
- Architektura(654)
- Budownictwo(439)
- ITB(86)
- Drewno(30)
- Instalacje sanitarne i elektryczne(37)
- Urbanistyka(212)
- Sztuka(245)
- Zieleń(151)
- Inżynieria środowiska(69)
- Geodezja i katrografia(22)
- Rysunek i wizualizacje(10)
- Kulinaria(16)
- Plakaty(11)
NOWOŚCI
Promocje
Modelowanie sprężenia mostów
Opis
Sprężenie jest zamierzonym, projektowanym zabiegiem technicznym zmieniającym naturalny, powstały w wyniku grawitacji, układ sił wewnętrznych w konstrukcji. Cel ten osiąga się przez zastosowanie zaprojektowanej trasy cięgna z założeniem minimalizacji siły sprężającej. Przebieg cięgna i siła sprężająca wywołują charakterystyczne dla tej trasy oddziaływania na konstrukcję. Modelowaniu tego oddziaływania w mostach o zróżnicowanej geometrii przęseł poświęcona jest treść książki. Liczne przykłady dydaktyczne i obliczenia zrealizowanych projektów sprężenia mają ułatwić korzystanie z ogólnych (nie specjalistycznych) programów MES.(...)
W niniejszej książce prezentowane jest ujęcie statyczne efektów sprężenia, dające pogląd na redystrybucje˛ sił wewnętrznych w elementach konstrukcji. Ogólne algorytmy mogą być użyteczne w zastosowaniu do różnych grup mostów: betonowych, zespolonych (stalowych), prefabrykowanych – o różnych schematach statycznych: belkowych, rozporowych (ramowych), podwieszonych. Algorytmy w tym samym ujęciu mogą być stosowane w dowolnych modelach geometrii konstrukcji: liniowych, płaskich, przestrzennych; odwzorowanych z użyciem elementów prętowych, powierzchniowych, objętościowych.
Spis treści:
1. Elementy systemu sprężenia
2. Oddziaływanie kabla na konstrukcje
3. Projektowanie współbieżnej trasy kabla
4. Sprężanie stalowych mostów zespolonych
5. Sprężanie mostów podwieszonych
6. Wzmacnianie przęseł stalowych z zastosowaniem sprężenia
Dane techniczne
Autor | Czesław Machelski |
Wydanie | 2010 |
Liczba stron | 148 |
Ilustracje | kolorowe, rysunki, wzory, wykresy |
Okładka | miękka |
Format | B5 |
Tytuły polecane
Bezpieczeństwo budowli mostowych

Tytuł ten podsumowuje seminarium Naukowo-Techniczne, które odbyło się we Wrocławiu w dniach 24-26 listopada 2021 roku, organizowane przez Katedrę Mostów i Kolei Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej.
Wstęp:
W ostatnich latach zdarzyło się na świecie kilka głośnych katastrof mostów eksploatowanych często od kilkudziesięciu lat. W wyniku tych katastrof zginęło kilkadziesiąt osób. Te tragiczne zdarzenia zwróciły uwagę wielu rządów na problem właściwego utrzymania bądź jego braku, istniejącej infrastruktury komunikacyjnej. Problem ten dotyczy również naszego kraju, gdyż w ostatnich latach zanotowaliśmy kilka spektakularnych awarii mostów, które miały miejsce już po kilku latach od oddania obiektu do użytku. Jest to niepokojący sygnał, gdyż świadczy on o niewystarczającej kontroli projektów kierowanych do realizacji oraz niedostatecznej jakości wykonywanych prac budowlanych.
Problem utrzymania i bezpiecznej eksploatacji obiektów mostowych będzie w Polsce narastał, albowiem na sieci linii kolejowych są użytkowane liczne mosty będące w eksploatacji już ponad 100 lat. Również na sieci drogowej liczba mostów o znacznym zużyciu jest liczna. Na przykład we Wrocławiu prawie wszystkie mosty położone w centrum miasta mają ponad 100 lat.
Dlatego 16. edycję Seminarium Wrocławskie Dni Mostowe poświęciliśmy problematyce poprawy bezpieczeństwa eksploatacji obiektów mostowych.
KIERUNKI ROZWOJOWE MOSTOWNICTWA Świat i Polska

Od autora
Ta pozycja wydawnicza jest znacznie rozszerzoną wersją referatu pod tytułem „Dokąd
zmierza mostownictwo – świat i Polska”, który miałem zaszczy zaprezentować w listopadzie 2018 roku
podczas seminarium organizowanego w ramach kolejnych Wrocławskich
Dni Mostowych i poświęconego tym razem mostom hybrydowym. Do przygotowania tego
opracowania w formie książkowej zachęcił mnie Szanowny Kolega, prof. dr hab. inż. Jan
Biliszczuk, przewodniczący Komitetu Programowego i Organizacyjnego wspomnianego
seminarium. Bardzo mu za to dziękuję.
Dziękuję również wszystkim osobom, szczególnie Pani Małgorzacie Skowronek
z Politechniki Wrocławskiej, zaangażowanym w wydanie tej monografii. Dlaczego jej zakres
jest taki, a nie inny – wyjaśniam we Wprowadzeniu. Jest to dziełko oparte na całkowicie
subiektywnym wyborze autora. Mam nadzieję, że znajdzie jednak ono, choćby skromne,
grono czytelników.
Badania mostowych konstrukcji gruntowo-powłokowych

