W rozprawie autor przedstawił teorię dotyczącą działania płynącej wody na grunt, zawarł podstawy modelowania filtracji, rozpatrzył wydajność wypływu wody przez otwory w płytach uszczelniających podłoże.
Próbował on ustalić relacje pomiędzy wielkościami hydrodynamicznymi filtracji naporowej przestrzennej i płaskiej, wykonując modelowanie matematyczne filtracji dwiema metodami matematycznymi, a uzyskane wyniki weryfikując na modelu fizycznym.
Tekst publikacji wzbogacają wykresy obrazujące przytaczane dane, a także liczne schematy i fotografie, które stanowią dobre uzupełnienie merytorycznej zawartości rozprawy.
SPIS TREŚCI:
1.Wstęp
1.1. Ważniejsze oznaczenia
2. Teoretyczne podstawy oceny stateczności budowli ziemnych.
2.1. Wiadomości ogólne
2.2. Czynniki wpływające na zmniejszenie stateczności zboczy (skarp)
2.3. Współczynnik stateczności.
2.4. Powierzchnie i linie poślizgu.
2.5. Najniekorzystniejsza linia poślizgu
2.6. Stateczność skarp w gruntach sypkich.
2.7. Stateczność skarp w gruntach spoistych
2.8. Metody badania stateczności skarp i nasypów.
2.9. Charakterystyka metod badania stateczności skarp i zboczy.
2.9.1. Metoda Pettersona-Felleniusa
2.9.2. Metoda Bishopa.
2.9.3. Metoda Masłowa.
2.9.4. Pozostałe metody.
2.10. Programy komputerowe służące sprawdzaniu stateczności.
2.10.1. Program Konstruktor – moduł Stateczność skarp i zboczy.
2.10.2. Program GEO-SLOPE
2.10.3. Program GEO 5
3. Przykład algorytmu obliczeniowego.
3.1. Przedmiot obliczeń
3.1.1. Charakterystyka obiektu.
3.1.2.Charakterystyka geotechniczna podłoża gruntowego.
3.2. Wyznaczenie skarpy równostatecznej – metoda Masłowa.
3.2.1. Założenia wybranej metody określania stateczności
3.2.2. Wyznaczenie stateczności oraz kąta nachylenia skarpy
3.2.3. Wykreślne wyznaczenie profilu skarpy równostatecznej
3.3. Sprawdzenie stateczności skarpy metodą Felleniusa.
3.3.1. Założenia przyjęte do obliczeń.
3.3.2. Wyznaczenie wskaźnika stateczności.
3.3.3. Wyznaczenie linii najniebezpieczniejszych punktów obrotu.
3.3.4. Wyznaczenie promienia depresji.
3.3.5. Wyznaczenie minimalnego współczynnika stateczności F.
4. Analiza stateczności skarpy w odmiennych warunkach gruntowych.
4.1.Cel i zakres analizy.
4.2. Układ warstw geotechnicznych
4.3.Wyznaczanie skarpy metodą Masłowa
4.4.Wyznaczenie kąta nachylenia skarpy
4.5. Zestawienie obliczeń i wykreślenie profilu skarpy
4.6. Sprawdzenie stateczności skarpy metodą Felleniusa
4.7. Obliczenie współczynnika stateczności F
4.8. Wyznaczenie minimalnego współczynnika stateczności F
5. Wnioski szczegółowe.
W Polsce nadal aktualnym zagadnieniem jest zapobieganie powstawaniu osuwisk drogowych budowli ziemnych, spowodowanych filtracją wody. Wynika to z wymogu i zachowania wzdłuż trasy dróg autostrad parametrów technicznych, gwarantujących utrzymanie podstawowych walorów, jakimi są prędkość poruszania się pojazdów i komfort ruchu drogowego.
Tymczasem realizowane na szeroką skalę przedsięwzięcia z zakresu budownictwa komunikacyjnego dotyczą coraz częściej terenów charakteryzujących się skomplikowanymi warunkami geologiczno-inżynierskimi. Konieczne jest wówczas stosowanie specjalnych metod wzmacniania podłoża i budowli oraz proponowanie nowych technologii posadowień.
Obserwuje się również liczne zniszczenia i katastrofy eksploatowanych obiektów drogowych. Spowodowane są one destrukcyjnym działaniem wód gruntowych, powodziowych i opadowych oraz erozyjnym działaniem rzek.
Powstające osuwiska oraz zsuwy skarp i nasypów drogowych (występujące w postaci zmywów, spływów, spełzywań, czy obrywów) wywołują pojawienie się dużych obszarów stanu granicznego. W konsekwencji prowadzi to do nierównomiernych osiadań korony nasypu, lokalnych obniżeń oraz poziomych przemieszczeń jezdni, wreszcie do zagrażających bezpieczeństwu lokalnych osuwisk skarp i uszkodzeń nawierzchni.
W dalszym ciągu brakuje przepisów normowych i wytycznych techniczno-projektowych dotyczących projektowania i wykonywania zabezpieczeń nasypów na terenie lub w bliskim sąsiedztwie zagrożeń geodynamicznych, szczególnie glacitektonicznych i osuwiskowych oraz narażonych na deformacje filtracyjne.
W książce podjęto problem takiego projektowania ziemnych budowli hydrotechnicznych, które pozwoliłoby na uniknięcie powstawania niebezpiecznych warunków filtracji.