- Architektura(643)
- Budownictwo(445)
- ITB(83)
- Drewno(33)
- Instalacje sanitarne i elektryczne(36)
- Urbanistyka(222)
- Sztuka(238)
- Zieleń(166)
- Inżynieria środowiska(71)
- Geodezja i katrografia(25)
- Rysunek i wizualizacje(15)
- Kulinaria(20)
- Plakaty(11)
- NOWOŚCI
- Promocje
Modelowanie mostowych konstrukcji gruntowo-powłokowych
Opis
Trudną, złożoną tematykę modelowania obiektów gruntowo-powłokowych zilustrowano własnymi przykładami liczbowymi, które mogą mieć walory dydaktyczne i projektowe. Wyniki badań obiektów mogą służyć do interpretacji pracy konstrukcji w trakcie budowy i eksploatacji. Niniejsza książka jest drugim opracowaniem monograficznym w Polsce, dotyczącym konstrukcji gruntowo-powłokowych. Zamieszczono w niej wiele własnych wyników badań i analiz numerycznych, wskazujących na możliwe jeszcze obszary modyfikacji powłok, np. stosowanie podatnych podparć czy redukcję dodatkowych usztywnień. Obydwie publikacje książkowe na krajowym rynku wydawniczym nie wyczerpują, według autora, mało rozeznanej tematyki. W tej dziedzinie konieczne są dalsze badania, do czego zachęcam intrygującymi wynikami badań i obliczeń.
SPIS TREŚCI:
Od autora
Podstawowe oznaczenia
1. Elementy konstrukcji mostu
1.1. Charakterystyka mostów gruntowo-powłokowych
1.2. Ukształtowanie konstrukcji
1.2.1. Klasyfikacja
1.2.2. Elewacja
1.2.3. Dodatkowe elementy usztywniające powłokę
1.3. Zasypka gruntowa, podbudowa i nawierzchnia jezdni
1.4. Posadowienie powłok
1.4.1. Fundamenty bezpośrednie
1.4.2. Podatne podparcie powłok
1.4.2.1. Reakcje podatnych powłok na posadowienie
1.4.2.2. Ukształtowanie podatnego posadowienia
1.4.2.3. Podsumowanie
1.5. Powłoki ze stalowych blach falistych
1.5.1. Konstrukcje powłok
1.5.1.1. HelCor
1.5.1.2. MultiPlate
1.5.1.3. Blachy o wysokim profilu
1.5.2. Charakterystyki geometryczne powłok stalowych
1.5.3. Projektowanie powłoki
1.5.3.1. Kształt przekroju poprzecznego obiektu
1.5.3.2. Nośność obiektu
1.5.3.3. Trwałość konstrukcji powłoki
1.6. Powłoki z betonu zbrojonego
1.6.1. Technologia
1.6.2. Sztywność powłoki
2. Deformacja powłoki w trakcie budowy
2.1. Technologia budowy
2.1.1. Montaż powłoki
2.1.2. Układanie zasypki
2.2. Deformacja powłoki podczas układania zasypki
2.2.1. Konstrukcja rurowa bez fundamentu
2.2.2. Powłoka poziomo-eliptyczna posadowiona na fundamencie żwirowym
2.2.3. Konstrukcja łukowa o wysokim profilu
2.2.4. Model konstrukcji z powłoką o kształcie połowy koła
2.2.5. Powłoka łukowa o kształcie wycinka koła
2.2.6. Powłoka ramowa
2.3. Podatność powłoki w fazie układania zasypki
2.3.1. Charakterystyczne przemieszczenia powłoki
2.3.2. Zależności pomiędzy deformacją powłoki a rozkładem sił wewnętrznych
2.3.2.1. Geometria powłoki
2.3.2.2. Technologia układania zasypki gruntowej
2.3. Efekt długotrwałego działania obciążeń stałych
2.4. Model MES obiektu w fazie budowy
2.5. Szacowanie wypiętrzenia powłoki
3. Model obliczeniowy konstrukcji gruntowo-powłokowej
3.1. Rozkład sił w gruncie
3.1.1. Zjawisko przesklepienia
3.1.2. Obciążenie skupione półprzestrzeni sprężystej
3.2. Klasyczne modele geotechniczne
3.3. Wytyczne do projektowania
3.4. Metoda elementów skończonych
3.5. Model fizyczny zasypki gruntowej
3.5.1. Cechy fizyczne gruntu
3.5.2. Zależność naprężenie - odkształcenie
