
- Architektura(654)
- Budownictwo(439)
- ITB(86)
- Drewno(30)
- Instalacje sanitarne i elektryczne(37)
- Urbanistyka(212)
- Sztuka(245)
- Zieleń(151)
- Inżynieria środowiska(69)
- Geodezja i katrografia(22)
- Rysunek i wizualizacje(10)
- Kulinaria(16)
- Plakaty(11)
NOWOŚCI
Promocje
Modelowanie zjawiska rozchodzenia się drgań powstałych od impulsów technologicznych w ośrodku gruntowym
Opis
Monografia dotyczy analizy powstawania i propagacji drgań w ośrodku gruntowym, które są skutkiem wywołanego impulsu lub innego rodzaju wymuszeń dynamicznych towarzyszącym technologiom wykorzystywanym w geotechnice. Zjawisko można zaliczyć do wpływów parasejsmicznych, które często są powodem powstania uszkodzeń obiektów budowlanych poddanych tego rodzaju oddziaływaniom. Głównym celem pracy jest analiza zasięgu destrukcyjnego oddziaływania na sąsiedztwo robót wykorzystujących wstrząsy i drgania.
SPIS TREŚCI
SYMBOLE I OZNACZENIA 7
1. WSTĘP 11
2. CEL I ZAKRES PRACY 15
3. ODDZIAŁYWANIA DYNAMICZNE ZWIĄZANE ZE STOSOWANIEM TECHNOLOGII GEOTECHNICZNYCH 18 3.1. Uwagi wstępne 18
3.2. Zagęszczanie dynamiczne 21
3.3. Kolumny kamienne wbijane 32
3.4. Mikrowybuchy 36
3.5. Zagęszczanie walcami wibracyjnymi 38
3.6. Wbijanie pali i grodzic stalowych 41
3.7. Inne oddziaływania dynamiczne 43
4. PROPAGACJA DRGAŃ W OŚRODKU GRUNTOWYM 45
4.1. Uwagi wstępne 45
4.2. Rozchodzenie się fal w ośrodku gruntowym 46
4.3. Tłumienie ośrodka gruntowego 67
4.4. Rodzaje wymuszeń dynamicznych 78
4.5. Sztywność ośrodka gruntowego poddanego obciążeniom sejsmicznym 88
4.6. Nieliniowa reakcja ośrodka gruntowego 91
5. POMIARY AMPLITUD DRGAŃ POWSTAŁYCH WSKUTEK WSTRZĄSÓW 94
5.1. Cel i zakres prowadzonych badań 94
5.2. Sprzęt do badań terenowych 96
5.3. Zasady prowadzenia badań i interpretacja wyników 98
5.4. Stosowane procedury w zakresie ochrony budynków 100
5.5. Normowe skale SWD 105
5.6. Wpływ drgań na ludzi 109
5.7. Przykłady pomiarów terenowych wykonywanych w ramach monitoringu 110
5.8. Ogólne wnioski z przeprowadzonych badań 125
6. ROZWIĄZANIE ANALITYCZNE ZAGADNIENIA POCZĄTKOWO-BRZEGOWEGO OPISUJĄCEGO ZJAWISKO DRGAŃ WYWOŁANYCH IMPULSEM 127
6.1. Uwagi wstępne 127
6.2. Rozwiązanie analityczne 128
6.3. Omówienie uzyskanego rozwiązania 135
7. MODEL DO ANALIZY PROPAGACJI DRGAŃ W OŚRODKU GRUNTOWYM 136
7.1. Uwagi wstępne 136
7.2. Założenia do analiz 143
7.3. Sformułowania zagadnienia początkowo-brzegowego 145
7.4. Model konstytutywny ośrodka gruntowego 148
7.5. Mechanizm tłumienia ośrodka gruntowego 158
7.6. Zagadnienie sprzężone deformacji ośrodka gruntowego i filtracji 159
8. ANALIZY NUMERYCZNE Z WYKORZYSTANIEM METODY ELEMENTÓW SKOŃCZONYCH 164
8.1. Założenia do analiz 164
8.2. Algorytm całkowania numerycznego 165
8.3. Rozwiązanie zagadnienia testowego 171
8.4. Analiza uzyskanego rozwiązania 177
8.5. Analiza wrażliwości rozwiązania na wartości wybranych parametrów 183
9. WPŁYW WSTRZĄSÓW NA OBIEKTY BUDOWLANE I ELEMENTY INFRASTRUKTURY 188
9.1. Uwagi wstępne 188
9.2. Zagęszczanie dynamiczne podłoża pod posadowienie wysokich budynków
osiedla mieszkaniowego 189
9.3. Wzmacnianie podłoża kolumnami kamiennymi przy użytkowanej autostradzie 194
9.4. Wpływ elementów zagłębionych w podłożu na propagację drgań 198
9.5. Drgania na powierzchni terenu a drgania elementów konstrukcji budowlanych 202
9.6. Zwiększenie wartości amplitud drgań wskutek występowania soczewki słabej warstwy 209
9.7. Wpływ drgań powstałych wskutek wykonywania kolumn kamiennych wbijanych na istniejącą linię kolejową 212
9.8. Wstrząsy wywołane pracą walców wibracyjnych 216
9.9. Wnioski z przeprowadzonych analiz 220
10. ZMNIEJSZENIE ZASIĘGU SZKODLIWYCH ODDZIAŁYWAŃ WSTRZĄSÓW NA SĄSIEDZTWO 221
10.1. Problemy wykonawcze 221
10.2. Przegrody wibroizolacyjne 222
10.3. Tłumienie drgań na styku konstrukcja — podłoże gruntowe 224
10.4. Projektowanie konstrukcji odpornych na drgania 226
10.5. Zalecenia dla projektantów 227
11. PODSUMOWANIE 229
BIBLIOGRAFIA 231
Streszczenie 251
Dane techniczne
Autor | Marian Łupieżowiec |
Wydanie | 2021 |
Liczba stron | 254 |
Okładka | miękka |
Format | B5 |
Tytuły polecane
Analiza drgań budynków ścianowych o średniej wysokości podlegających wstrząsom górniczym z wykorzystaniem sieci neuronowych

