
8. Stosowane układy sprężenia / 104
8.1. Informacje podstawowe / 104
8.2. Kable przenoszące obciążenia w fazie budowy / 104
8.2.1. Przypadek mostu betonowanego wspornikowo / 104
8.2.2. Przypadek mostu montowanego wspornikowo z segmentów prefabrykowanych / 107
8.3. Kable krzywoliniowe instalowane po zwarciu konstrukcji / 107
8.4. Sprężenie środników / 109
8.5. Kable sprężające poprzecznie płytę pomostu / 110
9. Zbrojenie miękkie dźwigarów skrzynkowych / 111
9.1. Rola zbrojenia miękkiego / 111
9.2. Zbrojenie typowe / 111
9.3. Zbrojenie w strefach wyplotów i dewiatorów /120
10. Kształtowanie niwelety mostu / 123
10.1. Uwagi wstępne / 123
10.2. Obliczenia przewyższeń i rzędnych deskowania / 124
11. Przykłady zrealizowanych mostów / 126
11.1. Most w ciągu autostrady D8 nad Wełtawą w Czechach (1996) [18] / 126
11.2. Most Wolności przez Odrę w Brzegu Dolnym (2013) [58, 71] / 134
11.3. Most w Kędzierzynie-Koźlu (2010) [37] / 141
11.4. Pont de Riddes (1990) / 143
11.5. Most autostradowy w Grudziądzu (2013) [17] / 144
Literatura / 147
Dane techniczne
Autor | Jan BILISZCZUK Maciej HILDEBRAND Czesław MACHELSKI Krzysztof SADOWSKI Marco TEICHGRAEBER |
Wydanie | 2018 |
Liczba stron | 152 |
Ilustracje | kolorowe, czarno-białe, szkice , tabele, wykresy |
Okładka | miękka |
Format | B5 |
Tytuły polecane
Mosty zintegrowane
Mosty podwieszone i wiszące
Zbiór referatów przedstawionych na seminarium "Mosty podwieszone i wiszące" we Wrocławiu 2005r. Krajowe doświadczenia w dziedzinie projektowania i budowy mostów podwieszonych są już dziś znaczące i nadszedł stosowny moment, by doświadczenia te podsum...
Modelowanie sprężenia mostów
Sprężenie jest zamierzonym, projektowanym zabiegiem technicznym zmieniającym naturalny, powstały w wyniku grawitacji, układ sił wewnętrznych w konstrukcji. Cel ten osiąga się przez zastosowanie zaprojektowanej trasy cięgna z założeniem minimalizacji siły sprężającej. Przebieg cięgna i siła sprężająca wywołują charakterystyczne dla tej trasy oddziaływania na konstrukcję. Modelowaniu tego oddziaływania w mostach o zróżnicowanej geometrii przęseł poświęcona jest treść książki. Liczne przykłady dydaktyczne i obliczenia zrealizowanych projektów sprężenia mają ułatwić korzystanie z ogólnych (nie specjalistycznych) programów MES.(...)
W niniejszej książce prezentowane jest ujęcie statyczne efektów sprężenia, dające pogląd na redystrybucje˛ sił wewnętrznych w elementach konstrukcji. Ogólne algorytmy mogą być użyteczne w zastosowaniu do różnych grup mostów: betonowych, zespolonych (stalowych), prefabrykowanych – o różnych schematach statycznych: belkowych, rozporowych (ramowych), podwieszonych. Algorytmy w tym samym ujęciu mogą być stosowane w dowolnych modelach geometrii konstrukcji: liniowych, płaskich, przestrzennych; odwzorowanych z użyciem elementów prętowych, powierzchniowych, objętościowych.
Bezpieczeństwo budowli mostowych
Tytuł ten podsumowuje seminarium Naukowo-Techniczne, które odbyło się we Wrocławiu w dniach 24-26 listopada 2021 roku, organizowane przez Katedrę Mostów i Kolei Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej.
Wstęp:
W ostatnich latach zdarzyło się na świecie kilka głośnych katastrof mostów eksploatowanych często od kilkudziesięciu lat. W wyniku tych katastrof zginęło kilkadziesiąt osób. Te tragiczne zdarzenia zwróciły uwagę wielu rządów na problem właściwego utrzymania bądź jego braku, istniejącej infrastruktury komunikacyjnej. Problem ten dotyczy również naszego kraju, gdyż w ostatnich latach zanotowaliśmy kilka spektakularnych awarii mostów, które miały miejsce już po kilku latach od oddania obiektu do użytku. Jest to niepokojący sygnał, gdyż świadczy on o niewystarczającej kontroli projektów kierowanych do realizacji oraz niedostatecznej jakości wykonywanych prac budowlanych.