3.5.3. Continuum sprężyste
3.5.4. Continuum nieliniowo-sprężyste
3.5.5. Warstwa kontaktowa
3.6. Analiza porównawcza modelu liniowo-sprężystego
3.6.1. Charakterystyki modelu
3.6.2. Parametry stałe
3.6.3. Parametry zmienne
4. Odkształcenie powłoki pod obciążeniem jezdni
4.1. Charakterystyki badanych obiektów
4.2. Obciążenie stacjonarne
4.2.1. Linia ugięcia powłoki w kluczu
4.2.2. Sztywność powłoki w ośrodku gruntowym
4.2.3. Efekty długotrwałego obciążenia
4.2.3.1. Ugięcia
4.2.3.2. Przyczepność gruntu w strefie kontaktowej z blachą
4.2.4. Współdziałanie nawierzchni jezdni z powłoką
4.3. Obciążenie zmieniające położenie
4.3.1. Ugięcie mostu o minimalnej grubości zasypki
4.3.2. Przemieszczenia powłoki z blachy płaskiej
4.3.3. Ugięcia powłoki mostu kolejowego
4.3.4. Naprężenia normalne w powłoce z blachy falistej
4.3.5. naprężenia normalne w powłoce mostu o minimalnej grubości zasypki
4.4. Oddziaływania pulsacyjne
4.5. Obciążenia powtarzalne
4.6. Oddziaływanie dynamiczne pojazdu
5. Model obiektu mostowego
5.1. Model 2D
5.1.1. Geometria obiektu
5.1.2. Obciążenie powłoki i rozkład sił w gruncie według Boussinesqa
5.1.3. Obciążenie wycinka obwodowego konstrukcji
5.2. Model 3D
5.2.1. Geometria obiektu
5.2.2. Odwzorowanie geometrii blachy falistej
5.2.2.1. Powłoka ortotropowa
5.2.2.2. Siatka prętowa
5.3. Linie i powierzchnie wpływu sił wewnętrznych
5.3. 1. Funkcje wpływu
5.3.2. Wymuszanie kinematyczne funkcji wpływu
5.3.3. Analiza parametryczna powierzchni wpływu sił wewnętrznych
5.3.4. Analiza parametryczna linii wpływu sił wewnętrznych
5.4. Model 2+D
6. Obliczanie sił w powłoce mostów skrzynkowych
6.1. Model geometrii obiektu 3D
6.2. Efekt obciążeń stałych
6.3. Skutek obciążeń ruchomych
6.4. Nośność użytkowa mostu
6.5. Siły wewnętrzne w powłoce od obciążenia użytkowego
6.6. Model geometrii obiektu 2D
6.7. Dobór wysokości konstrukcyjnej
Literatura
Podziękowania
Dane techniczne
Autor | Czesław Machelski |
Wydanie | 2008 |
Liczba stron | 206 |
Okładka | miękka |
Format | B5 |
Tytuły polecane
Aktualne realizacje mostowe
Węzły drogowe i autostradowe
Mechanika gruntów
W publikacji omówiono właściwości gruntów, zagadnienia konsolidacji i filtracji gruntów, rozkład naprężeń w gruncie pod wpływem obciążeń itd. SPIS TREŚCI: Przedmowa 1. WSTĘP 1.1. Określenie mechaniki gruntów 1.2. Krótki rys historyczny 1.3. Zadania m...
Obliczanie mostów z betonowych belek prefabrykowanych
Gruntoznawstwo inżynierskie
Dynamika gruntów Modele obliczeniowe
Za początek klasycznej mechaniki gruntów część badaczy uznaje wydaną w 1925 roku w Wiedniu, pracę Karla von Terzaghi'ego pt. Erdbaumechanik auf bodenphysikalischer Grundlage. Jednakże za początkową, należy uznać pracę Char-lesa Coulomba z 1776 roku o podstawowych zasadach równowagi granicznej ośrodka gruntowego.
Za początek rozwoju teorii ośrodka porowatego w zagadnieniach dynamiki gruntów uważa się prace Maurice'a Anthony'ego Biota z 1956 roku. Biot rozważając zagadnienie dynamiki (propagacji fal) w porowatym ośrodku gruntowym, przy zastosowaniu uogólnionych przemieszczeń Lagrange'a, zdecydował się oddzielić przemieszczenia szkieletu us od przemieszczeń cieczy u^i zapisać energię kinetyczną oraz dyssypację energii zależną od względnego ruchu cieczy względem szkieletu.