Mimo że w ostatnich latach pojawiło się wiele nowych, różnorodnych technologii wznoszenia budynków mieszkalnych, budynki prefabrykowane w dalszym ciągu dominują wśród już istniejących obiektów. Projektowano je na obciążenia statyczne i pochodzące od działania wiatru, ale wiele z tych budynków znajduje się w bliskim sąsiedztwie eksploatowanych kamieniołomów lub w strefie wstrząsów górniczych, a więc na obszarach objętych wpływami dynamicznymi
Mechanika gruntów

W publikacji omówiono właściwości gruntów, zagadnienia konsolidacji i filtracji gruntów, rozkład naprężeń w gruncie pod wpływem obciążeń itd. SPIS TREŚCI: Przedmowa 1. WSTĘP 1.1. Określenie mechaniki gruntów 1.2. Krótki rys historyczny 1.3. Zadania m...
Gruntoznawstwo inżynierskie

Dynamika gruntów Modele obliczeniowe

Za początek klasycznej mechaniki gruntów część badaczy uznaje wydaną w 1925 roku w Wiedniu, pracę Karla von Terzaghi'ego pt. Erdbaumechanik auf bodenphysikalischer Grundlage. Jednakże za początkową, należy uznać pracę Char-lesa Coulomba z 1776 roku o podstawowych zasadach równowagi granicznej ośrodka gruntowego.
Za początek rozwoju teorii ośrodka porowatego w zagadnieniach dynamiki gruntów uważa się prace Maurice'a Anthony'ego Biota z 1956 roku. Biot rozważając zagadnienie dynamiki (propagacji fal) w porowatym ośrodku gruntowym, przy zastosowaniu uogólnionych przemieszczeń Lagrange'a, zdecydował się oddzielić przemieszczenia szkieletu us od przemieszczeń cieczy u^i zapisać energię kinetyczną oraz dyssypację energii zależną od względnego ruchu cieczy względem szkieletu.
Budowa konstrukcji gruntowo-powłokowych

