Michał Stachowicz (1768-1825). Krakowski malarz między barokiem a romantyzmem. Tom 1 i 2
Opis
„Twórczość Michała Stachowicza to wdzięczny obiekt badań” — trudno się z autorem tych słów, Zbigniewem Michalczykiem, nie zgodzić. Trzeciorzędny malarz, który prawie nigdy nie wyjeżdżał z Krakowa, rzemieślnik o ambicjach akademika, malarz „naszej narodowości", współtwórca ikonografii narodowej, wzór ideowy dla polskich artystów, a do tego w gruncie rzeczy twórca jakby nierozpoznany, o którym opinie i sądy powtarzano z drugiej ręki, zazwyczaj bezkrytycznie — to rzeczywiście znakomity obiekt badań.
dr hab. Waldemar Baraniewski prof. UW
Rozprawa Zbigniewa Michalczyka nie jest klasyczną monografią. Choć Autor wykonał ogromną pracę archiwalną, której część znalazła odzwierciedlenie w [...] obszernym aneksie źródłowym, nie napisał życiorysu artysty, zaś „dzieła wszystkie" zawarł wyłącznie w katalogu. [...] Praca mówi o uwikłaniu średnio zdolnego człowieka w tryby historii, o presji tradycji i środowiska, co znalazło wyraz w uzyskanym przez Stachowicza wykształceniu i cechowej przynależności oraz ciśnieniu wydarzeń zewnętrznych, które doprowadziły nie tylko do politycznej katastrofy Polski, ale i do narodzin nowoczesnego narodu, podwalin nowoczesnego społeczeństwa mieszczańskiego i romantycznej sztuki. [...] Na szczególną uwagę zasługuje dogłębna analiza programu ideowego Gabinetu Historycznego Jana Pawła Woronicza — pierwsza kompletna i niewątpliwie trafna próba ogarnięcia owego niezwykłego zjawiska. Zbigniew Michalczyk znalazł — jak sądzę — właściwy klucz do poznania twórczości Stachowicza.
prof. dr hab. Wojciech Bałus Instytut Historii Sztuki UJ
Książka [...] jest niezwykle interesującą próbą pokazania sylwetki malarza nie tylko w kontekście historycznym, ale przede wszystkim społecznym, na tle rodzących się wówczas nowych relacji między artystą i odbiorcą oraz dziełem, pojawiającym się w przestrzeni publicznej, na co pozwoliły oświeceniowe ramy kultury artystycznej. [...] Autor zbudował swoją opowieść o artyście na potężnym fundamencie faktograficznym, przeprowadzając wnikliwe kwerendy archiwalne, toteż nieodłączną częścią pracy stał się liczący 1200 pozycji katalog dzieł. Badania archiwalne dały możliwość zarysowania niezwykłej panoramy życia artystycznego i miejsca malarstwa w kulturze tego czasu, a wraz z nim zmieniającego się statusu artysty.
dr hab. Anna Lewicka-Morawska prof. ASP w Warszawie
SPIS TREŚCI:
Wstęp
Rozdział I MIĘDZY CECHEM I AKADEMIĄ
Szlachetnego Magistratu najniższy sługa
Pod powagą rektora
Rozdział II TWÓRCZOŚĆ MICHAŁA STACHOWICZA WOBEC PRZEMIAN SPOŁECZNYCH (ze szczególnym uwzględnieniem okresu ok. 1790-ok. 1815)
Klientela Michała Stachowicza i problem zapotrzebowania na dzieła sztuki
Wokół nowych tematów
Rozdział III KULT HISTORII KRAKOWA I POLSKI
Szczęśliwy wiek Matki Świętych Polski
U stóp Wawelu
Dekoracja Sali Jagiellońskiej Collegium Maius
Dekoracja pałacu biskupiego w Krakowie
Stachowicz i Sierakowski - historia niedokończona
Rozdział IV PROBLEMY FORMALNE I WARSZTAT PRACY MALARZA
Wokół pierwowzorów graficznych
Bóg sam był jego mistrzem
Rozdział V ROMANTYCZNA LEGENDA NARODOWOŚCI NASZEJ MALARZA
Aneksy
Bibliografia
Archiwalia
Źródła drukowane
Opracowania
Summary
KATALOG
Nota redakcyjna
Skróty publikacji
A. Zachowane dzieła Michała Stachowicza
B. Projekty architektoniczne w tekach Sierakowskiego (BJ)
C. Ryciny według kompozycji Michała Stachowicza
D. Dzieła zaginione i niezachowane
E. Dzieła o niepewnym lub wątpliwym autorstwie Michała Stachowicza
F. Prace mylnie przypisywane Michałowi Stachowiczowi
Uzupełnienia
Wykaz ilustracji
Wykaz skrótów nazw instytucji
Indeks osobowy
Indeks topograficzny
ILUSTRACJE
barok romantyzm
Dane techniczne
Autor | Zbigniew Michalczyk |
Wydanie | 2012 |
Liczba stron | 872 |
Okładka | miękka ze skrzydełkami |
Format | A4 |
Paczkomaty InPost | Kwota zakupów | Koszt przesyłki przedpłata |
powyżej 450 zł | 0 zł | |
do 250 zł | 6,5 zł | |
do 250 zł | 13 zł |
Kurier DPD | Przedpłata | Płatność za pobraniem |
11 zł | 15 zł |