Budowa konstrukcji gruntowo-powłokowych
Konstrukcje gruntowo-powłokowe jako obiekty komunikacyjne pod względem wyglądu i sposobu użytkowania są podobne do klasycznych mostów. Elewacje obiektów wykonanych z powłok o kształcie parabolicznym są zbliżone do klasycznych mostów sklepionych. W przypadku powłoki z blach falistych o kształcie skrzynkowym obiekty te nawiązują zasadami ich pracy do mostów zintegrowanych.
Zasadnicza część książki poświęcona jest powłokom z blach falistych, ale w wielu przykładach podano analogię ich budowy do obiektów wykonanych z powłok betonowych. W pracy analizuje się problemy wykonawcze konstrukcji gruntowo-powłokowych o dużej rozpiętości, a nie przepustów, czyli obiektów komunikacyjnych o małej rozpiętości.
Porównując tytuł książki i jej treść można dostrzec wieloznaczność słowa „budowa”.
Zasadnicza część książki dotyczy obliczeń powłok w fazie budowania obiektu, czyli układania zasypki gruntowej. W wielu przypadkach w czasie budowy następuje faktyczne sprawdzenie nośności obiektu, które ma podobne znaczenie, jak badanie odbiorowe mostu.
Drugie znaczenie słowa „budowa” jest związane z kształtowaniem konstrukcji obiektu. W tym zakresie przedstawiono możliwości projektowania powłok z blach falistych odpowiednio do ich projektowej geometrii. Określono graniczne możliwości stosowania blach falistych, również z nakładkami.
W trzecim aspekcie słowa „budowa” ujęto technologię bezpiecznego układania zasypki z przykładami ingerencji w ten proces w sytuacjach awaryjnych.
Z uwagi na istotny wpływ fazy budowy na wytężenie powłoki w eksploatowanym obiekcie przedstawiono w książce metodykę prognozowania przebiegu deformacji i sił wewnętrznych w powłoce po zakończeniu budowy, gdy pomiary są realizowane w trakcie procesu układania zasypki.
Trudne do modelowania, również z użyciem programów MES, fazy budowy konstrukcji gruntowo-powłokowej zilustrowano własnymi przykładami obliczeń, które mogą mieć zastosowanie w projektowaniu, a równocześnie walory dydaktyczne. Niniejsza książka jest trzecim w Polsce opracowaniem monograficznym na temat konstrukcji gruntowo-powłokowych. Nie wyczerpuje ona tematyki dotyczącej użytkowania tych konstrukcji jako obiektów komunikacyjnych. Przydatną w tym zakresie byłaby monografia dotycząca przepustów, a więc konstrukcji o mniejszej rozpiętości, ale najliczniejszych w budownictwie mostowym. Istotne dla rozwoju mostowych obiektów gruntowo-powłokowych w układzie skrzynkowym są oddziaływania dynamiczne. W tym zakresie trwają badania rozpoznawcze – szczególnie ważne w odniesieniu do obiektów kolejowych dostosowanych do dużych prędkości.
Badania mostowych konstrukcji gruntowo-powłokowych
Konstrukcje gruntowo-powłokowe jako obiekty komunikacyjne w wyglądzie i sposobie użytkowania są podobne do klasycznych mostów sklepionych. W przypadku powłok z blach falistych o kształcie skrzynkowym obiekty te nawiązują zasadami pracy do mostów zintegrowanych. Jednak statyka tych obiektów różni się od klasycznych mostów z uwagi na zasadniczy element konstrukcyjny – zasypkę gruntową i jej oddziaływanie na wiotką powłokę. Zasadnicza część książki poświęcona jest powłokom z blach falistych, ale w wielu przykładach pokazano analogię ich budowy i statyki do obiektów wykonanych z prefabrykatów betonowych. W pracy analizuje się problem monitoringu i analizy deformacji konstrukcji gruntowo-powłokowych o dużych rozpiętościach jako obiektów komunikacyjnych.(...)