Konstrukcje gruntowo-powłokowe jako obiekty komunikacyjne pod względem wyglądu i sposobu użytkowania są podobne do klasycznych mostów. Elewacje obiektów wykonanych z powłok o kształcie parabolicznym są zbliżone do klasycznych mostów sklepionych. W przypadku powłoki z blach falistych o kształcie skrzynkowym obiekty te nawiązują zasadami ich pracy do mostów zintegrowanych.
Zasadnicza część książki poświęcona jest powłokom z blach falistych, ale w wielu przykładach podano analogię ich budowy do obiektów wykonanych z powłok betonowych. W pracy analizuje się problemy wykonawcze konstrukcji gruntowo-powłokowych o dużej rozpiętości, a nie przepustów, czyli obiektów komunikacyjnych o małej rozpiętości.
Porównując tytuł książki i jej treść można dostrzec wieloznaczność słowa „budowa”.
Zasadnicza część książki dotyczy obliczeń powłok w fazie budowania obiektu, czyli układania zasypki gruntowej. W wielu przypadkach w czasie budowy następuje faktyczne sprawdzenie nośności obiektu, które ma podobne znaczenie, jak badanie odbiorowe mostu.
Drugie znaczenie słowa „budowa” jest związane z kształtowaniem konstrukcji obiektu. W tym zakresie przedstawiono możliwości projektowania powłok z blach falistych odpowiednio do ich projektowej geometrii. Określono graniczne możliwości stosowania blach falistych, również z nakładkami.
W trzecim aspekcie słowa „budowa” ujęto technologię bezpiecznego układania zasypki z przykładami ingerencji w ten proces w sytuacjach awaryjnych.
Z uwagi na istotny wpływ fazy budowy na wytężenie powłoki w eksploatowanym obiekcie przedstawiono w książce metodykę prognozowania przebiegu deformacji i sił wewnętrznych w powłoce po zakończeniu budowy, gdy pomiary są realizowane w trakcie procesu układania zasypki.
Trudne do modelowania, również z użyciem programów MES, fazy budowy konstrukcji gruntowo-powłokowej zilustrowano własnymi przykładami obliczeń, które mogą mieć zastosowanie w projektowaniu, a równocześnie walory dydaktyczne. Niniejsza książka jest trzecim w Polsce opracowaniem monograficznym na temat konstrukcji gruntowo-powłokowych. Nie wyczerpuje ona tematyki dotyczącej użytkowania tych konstrukcji jako obiektów komunikacyjnych. Przydatną w tym zakresie byłaby monografia dotycząca przepustów, a więc konstrukcji o mniejszej rozpiętości, ale najliczniejszych w budownictwie mostowym. Istotne dla rozwoju mostowych obiektów gruntowo-powłokowych w układzie skrzynkowym są oddziaływania dynamiczne. W tym zakresie trwają badania rozpoznawcze – szczególnie ważne w odniesieniu do obiektów kolejowych dostosowanych do dużych prędkości.
Badania mostowych konstrukcji gruntowo-powłokowych

Konstrukcje gruntowo-powłokowe jako obiekty komunikacyjne w wyglądzie i sposobie użytkowania są podobne do klasycznych mostów sklepionych. W przypadku powłok z blach falistych o kształcie skrzynkowym obiekty te nawiązują zasadami pracy do mostów zintegrowanych. Jednak statyka tych obiektów różni się od klasycznych mostów z uwagi na zasadniczy element konstrukcyjny – zasypkę gruntową i jej oddziaływanie na wiotką powłokę. Zasadnicza część książki poświęcona jest powłokom z blach falistych, ale w wielu przykładach pokazano analogię ich budowy i statyki do obiektów wykonanych z prefabrykatów betonowych. W pracy analizuje się problem monitoringu i analizy deformacji konstrukcji gruntowo-powłokowych o dużych rozpiętościach jako obiektów komunikacyjnych.(...)
W monografii i przedstawiono wiele wyników badań obiektów o przeznaczeniu komunikacyjnym, a przede wszystkim technik przetwarzania danych stosowanych w mechanice budowli. Podano zatem sposoby określania sił wewnętrznych na podstawie pomiarów geodezyjnych. W odwrotnym ujęciu na podstawie pomiarów tensometrycznych można analizować deformację powłoki, a więc określać jej przemieszczenia. W konstrukcjach tego rodzaju ważne jest modelowanie oddziaływania kontaktowego pomiędzy powłoką a zasypką gruntową. Wyniki tych analiz mogą być przydatne do tworzenia numerycznych modeli 3D z implementacją programów MES. W monografii i wskazano na możliwości znacznego upraszczania odwzorowania obiektu, czyli geometrii 3D, do modelu 2D, ale z wykorzystaniem danych pomiarowych.
Geoinżynieria. Metody modyfikacji podłoża gruntowego