Problem utrzymania i bezpiecznej eksploatacji obiektów mostowych będzie w Polsce narastał, albowiem na sieci linii kolejowych są użytkowane liczne mosty będące w eksploatacji już ponad 100 lat. Również na sieci drogowej liczba mostów o znacznym zużyciu jest liczna. Na przykład we Wrocławiu prawie wszystkie mosty położone w centrum miasta mają ponad 100 lat.
Dlatego 16. edycję Seminarium Wrocławskie Dni Mostowe poświęciliśmy problematyce poprawy bezpieczeństwa eksploatacji obiektów mostowych.
Współczesne technologie budowy mostów
Obiekty mostowe w infrastrukturze miejskiej
Zbiór referatów przedstawionych na seminarium "Obiekty mostowe w infrastrukturze miejskiej" 21 - 22 listopada 2013 we Wrocławiu. Celem seminarium jest przedstawienie różnych obszarów działań naukowych i technicznych związanych z budownictwem mostowym...
KIERUNKI ROZWOJOWE MOSTOWNICTWA Świat i Polska
Od autora
Ta pozycja wydawnicza jest znacznie rozszerzoną wersją referatu pod tytułem „Dokąd
zmierza mostownictwo – świat i Polska”, który miałem zaszczy zaprezentować w listopadzie 2018 roku
podczas seminarium organizowanego w ramach kolejnych Wrocławskich
Dni Mostowych i poświęconego tym razem mostom hybrydowym. Do przygotowania tego
opracowania w formie książkowej zachęcił mnie Szanowny Kolega, prof. dr hab. inż. Jan
Biliszczuk, przewodniczący Komitetu Programowego i Organizacyjnego wspomnianego
seminarium. Bardzo mu za to dziękuję.
Dziękuję również wszystkim osobom, szczególnie Pani Małgorzacie Skowronek
z Politechniki Wrocławskiej, zaangażowanym w wydanie tej monografii. Dlaczego jej zakres
jest taki, a nie inny – wyjaśniam we Wprowadzeniu. Jest to dziełko oparte na całkowicie
subiektywnym wyborze autora. Mam nadzieję, że znajdzie jednak ono, choćby skromne,
grono czytelników.
Obliczanie mostów z betonowych belek prefabrykowanych
Badania mostowych konstrukcji gruntowo-powłokowych
Konstrukcje gruntowo-powłokowe jako obiekty komunikacyjne w wyglądzie i sposobie użytkowania są podobne do klasycznych mostów sklepionych. W przypadku powłok z blach falistych o kształcie skrzynkowym obiekty te nawiązują zasadami pracy do mostów zintegrowanych. Jednak statyka tych obiektów różni się od klasycznych mostów z uwagi na zasadniczy element konstrukcyjny – zasypkę gruntową i jej oddziaływanie na wiotką powłokę. Zasadnicza część książki poświęcona jest powłokom z blach falistych, ale w wielu przykładach pokazano analogię ich budowy i statyki do obiektów wykonanych z prefabrykatów betonowych. W pracy analizuje się problem monitoringu i analizy deformacji konstrukcji gruntowo-powłokowych o dużych rozpiętościach jako obiektów komunikacyjnych.(...)
W monografii i przedstawiono wiele wyników badań obiektów o przeznaczeniu komunikacyjnym, a przede wszystkim technik przetwarzania danych stosowanych w mechanice budowli. Podano zatem sposoby określania sił wewnętrznych na podstawie pomiarów geodezyjnych. W odwrotnym ujęciu na podstawie pomiarów tensometrycznych można analizować deformację powłoki, a więc określać jej przemieszczenia. W konstrukcjach tego rodzaju ważne jest modelowanie oddziaływania kontaktowego pomiędzy powłoką a zasypką gruntową. Wyniki tych analiz mogą być przydatne do tworzenia numerycznych modeli 3D z implementacją programów MES. W monografii i wskazano na możliwości znacznego upraszczania odwzorowania obiektu, czyli geometrii 3D, do modelu 2D, ale z wykorzystaniem danych pomiarowych.