W monografii i przedstawiono wiele wyników badań obiektów o przeznaczeniu komunikacyjnym, a przede wszystkim technik przetwarzania danych stosowanych w mechanice budowli. Podano zatem sposoby określania sił wewnętrznych na podstawie pomiarów geodezyjnych. W odwrotnym ujęciu na podstawie pomiarów tensometrycznych można analizować deformację powłoki, a więc określać jej przemieszczenia. W konstrukcjach tego rodzaju ważne jest modelowanie oddziaływania kontaktowego pomiędzy powłoką a zasypką gruntową. Wyniki tych analiz mogą być przydatne do tworzenia numerycznych modeli 3D z implementacją programów MES. W monografii i wskazano na możliwości znacznego upraszczania odwzorowania obiektu, czyli geometrii 3D, do modelu 2D, ale z wykorzystaniem danych pomiarowych.
Geoinżynieria. Metody modyfikacji podłoża gruntowego
W publikacji omówiono główne metody ulepszania podłoża gruntowego, tj. zagęszczanie, wymianę, prekonsolidację, cementację i stabilizację oraz zbrojenie i umocnienia biotechniczne zboczy i skarp. Podręcznik stanowi znaczące uzupełnienie literatury dot...
Grunty nasypowe. Właściwości geotechniczne i metody ich badania
W publikacji omówiono właściwości geotechniczne i metody ich badań wybranych gruntów nasypowych: mineralnych, odpadów powęglowych, odpadów hutniczych i paleniskowych, odpadów komunalnych, budowlanych i organicznych oraz gruntów stabilizowanych różnym...
Metody określania sztywności gruntów w badaniach geotechnicznych
Przedmiotem poradnika jest przegląd dostępnych metod badań geotechnicznych służących do określania charakterystyk sztywności gruntów. Opisano tu głównie (choć nie wyłącznie) metody, które wykorzystują pomiar prędkości fal sejsmicznych jako podstawy d...
Ekologiczne obiekty gruntowo-powłokowe w budownictwie komunikacyjnym
Od Autorów:
Budowa i przebudowa szlaków komunikacyjnych nie powinna wpływać negatywnie na środowisko naturalne, a przede wszystkim szkodzić mu. Zatem inwestycje komunikacyjne powinny w miarę możliwości być w zgodzie z otaczającym środowiskiem przyrodniczym, respektować prawa i potrzeby dzikich zwierząt, które w nim żyją. Planowanie przebiegu szlaku drogowego czy też kolejowego powinno uwzględniać istniejące korytarze ekologiczne, w tym związane z obszarami sieci Natura 2000.
To zadanie jest trudne do rozwiązania z uwagi na interdyscyplinarność i złożoność zagadnień. Problem zmniejszenia negatywnego wpływu infrastruktury transportowej (drogowej i kolejowej) na życie dzikich zwierząt analizowany był przez wielu krajowych specjalistów. W wielu przykładach przy planowaniu procesu inwestycyjnego wykazano możliwość osiągnięcia tego niezwykle ważnego konsensusu. Do jego osiągnięcia trzeba korzystać z rzetelnego zbioru danych uzyskanych z pomiarów, obserwacji, oraz studiów i analiz. Dotyczy to właściwego kształtowania, konstruowania, wykonywania i wyposażania obiektów infrastrukturalnych służących potrzebom ekologicznym. Ważny jest tu zarówno rodzaj użytych materiałów, technologii, jak i konstrukcji obiektów, tak aby spełnić ich założoną funkcjonalność.
Przy zachowaniu zasad zrównoważonego rozwoju można wymienione wcześniej cele osiągnąć. Warunkiem jest tu rozpoznanie zagadnienia i umiejętność zastosowania właściwych rozwiązań technicznych i ekologicznych, spełniających następujące wymogi:
- bezpieczeństwo na etapie budowy, jak i późniejszej eksploatacji obiektu
- trwałość konstrukcji jako całości oraz jej elementów składowych i wyposażenia
- stosowanie rozwiązań technologicznych niewpływających negatywnie na środowisko i spełniających warunki cyklu życia
W odczuciu autorów podane wyżej kryteria dobrze spełniają ekologiczne obiekty gruntowo- powłokowe.(...)