W publikacji omówiono główne metody ulepszania podłoża gruntowego, tj. zagęszczanie, wymianę, prekonsolidację, cementację i stabilizację oraz zbrojenie i umocnienia biotechniczne zboczy i skarp. Podręcznik stanowi znaczące uzupełnienie literatury dot...
Modelowanie mostowych konstrukcji gruntowo-powłokowych

Obiekty mostowe ze stalowych blach falistych dzięki wielu zaletom technologicznym są powszechnie stosowane w budownictwie komunikacyjnym. Doświadczenia w zakresie produkcji powłok mają ponad stuletnią tradycję, jednak problemy związane z projektowani...
Grunty nasypowe. Właściwości geotechniczne i metody ich badania

W publikacji omówiono właściwości geotechniczne i metody ich badań wybranych gruntów nasypowych: mineralnych, odpadów powęglowych, odpadów hutniczych i paleniskowych, odpadów komunalnych, budowlanych i organicznych oraz gruntów stabilizowanych różnym...
Metody określania sztywności gruntów w badaniach geotechnicznych

Przedmiotem poradnika jest przegląd dostępnych metod badań geotechnicznych służących do określania charakterystyk sztywności gruntów. Opisano tu głównie (choć nie wyłącznie) metody, które wykorzystują pomiar prędkości fal sejsmicznych jako podstawy d...
Ekologiczne obiekty gruntowo-powłokowe w budownictwie komunikacyjnym

Od Autorów:
Budowa i przebudowa szlaków komunikacyjnych nie powinna wpływać negatywnie na środowisko naturalne, a przede wszystkim szkodzić mu. Zatem inwestycje komunikacyjne powinny w miarę możliwości być w zgodzie z otaczającym środowiskiem przyrodniczym, respektować prawa i potrzeby dzikich zwierząt, które w nim żyją. Planowanie przebiegu szlaku drogowego czy też kolejowego powinno uwzględniać istniejące korytarze ekologiczne, w tym związane z obszarami sieci Natura 2000.
To zadanie jest trudne do rozwiązania z uwagi na interdyscyplinarność i złożoność zagadnień. Problem zmniejszenia negatywnego wpływu infrastruktury transportowej (drogowej i kolejowej) na życie dzikich zwierząt analizowany był przez wielu krajowych specjalistów. W wielu przykładach przy planowaniu procesu inwestycyjnego wykazano możliwość osiągnięcia tego niezwykle ważnego konsensusu. Do jego osiągnięcia trzeba korzystać z rzetelnego zbioru danych uzyskanych z pomiarów, obserwacji, oraz studiów i analiz. Dotyczy to właściwego kształtowania, konstruowania, wykonywania i wyposażania obiektów infrastrukturalnych służących potrzebom ekologicznym. Ważny jest tu zarówno rodzaj użytych materiałów, technologii, jak i konstrukcji obiektów, tak aby spełnić ich założoną funkcjonalność.
Przy zachowaniu zasad zrównoważonego rozwoju można wymienione wcześniej cele osiągnąć. Warunkiem jest tu rozpoznanie zagadnienia i umiejętność zastosowania właściwych rozwiązań technicznych i ekologicznych, spełniających następujące wymogi:
- bezpieczeństwo na etapie budowy, jak i późniejszej eksploatacji obiektu
- trwałość konstrukcji jako całości oraz jej elementów składowych i wyposażenia
- stosowanie rozwiązań technologicznych niewpływających negatywnie na środowisko i spełniających warunki cyklu życia
W odczuciu autorów podane wyżej kryteria dobrze spełniają ekologiczne obiekty gruntowo- powłokowe.(...)
Książka przeznaczona jest dla praktyków w dziedzinie inżynierii lądowej, w tym służb utrzymania dróg kołowych i linii kolejowych. Może także służyć jako podręcznik akademicki dla pracowników uczelni i studentów kierunku inżynierii lądowej i transportu. Stanowi kompendium informacji dla osób chcących poszerzyć swoją wiedzę na temat obiektów ekologicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej
Wybrane metody badawcze we współczesnym laboratorium geotechnicznym: od podłoża do parametrów gruntowych