Obiekty mostowe na terenach z deformującym się podłożem w świetle kinematyki brył
W monografii przedstawiono niestosowany dotychczas wektorowy opis kinematyki brył mostów położonych na terenach z deformującym się podłożem. Ten w pełni przestrzenny model pozwala na jednoznaczne określanie zakresu swobody przemieszczeń spowodowanych...
Most średnicowy w Warszawie
Dzieje warszawskiego mostu średnicowego. Otwarty w 1933 roku, po zaledwie jedenastu latach funkcjonowania został doszczętnie zniszczony przez Niemców w czasie Powstania Warszawskiego. Po wojnie zastąpiony nową, mniej wyszukaną konstrukcją, która poza rozbudową w latach 60. XX w., do dzisiaj nie uległa niemal żadnym modyfikacjom. Ponieważ most nie powstałby bez linii średnicowej, pokrótce omówiona została również jej historia oraz liczne alternatywne, niezrealizowane, często zupełnie nieznane projekty usprawnienia ruchu kolejowego w Warszawie, opracowane jeszcze w XIX i pierwszej połowie XX wieku.
Trwałość mostów drogowych
Aktualne realizacje mostowe
Modelowanie mostowych konstrukcji gruntowo-powłokowych
Obiekty mostowe ze stalowych blach falistych dzięki wielu zaletom technologicznym są powszechnie stosowane w budownictwie komunikacyjnym. Doświadczenia w zakresie produkcji powłok mają ponad stuletnią tradycję, jednak problemy związane z projektowani...
Mosty dla pieszych
Beton ekspansywny
Autoklawizowany beton komórkowy Technologia, właściwości, zastosowanie
Transport mieszanki betonowej
Transport, zależnie od występujących warunków, obejmuje przemieszczanie mieszanki w różnych kierunkach, na odległości małe, nawet mniejsze od metra, ale często na kilkanaście lub kilkadziesiąt metrów, niekiedy także bardzo daleko,i nawet ponad 80 km,...
Technologia betonu samozagęszczalnego
Diagnostyka wytrzymałości betonu w konstrukcji
W monografii przedstawiono problematykę diagnostyki wytrzymałości betonu na ściskanie in situ, uwzględniając możliwości bezpośrednich badań próbek rdzeniowych oraz pośrednich metod badań nieniszczących. Poddano w niej krytycznej analizie i skorygowan...
Ochrona powierzchniowa betonu w warunkach agresji chemicznej
Podstawy technologii betonowego budownictwa monolitycznego
Nowoczesny podręcznik technologii budownictwa monolitycznego. W książce przedstawiono charakterystykę budownictwa monolitycznego, roboty monolityczne w ujęciu systemowym, a następnie podano podstawowe wiadomości dotyczące technologii realizacji beton...
Sprężone betonowe zbiorniki na ciecze o ścianie z prefabrykowanych elementów
W monografii przedstawiona została w sposób kompleksowy problematyka projektowania, konstruowania i technologii wykonania sprężonych betonowych zbiorników na ciecze o ścianach z prefabrykowanych elementów. Przedstawiono wpływ rozwoju technologii sprę...
Projektowanie konstrukcji z betonu z uwagi na warunki pożarowe według Eurokodu 2
W pracy omówiono problematykę bezpieczeństwa pożarowego konstrukcji z betonu. Scharakteryzowano termiczne i mechaniczne oddziaływania na konstrukcje, właściwości betonu oraz elementów żelbetowych i sprężonych w warunkach pożarowych. Przedstawiono zas...
Ocena degradacji betonu konstrukcyjnego poddanego procesom niszczenia mrozowego
SPIS TREŚCI: Podstawowe oznaczenia 7 Wstęp 9 1. Proces niszczenia mrozowego — teorie, czynniki determinujące proces, metody oceny 13 1.1. Charakter uszkodzeń w wyniku cyklicznego zamrażania i rozmrażania betonu 1.2. Teorie mechanizmów niszczenia mroz...
Nośność ciągłych łączników otwartych w zespolonych konstrukcjach stalowo-betonowych
Dyspersje cementowe w procesie iniekcyjnej naprawy defektów betonu
Obiekty budowlane i ich elementy w trakcie eksploatacji ulegają nieuchronnej degradacji, a ich właściwości użytkowe pogarszają się w miarę upływu czasu
Paczkomaty InPost | Kwota zakupów | Koszt przesyłki przedpłata |
powyżej 450 zł | 0 zł | |
do 250 zł | 6,5 zł | |
do 250 zł | 13 zł |
Kurier DPD | Przedpłata | Płatność za pobraniem |
11 zł | 15 zł |