Książka przeznaczona jest dla praktyków w dziedzinie inżynierii lądowej, w tym służb utrzymania dróg kołowych i linii kolejowych. Może także służyć jako podręcznik akademicki dla pracowników uczelni i studentów kierunku inżynierii lądowej i transportu. Stanowi kompendium informacji dla osób chcących poszerzyć swoją wiedzę na temat obiektów ekologicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej
Wybrane metody badawcze we współczesnym laboratorium geotechnicznym: od podłoża do parametrów gruntowych
Podręcznik jest adresowany do studentów wydziałów budownictwa lądowego i wodnego, inżynierii lądowej, inżynierii środowiska i geologii o specjalnościach: geotechnika, budownictwo podziemne, budownictwo hydrotechniczne oraz geologia inżynierska. Może ...
Most średnicowy w Warszawie
Dzieje warszawskiego mostu średnicowego. Otwarty w 1933 roku, po zaledwie jedenastu latach funkcjonowania został doszczętnie zniszczony przez Niemców w czasie Powstania Warszawskiego. Po wojnie zastąpiony nową, mniej wyszukaną konstrukcją, która poza rozbudową w latach 60. XX w., do dzisiaj nie uległa niemal żadnym modyfikacjom. Ponieważ most nie powstałby bez linii średnicowej, pokrótce omówiona została również jej historia oraz liczne alternatywne, niezrealizowane, często zupełnie nieznane projekty usprawnienia ruchu kolejowego w Warszawie, opracowane jeszcze w XIX i pierwszej połowie XX wieku.
Mosty zintegrowane
Trwałość mostów drogowych
Mosty podwieszone i wiszące
Zbiór referatów przedstawionych na seminarium "Mosty podwieszone i wiszące" we Wrocławiu 2005r. Krajowe doświadczenia w dziedzinie projektowania i budowy mostów podwieszonych są już dziś znaczące i nadszedł stosowny moment, by doświadczenia te podsum...
Modelowanie sprężenia mostów
Sprężenie jest zamierzonym, projektowanym zabiegiem technicznym zmieniającym naturalny, powstały w wyniku grawitacji, układ sił wewnętrznych w konstrukcji. Cel ten osiąga się przez zastosowanie zaprojektowanej trasy cięgna z założeniem minimalizacji siły sprężającej. Przebieg cięgna i siła sprężająca wywołują charakterystyczne dla tej trasy oddziaływania na konstrukcję. Modelowaniu tego oddziaływania w mostach o zróżnicowanej geometrii przęseł poświęcona jest treść książki. Liczne przykłady dydaktyczne i obliczenia zrealizowanych projektów sprężenia mają ułatwić korzystanie z ogólnych (nie specjalistycznych) programów MES.(...)
W niniejszej książce prezentowane jest ujęcie statyczne efektów sprężenia, dające pogląd na redystrybucje˛ sił wewnętrznych w elementach konstrukcji. Ogólne algorytmy mogą być użyteczne w zastosowaniu do różnych grup mostów: betonowych, zespolonych (stalowych), prefabrykowanych – o różnych schematach statycznych: belkowych, rozporowych (ramowych), podwieszonych. Algorytmy w tym samym ujęciu mogą być stosowane w dowolnych modelach geometrii konstrukcji: liniowych, płaskich, przestrzennych; odwzorowanych z użyciem elementów prętowych, powierzchniowych, objętościowych.
Bezpieczeństwo budowli mostowych
Tytuł ten podsumowuje seminarium Naukowo-Techniczne, które odbyło się we Wrocławiu w dniach 24-26 listopada 2021 roku, organizowane przez Katedrę Mostów i Kolei Wydziału Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej.
Wstęp:
W ostatnich latach zdarzyło się na świecie kilka głośnych katastrof mostów eksploatowanych często od kilkudziesięciu lat. W wyniku tych katastrof zginęło kilkadziesiąt osób. Te tragiczne zdarzenia zwróciły uwagę wielu rządów na problem właściwego utrzymania bądź jego braku, istniejącej infrastruktury komunikacyjnej. Problem ten dotyczy również naszego kraju, gdyż w ostatnich latach zanotowaliśmy kilka spektakularnych awarii mostów, które miały miejsce już po kilku latach od oddania obiektu do użytku. Jest to niepokojący sygnał, gdyż świadczy on o niewystarczającej kontroli projektów kierowanych do realizacji oraz niedostatecznej jakości wykonywanych prac budowlanych.
