Modelowanie efektów niesprężystych w nawierzchniach asfaltowych. Opis konstytutywny i symulacje numeryczne
Opis
Treść monografii zawarto w ośmiu rozdziałach, a jej zakres obejmuje zagadnienia formułowania relacji konstytutywnych materiałów warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowych oraz prezentację ich wykorzystania w symulacjach numerycznych. W opracowaniu uwzględniono niesprężyste własności mieszanek mineralno-asfaltowych, poprzez zastosowanie modeli konstytutywnych sformułowanych w ramach fenomenologicznej teorii sprężysto-lepkoplastyczności.
Symulacje przeprowadzono z wykorzystaniem modeli zaproponowanych i zaimplementowanych przez autorów w systemie metody elementów skończonych Abaqus. Badano układy wielowarstwowe odwzorowujące podatne rozwiązania konstrukcyjne stosowane w budownictwie drogowym. Kluczowym zagadnieniem był dobór odpowiednich relacji konstytutywnych definiujących odpowiedź konstrukcji poddanej działaniu obciążeń komunikacyjnych i środowiskowych.
Powszechnie stosowany model sprężysty nie pozwala w pełni uwzględnić wpływu temperatury, czasu oraz intensywności obciążenia na zjawiska zachodzące w nawierzchni podatnej.
Przedstawiony w pracy sposób modelowania, uwzględniający oddziaływania dynamiczne, parametry reologiczne oraz ich zmienność wraz z temperaturą, jest bardziej uniwersalny.
Istotnym zagadnieniem podjętym w pracy jest również problematyka doboru parametrów (stałych materiałowych) występujących w relacjach konstytutywnych. Rozwiązanie tego złożonego zagadnienia wymaga wyników badań laboratoryjnych, ale jest też możliwe dzięki umiejętnemu wykorzystaniu danych dostępnych w literaturze. W pracy posłużono się w tym celu autorskim oprogramowaniem, w którym zaimplementowano algorytmy optymalizacyjne dopasowania krzywych reprezentujących charakterystyki teoretyczne modeli konstytutywnych do wyników badań. Poniżej zaprezentowano szczegółowo układ monografii.
SPIS TREŚCI:
1. Wstęp 7
1.1. Przedmiot rozważań 7
1.2. Układ i zawartość pracy 11
2. Modele konstytutywne materiałów warstw asfaltowych 15
2.1. Wprowadzenie 15
2.2. Podstawowe elementy reologiczne 17
2.2.1. Materiał liniowo-sprężysty (Hooke’a) 17
2.2.2. Materiał lepki (ciecz Newtona) 19
2.2.3. Model sztywno-idealnie plastyczny 20
2.2.4. Budowa wieloparametrowych struktur reologicznych 22
2.3. Liniowa lepkosprężystość 23
2.3.1. Zasada superpozycji Boltzmana 24
2.3.2. Idea podstawowych testów doświadczalnych 26
2.4. Model lepkosprężysty 33
2.4.1. Uogólniony model Maxwella 35
2.4.2. Reprezentacja relacji konstytutywnych w postaci równań stanu 36
2.5. Modele hyposprężysto-lepkoplastyczne 42
2.5.1. Kinematyka 42
2.5.2. Relacje konstytutywne 44
2.6. Propozycja modelu lepkosprężysto-plastycznego 45
2.6.1. Uogólniony model Maxwella z plastycznością 45
2.6.2. Uogólniony model Maxwella z pojedynczą gałęzią plastyczną 47
2.6.3. Uogólniony model Maxwella z plastycznością i wzmocnieniem 48
3. Implementacja numeryczna modeli konstytutywnych 53
3.1. Procedura UMAT 53
3.2. Całkowanie relacji konstytutywnych 55
3.2.1. Jawny algorytm całkowania 56
3.2.2. Niejawny algorytm całkowania 57
3.3. Miary odkształcenia i naprężenia w programie ABAQUS 59
3.4. Uwagi o implementacji numerycznej 61
3.5. Podstawowe testy numeryczne 63
4. Dobór parametrów materiałowych 69
4.1. Wprowadzenie 69
4.2. Zespolony moduł sztywności 70
4.3. Superpozycja czasowo-temperaturowa. Krzywa wiodąca 74
4.3.1. Tworzenie krzywej wiodącej 77
.3.2. Równanie Arrheniusa 79
4.3.3. Funkcja WLF 80
4.3.4. Inne funkcje 82
4.4. Widmo czasów relaksacji 82
4.5. Algorytm doboru parametrów 83
4.5.1. Konstrukcja krzywej wiodącej 84
4.5.2. Kalibracja modelu 85
4.6. Wyznaczanie parametrów plastycznych 90
4.7. Podsumowanie rozdziału 91
5. Projektowanie konstrukcji nawierzchni 93
5.1. Wprowadzenie 93
5.2. Projektowanie nawierzchni metodą mechanistyczną 94
5.2.1. Kryteria zmęczeniowe 97
5.3. Projektowanie wzmocnień nawierzchni 102
6. Określanie wytężenia nawierzchni podatnych 107
6.1. Metody analityczne - teoria półprzestrzeni warstwowej 107
6.2. Metody numeryczne - zastosowanie elelemtów nieskończonych 116
6.2.1. Sformułowanie w przypadku statyki 118
6.2.2. Sformułowanie w przypadku dynamiki 122
6.2.3. Przykład obliczeniowy 124
7. Symulacje numeryczne 129
7.1. Model obrotowo-symetryczny 130
7.1.1. Dane wejściowe 131
7.1.2. Wyniki obliczeń statycznych 133
7.1.3. Wpływ prędkości przejazdu 136
7.1.4. Wpływ temperatury warstw asfaltowych 138
7.2. Nawierzchnia lotniskowa 141
7.2.1. Wyniki obliczeń 147
7.3. Nawierzchnia na obiekcie mostowym 151
7.3.1. Opis wybranego mostu 152
7.3.2. Model numeryczny mostu 153
7.3.3. Zastosowanie submodelingu 155
7.3.4. Wyniki obliczeń 159
8. Podsumowanie 169
A. Skrócone opisy programów komputerowych 175
B. Dane materiałowe 179
Spis rysunków 186
Spis tablic 192
Bibliografia 193
Dane techniczne
Autor | Rafal Michalczyk, Artur Zbiciak |
Wydanie | 2022 |
Liczba stron | 200 |
Okładka | miękka |
Format | B5 |