Współczesna architektura przedszkolna. Studium obiektów zrealizowanych w Warszawie w latach 2000-2018

Dostępność: dostępne
Wysyłka w: 24 godziny
Cena: 66,00 zł 66.00
ilość egz.

towar niedostępny

dodaj do schowka

Opis

Głównym celem badawczym monografii było wykazanie nowych tendencji kształtowania współczesnej architektury przedszkolnej w zakresie rozwiązań formalnych i funkcjonalno-przestrzennych wpływających na technologię pracy przedszkola oraz na procesy opiekuńcze, wychowawcze i edukacyjne.

Opracowanie składa się z pięciu rozdziałów.

We wstępie przedstawiono motywację podjęcia tematu, sprecyzowano przedmiot, zakres i cel badań, określono metody, narzędzia i kryteria badawcze, opisano stan badań, a także zdefiniowano podstawowe terminy.

W rozdziale 2 omówiono badania dotyczące współczesnych tendencji formalno-estetycznych, funkcjonalno-przestrzennych oraz prośrodowiskowych w kontekście architektury przeznaczonej dla dzieci.

Rozdział 3 podzielono na dwa powiązane ze sobą obszary tematyczne - Architekturę przedszkolną w Europie i na świecie oraz Architekturę przedszkolną w Polsce. W obu podrozdziałach przeanalizowano zarys dziejów wychowania przedszkolnego, zarys historii architektury przedszkolnej oraz współczesne tendencje kształtowania architektury przedszkolnej. W podrozdziale dotyczącym Polski dodatkowo poddano analizie prawodawstwo w zakresie obiektów wychowania przedszkolnego oraz zmienność założeń funkcjonalno-przestrzennych w latach 1918-2018.

W rozdziale 4 omówiono badania ilościowe i jakościowe przeprowadzone w formie badań terenowych, ankietowych oraz swobodnych wywiadów z dyrektorkami przedszkoli.

Rozdział 5. zawiera wnioski, rekomendacje i omówienie wyzwań przyszłości. Bogaty materiał badawczy i dokumentacyjny pozwolił na wyciągnięcie wniosków dotyczących kształtowania współczesnej architektury przedszkolnej z myślą o głównym odbiorcy (dziecku) i innych użytkownikach.

Wynikiem badań są rekomendacje w formie autorskiej listy kontrolnej (narzędzie badawcze do oceny jakościowej) w zakresie kształtowania współczesnych obiektów przedszkolnych.