Problem utrzymania i bezpiecznej eksploatacji obiektów mostowych będzie w Polsce narastał, albowiem na sieci linii kolejowych są użytkowane liczne mosty będące w eksploatacji już ponad 100 lat. Również na sieci drogowej liczba mostów o znacznym zużyciu jest liczna. Na przykład we Wrocławiu prawie wszystkie mosty położone w centrum miasta mają ponad 100 lat.
Dlatego 16. edycję Seminarium Wrocławskie Dni Mostowe poświęciliśmy problematyce poprawy bezpieczeństwa eksploatacji obiektów mostowych.
Współczesne technologie budowy mostów
Obiekty mostowe w infrastrukturze miejskiej
Zbiór referatów przedstawionych na seminarium "Obiekty mostowe w infrastrukturze miejskiej" 21 - 22 listopada 2013 we Wrocławiu. Celem seminarium jest przedstawienie różnych obszarów działań naukowych i technicznych związanych z budownictwem mostowym...
KIERUNKI ROZWOJOWE MOSTOWNICTWA Świat i Polska
Od autora
Ta pozycja wydawnicza jest znacznie rozszerzoną wersją referatu pod tytułem „Dokąd
zmierza mostownictwo – świat i Polska”, który miałem zaszczy zaprezentować w listopadzie 2018 roku
podczas seminarium organizowanego w ramach kolejnych Wrocławskich
Dni Mostowych i poświęconego tym razem mostom hybrydowym. Do przygotowania tego
opracowania w formie książkowej zachęcił mnie Szanowny Kolega, prof. dr hab. inż. Jan
Biliszczuk, przewodniczący Komitetu Programowego i Organizacyjnego wspomnianego
seminarium. Bardzo mu za to dziękuję.
Dziękuję również wszystkim osobom, szczególnie Pani Małgorzacie Skowronek
z Politechniki Wrocławskiej, zaangażowanym w wydanie tej monografii. Dlaczego jej zakres
jest taki, a nie inny – wyjaśniam we Wprowadzeniu. Jest to dziełko oparte na całkowicie
subiektywnym wyborze autora. Mam nadzieję, że znajdzie jednak ono, choćby skromne,
grono czytelników.
Obiekty mostowe na terenach z deformującym się podłożem w świetle kinematyki brył
W monografii przedstawiono niestosowany dotychczas wektorowy opis kinematyki brył mostów położonych na terenach z deformującym się podłożem. Ten w pełni przestrzenny model pozwala na jednoznaczne określanie zakresu swobody przemieszczeń spowodowanych...
Mosty dla pieszych
Odpady hutnicze jako antropogeniczne grunty budowlane. Właściwości geotechniczne
Przedmiotem niniejszej monografii są wyniki badań właściwości geotechnicznych kruszyw żużlowych, a także nieprzetworzonych odpadów (żużli pocynkowych). Badania prowadzono w aspekcie oceny możliwości wykorzystania przedmiotowych materiałów do celów bu...
Stany graniczne gruntowych i skalnych ośrodków z periodyczną mikrostrukturą warstwową
Praca dotyczy stanów granicznych oraz zastosowania metod teorii nośności do oceny stateczności skarp oraz nośności podłoża o periodycznej mikrostrukturze warstwowej. Praktyczne wykorzystanie metod oszacowań teorii nośności granicz- nej wymaga w pierw...
Modelowanie konstytutywne sprzężonych problemów mechaniki materiałów dyssypatywnych
Modelowanie konstytutywne sprzężonych problemów mechaniki materiałów dyssypatywnych SPIS TREŚCI dostępny na podglądzie na zdjęciach.
Badania doświadczalne i modelowanie procesów kumulacji uszkodzeń i pękania elementów konstrukcyjnych
Wprowadzenie do modelowania MES w programie ABAQUS
Modelowanie systemów gospodarki odpadami komunalnymi
Weryfikacja przepustowości kanalizacji deszczowej w modelowaniu hydrodynamicznym
Wymiarowanie systemów kanalizacji deszczowej czy ogólnospławnej w Polsce napotyka poważne trudności, które wynikają głownie z braku wiarygodnego modelu opadów deszczu.
Paczkomaty InPost | Kwota zakupów | Koszt przesyłki przedpłata |
powyżej 450 zł | 0 zł | |
do 250 zł | 6,5 zł | |
do 250 zł | 13 zł |
Kurier DPD | Przedpłata | Płatność za pobraniem |
11 zł | 15 zł |