Podręcznik jest adresowany do studentów wydziałów budownictwa lądowego i wodnego, inżynierii lądowej, inżynierii środowiska i geologii o specjalnościach: geotechnika, budownictwo podziemne, budownictwo hydrotechniczne oraz geologia inżynierska. Może ...
Rektyfikacja wychylonych budynków na terenach pogórniczych

Monografia jest pierwszym monotematycznym wydawnictwem zwartym ujmującym zagadnienia teoretyczne i technologiczne rektyfikacji budynków wychylonych od pionu.
Stany graniczne gruntowych i skalnych ośrodków z periodyczną mikrostrukturą warstwową

Praca dotyczy stanów granicznych oraz zastosowania metod teorii nośności do oceny stateczności skarp oraz nośności podłoża o periodycznej mikrostrukturze warstwowej. Praktyczne wykorzystanie metod oszacowań teorii nośności granicz- nej wymaga w pierw...
Mosty dla pieszych

Odpady hutnicze jako antropogeniczne grunty budowlane. Właściwości geotechniczne

Przedmiotem niniejszej monografii są wyniki badań właściwości geotechnicznych kruszyw żużlowych, a także nieprzetworzonych odpadów (żużli pocynkowych). Badania prowadzono w aspekcie oceny możliwości wykorzystania przedmiotowych materiałów do celów bu...
Modelowanie sprężenia mostów

Sprężenie jest zamierzonym, projektowanym zabiegiem technicznym zmieniającym naturalny, powstały w wyniku grawitacji, układ sił wewnętrznych w konstrukcji. Cel ten osiąga się przez zastosowanie zaprojektowanej trasy cięgna z założeniem minimalizacji siły sprężającej. Przebieg cięgna i siła sprężająca wywołują charakterystyczne dla tej trasy oddziaływania na konstrukcję. Modelowaniu tego oddziaływania w mostach o zróżnicowanej geometrii przęseł poświęcona jest treść książki. Liczne przykłady dydaktyczne i obliczenia zrealizowanych projektów sprężenia mają ułatwić korzystanie z ogólnych (nie specjalistycznych) programów MES.(...)
W niniejszej książce prezentowane jest ujęcie statyczne efektów sprężenia, dające pogląd na redystrybucje˛ sił wewnętrznych w elementach konstrukcji. Ogólne algorytmy mogą być użyteczne w zastosowaniu do różnych grup mostów: betonowych, zespolonych (stalowych), prefabrykowanych – o różnych schematach statycznych: belkowych, rozporowych (ramowych), podwieszonych. Algorytmy w tym samym ujęciu mogą być stosowane w dowolnych modelach geometrii konstrukcji: liniowych, płaskich, przestrzennych; odwzorowanych z użyciem elementów prętowych, powierzchniowych, objętościowych.
Modelowanie konstytutywne sprzężonych problemów mechaniki materiałów dyssypatywnych

Modelowanie konstytutywne sprzężonych problemów mechaniki materiałów dyssypatywnych SPIS TREŚCI dostępny na podglądzie na zdjęciach.
Badania doświadczalne i modelowanie procesów kumulacji uszkodzeń i pękania elementów konstrukcyjnych

Wprowadzenie do modelowania MES w programie ABAQUS

Modelowanie systemów gospodarki odpadami komunalnymi

Weryfikacja przepustowości kanalizacji deszczowej w modelowaniu hydrodynamicznym

Wymiarowanie systemów kanalizacji deszczowej czy ogólnospławnej w Polsce napotyka poważne trudności, które wynikają głownie z braku wiarygodnego modelu opadów deszczu.