Żywe architektury. Analogia biologiczna w architekturze końca XX wieku

Dostępność: ostatnie egzemplarze
Wysyłka w: 24 godziny
Cena: 49,00 zł 49.00
ilość egz.

towar niedostępny

dodaj do schowka

Opis

Wśród ogłaszanych w ostatnich latach konkursów na istotne budynki użyteczności publicznej, zwłaszcza muzea, trudno byłoby wskazać taki, w którym nie pojawiłoby się przynajmniej kilka „blobów” – obłych, kojarzących się z formami natury, generowanych komputerowo projektów.

Wpisując się w rosnące zapotrzebowanie rynku na spektakularne obiekty – ikony, zdominowały one wyobraźnię inwestorów i użytkowników przestrzeni miejskiej.

Książka przygląda się genezie tego zjawiska i poddaje krytycznej analizie koncepcje twórców działających od lat dziewięćdziesiątych XX wieku, którzy imitują rozwiązania zaobserwowane w porządku natury i dopiero z nich wywodzą rozstrzygnięcia projektowe. Takie próby przeprowadzane są głównie przy udziale programów komputerowych używanych do generowania form architektonicznych na wzór procesów biologicznych.

Dla części architektów cyfrowe narzędzia są jednak niewystarczające, a wizja prawdziwie żywej architektury może spełnić się jedynie dzięki zastosowaniu jako budulca materiału biologicznie czynnego.

W obu przypadkach celem jest stworzenie architektury zrywającej z paradygmatem budynku jako statycznego i martwego tworu.

Autorka analizuje prace takich architektów jak John Frazer, Dennis Dollens, Alberto T. Estévez, Greg Lynn, Zbigniew Oksiuta, Lars Spuybroek, grupa UNStudio, Marcos Cruz, Steve Pike i Rachel Armstrong.

Choć działalność większości z nich sytuuje się raczej w sferze koncepcji niż realizacji, ich projekty miały kluczowe znaczenie dla estetyki nadającej kształt dzisiejszej przestrzeni.

 

SPIS TREŚCI
0. ANALOGIA BIOLOGICZNA: WSTĘP (1-27)
1. PAKIET NASION KONTRA WOREK CEGIEŁ: KOMPUTER I ANALOGIA BIOLOGICZNA (28-75)

2. WOKÓŁ FAŁDY: KONCEPCJE GILLESA DELEUZE’A i FELIKSA GUATTARIEGO JAKO
PODSTAWA DLA ANALOGII BIOLOGICZNEJ (76-98)

3. ARCHITEKTONICZNY GENOCENTRYZM: ARCHITEKTURA JAKO FENOTYP (99-120)

4. NOWE CIAŁA: ARCHITEKTONICZNA TERATOLOGIA (121-151)

5. POZA METAFORĄ: ARCHITEKTURA MOKRYCH MEDIÓW (152-177)

6. UTOPIA SZTUCZNEGO ŻYCIA: ZAKOŃCZENIE (178-183)

7. BIBLIOGRAFIA (184-191)

8. SPIS ILUSTRACJI (192-193)

9. ILUSTRACJE (194-210)

Dane techniczne

Autor Lidia Klein
Wydanie 2014
Liczba stron 255
Okładka miękka ze skrzydełkami
Format B5
Koszty dostawy
Paczkomaty InPost Kwota zakupów Koszt przesyłki przedpłata
  powyżej 450 zł 0 zł
  do 250 zł 6,5 zł
  do 250 zł 13 zł

Kurier DPD Przedpłata Płatność za pobraniem
  11 zł 15 zł
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Realizacja: N4K.eu
Sklep internetowy Shoper.pl