SPIS TREŚCI
1. WSTĘP ................................................................................................................................................................... 9
1.1. Motywacje podjęcia tematu ........................................................................................................................... 9
1.2. Tez y i cele pracy ............................................................................................................................................. 10
1.3. Przedmiot i zakres badań................................................................................................................................ 11
1.4. Metody i narzędzia badawcze ........................................................................................................................ 11
1.5. Kryteria formalne i merytoryczne .................................................................................................................. 12
1.6. Struktura pracy ............................................................................................................................................... 13
1.7. Stan badań ...................................................................................................................................................... 14
1.8. Terminologia i definicje.................................................................................................................................. 18
1.9. Główny użytkownik architektury przedszkolnej – dziecko ........................................................................... 18
2. ARCHITEKTURA JEST SZTUKĄ ... ................................................................................................................. 20
2.1. Architektura jest sztuką kontynuacji .............................................................................................................. 22
2.2. Architektura jest sztuką kształtowania przestrzeni bezpiecznych.................................................................. 24
2.3. Architektura jest sztuką kształtowania przestrzeni dostępnych ..................................................................... 26
2.4. Architektura jest sztuką kształtowania przestrzeni przyjaznych .................................................................... 27
3. WSPÓŁCZESNA ARCHITEKTURA PRZEDSZKOLNA.................................................................................... 30
3.1. Architektura przedszkolna w Europie i na świecie ........................................................................................ 30
3.1.1. Zarys d ziejów architektury i wychowania przedszkolnego w Europie ............................................... 30
3.1.2. Współczesne tendencje kształtowania architektury przedszkolnej na świecie ................................... 34
3.1.3. Wnioski ............................................................................................................................................... 46
3.2. Architektura przedszkolna w Polsce .............................................................................................................. 46
3.2.1. Zarys dziejów wychowania pr zedszkolnego w Polsce ....................................................................... 46
3.2.2. Zarys historii architektury przedszkolnej w Polsce ............................................................................ 49
3.2.3. Legislacja w zakresie obiektów oraz wychowania przedszkolnego w Polsce .................................... 54
3.2.4. Założenia funkcjonalno-przestrzenne w latach 1918 – 2018 .............................................................. 57
3.2.5. Współczesne tendencje kształtowania architektury przedszkolnej w Polsce ..................................... 63
3.2.6. Wnioski ............................................................................................................................................... 79
4. STUDIUM OBIEKTÓW PRZEDSZKOLNYCH ZREALIZOWANYCH W WARSZAWIE............................... 81
4.1. Określenie etapów i metodyki badań ............................................................................................................. 81
4.2. Badania wstępne ............................................................................................................................................. 82
4.2.1. Przedszkola w strukturze Warszawy ................................................................................................... 82
4.2.2. Przedszkola zrealizowane w latach 1990 – 2018 – wstępne rozpoznanie (badanie B1) .................... 87
4.2.3. Wnioski ............................................................................................................................................... 91
4.3. Badanie jakościowe ogólne obiektów zrealizowanych w Warszawie latach 2000 – 2018 (badanie B2)....... 91
4.3.1. Przedszkola zrealizowane w latach 2000 – 2018 – ogólna ocena jakościowa .................................... 91
4.3.2. Wnioski ...............................................................................................................................................108
4.4. Badanie jakościowe szczegółowe wybranych obiektów zrealizowanych w Warszawie w latach 2000 – 2018
(badanie B3) ....................................................................................................................................................108
4.4.1. Przedszkola zrealizowane w latach 2000 – 2018 – szczegółowa ocena jakościowa ..........................108
4.4.2. Wyniki badań ......................................................................................................................................142
4.4.3. Wnioski ...............................................................................................................................................145
5. PODSU MOWANIE ..................................................................................................................................................148
5.1. Wnioski z badań .............................................................................................................................................148
5.2. Rekomendacje – lista kontrolna .....................................................................................................................148
5.3. Architektura przedszkolna – wyzwania przyszłości ......................................................................................154
Bibliografia ...................................................................................................................................................................156
Spis ilustracji.................................................................................................................................................................161

Spis tabel .......................................................................................................................................................................164
Aneks 1 – Zestawienie zbadanych obiektów przedszkolnych spoza Polski ...............................................................166
Aneks 2 – Formularz ankiety – ocena jakościowa przedszkola (badanie B3) ............................................................197
Aneks 3 – Lista kontrolna oceny jakościowej .............................................................................................................199
3.1 – Przedszkole przy ul. Kunieckiej 8 .....................................................................................................199
3.2 – Przedszkole przy ul. Raczkiewicza 116 ............................................................................................200
3.3 – Przedsz kole przy ul. Prymasa A. Hlonda 20J....................................................................................201
Streszczenie...................................................................................................................................................................202
Summary .......................................................................................................................................................................203

Dane techniczne

Autor Agnieszka Starzyk
Wydanie 2019
Liczba stron 204
Ilustracje liczne kolorowe + tabele i wykresy
Okładka miękka
Format A4

Tytuły polecane

Koszty dostawy
Paczkomaty InPost Kwota zakupów Koszt przesyłki przedpłata
  powyżej 450 zł 0 zł
  do 250 zł 6,5 zł
  do 250 zł 13 zł

Kurier DPD Przedpłata Płatność za pobraniem
  11 zł 15 zł
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Realizacja: N4K.eu
Sklep internetowy Shoper.pl