Prawda kubizmu. Malarstwo Picassa i Braque'a 1910-1914. Nowe ujęcie metodologiczne
Opis
Drodzy klienci! Uprzedzając pytania, to nie jest album malarstwa
Dr Iwona Mikołajczyk jest autorką wielu publikacji, w tym Synergizmu awangardy (2017), która wzbogaciła zbiory Zentralinstitut für Kunstgeschichte w Monachium, Harvard University, Yale University Library, Columbia University in the City of New York, UC Berkeley Libraries, Princeton University Library, Getty Research Institute oraz Metropolitan Museum of Art.
Jej najnowsza książka Prawda kubizmu w nowatorski sposób interpretuje kubizm Picassa i Braque’a. Zaaplikowany do historii sztuk matematycznego wzór na funkcję umożliwił określenie struktury węzła stylistycznego kubizmu, a to z kolei oddzielenie obszarów, w których artyści dokonali przełomu od tych, w których wykazali się innowacją. Analityczne podejście do dzieł powstałych w latach 1910-1914 pozwoliło także dowieść, że kubizm jest projektem wyłącznie Picassa i Braque’a oraz nie podlega wewnętrznej ewolucji. Co interesujące, ujawnia również silny związek obrazowania kubistycznego z amerykańską psychologią E. B. Titchenera i W. Wundta.
Badania oparte na bogatej literaturze przedmiotu, zwłaszcza tej francuskojęzycznej z pierwszej połowy XX wieku, pogłębiają wiedzę z zakresu pierwszej recepcji dzieł Picassa i Braque’a. Monografia ta wypełnia lukę w polskiej bibliografii kubizmu, bowiem ostatnia publikacja na jego temat pochodzi z roku 1980. Przy czym, jak zauważył recenzent, „Zrównoważony ton książki, staranność w prezentacji poglądów (…), lecz przede wszystkim obfite przejawy samodzielności w myśleniu mogą zapewnić książce najwyższą pozycję wśród szerokiego spectrum polskich publikacji z historii sztuki”.
SPIS TREŚCI:
Wstęp 8
1. Przełom kubistyczny 17
1.1. Wiedza, piękno i prawda jako paradygmaty sztuki 17
1.2. Wybrane prawdy Pierwszej Awangardy 38
1.3. Prawda kubizmu Picassa i Braque'a 56
2. Imperatyw kubizmu: prawda percepcji [PrPc(rm)] 73
2.1. Paradygmat intelektualny kubizmu. Picasso a l'art negre 73
2.2. Cezanne a kubizm intuicyjny 105
3. Wartości kubizmu [y] 151
3.1. Wartości formalne [yi] 151
3.1.1. Czysta forma [C] 167
3.1.1.1. Kreska / linia 170
3.1.1.2. Forma, znak-litera a znak-obraz 175
3.1.1.3. Znak-przedmiot 185
3.1.2. Esencjonalna jedność [J] 189
3.1.2.1. Kolor, światło, rytm 189
3.1.2.2. Kubistyczna koncepcja czasoprzestrzeni a symultaneizm 209
3.1.2.3. Perspektywa i jukstapozycja 238
3.1.3. Sygnatura a czysta forma i jedność 253
3.2. Wartości epistemologiczne [y2] 263
3.2.1. Intelekt [1] a intuicja [In] 263
3.2.2. Humanizm [H] 277
3.2.3. Osobowość [0] 289
4. „Węzeł stylistyczny" a imperatyw prawdy 307
Wykaz skrótów 314
Indeks przywołanych dziel 315
Spis ilustracji 315
Dzieła Picassa i Braque'a z lat 1909-1914 316
Inne dzieła 321
Bibliografia 327
Indeks nazwisk 347
Dane techniczne
Autor | Iwona Mikołajczyk |
Wydanie | 2022 |
Liczba stron | 360 |
Ilustracje | kolorowe |
Okładka | miękka |
Format | B5 |

Paczkomaty InPost | Kwota zakupów | Koszt przesyłki przedpłata |
powyżej 450 zł | 0 zł | |
do 250 zł | 6,5 zł | |
do 250 zł | 13 zł |
Kurier DPD | Przedpłata | Płatność za pobraniem |
11 zł | 15 zł |