Konstrukcje gruntowo-powłokowe jako obiekty komunikacyjne w wyglądzie i sposobie użytkowania są podobne do klasycznych mostów sklepionych. W przypadku powłok z blach falistych o kształcie skrzynkowym obiekty te nawiązują zasadami pracy do mostów zintegrowanych. Jednak statyka tych obiektów różni się od klasycznych mostów z uwagi na zasadniczy element konstrukcyjny – zasypkę gruntową i jej oddziaływanie na wiotką powłokę. Zasadnicza część książki poświęcona jest powłokom z blach falistych, ale w wielu przykładach pokazano analogię ich budowy i statyki do obiektów wykonanych z prefabrykatów betonowych. W pracy analizuje się problem monitoringu i analizy deformacji konstrukcji gruntowo-powłokowych o dużych rozpiętościach jako obiektów komunikacyjnych.(...)
W monografii i przedstawiono wiele wyników badań obiektów o przeznaczeniu komunikacyjnym, a przede wszystkim technik przetwarzania danych stosowanych w mechanice budowli. Podano zatem sposoby określania sił wewnętrznych na podstawie pomiarów geodezyjnych. W odwrotnym ujęciu na podstawie pomiarów tensometrycznych można analizować deformację powłoki, a więc określać jej przemieszczenia. W konstrukcjach tego rodzaju ważne jest modelowanie oddziaływania kontaktowego pomiędzy powłoką a zasypką gruntową. Wyniki tych analiz mogą być przydatne do tworzenia numerycznych modeli 3D z implementacją programów MES. W monografii i wskazano na możliwości znacznego upraszczania odwzorowania obiektu, czyli geometrii 3D, do modelu 2D, ale z wykorzystaniem danych pomiarowych.
Modelowanie mostowych konstrukcji gruntowo-powłokowych

Obiekty mostowe ze stalowych blach falistych dzięki wielu zaletom technologicznym są powszechnie stosowane w budownictwie komunikacyjnym. Doświadczenia w zakresie produkcji powłok mają ponad stuletnią tradycję, jednak problemy związane z projektowani...
Obiekty mostowe na terenach z deformującym się podłożem w świetle kinematyki brył

W monografii przedstawiono niestosowany dotychczas wektorowy opis kinematyki brył mostów położonych na terenach z deformującym się podłożem. Ten w pełni przestrzenny model pozwala na jednoznaczne określanie zakresu swobody przemieszczeń spowodowanych...
Mosty zintegrowane

Współczesne technologie budowy mostów

Obiekty mostowe w infrastrukturze miejskiej

Zbiór referatów przedstawionych na seminarium "Obiekty mostowe w infrastrukturze miejskiej" 21 - 22 listopada 2013 we Wrocławiu. Celem seminarium jest przedstawienie różnych obszarów działań naukowych i technicznych związanych z budownictwem mostowym...
Obliczanie mostów z betonowych belek prefabrykowanych

Most średnicowy w Warszawie

Dzieje warszawskiego mostu średnicowego. Otwarty w 1933 roku, po zaledwie jedenastu latach funkcjonowania został doszczętnie zniszczony przez Niemców w czasie Powstania Warszawskiego. Po wojnie zastąpiony nową, mniej wyszukaną konstrukcją, która poza rozbudową w latach 60. XX w., do dzisiaj nie uległa niemal żadnym modyfikacjom. Ponieważ most nie powstałby bez linii średnicowej, pokrótce omówiona została również jej historia oraz liczne alternatywne, niezrealizowane, często zupełnie nieznane projekty usprawnienia ruchu kolejowego w Warszawie, opracowane jeszcze w XIX i pierwszej połowie XX wieku.
Trwałość mostów drogowych

Mosty podwieszone i wiszące

Zbiór referatów przedstawionych na seminarium "Mosty podwieszone i wiszące" we Wrocławiu 2005r. Krajowe doświadczenia w dziedzinie projektowania i budowy mostów podwieszonych są już dziś znaczące i nadszedł stosowny moment, by doświadczenia te podsum...
Aktualne realizacje mostowe

Mosty dla pieszych

Modelowanie konstytutywne sprzężonych problemów mechaniki materiałów dyssypatywnych

Modelowanie konstytutywne sprzężonych problemów mechaniki materiałów dyssypatywnych SPIS TREŚCI dostępny na podglądzie na zdjęciach.
Badania doświadczalne i modelowanie procesów kumulacji uszkodzeń i pękania elementów konstrukcyjnych

Wprowadzenie do modelowania MES w programie ABAQUS

Modelowanie systemów gospodarki odpadami komunalnymi

Weryfikacja przepustowości kanalizacji deszczowej w modelowaniu hydrodynamicznym

Wymiarowanie systemów kanalizacji deszczowej czy ogólnospławnej w Polsce napotyka poważne trudności, które wynikają głownie z braku wiarygodnego modelu opadów deszczu.