Pokonywanie barier urbanistycznych związanych z układami transportu na obszarach Metropolii Barcelońskiej. Wybrane przykłady
Opis
Głównym, ogólnym celem pracy jest sprecyzowanie roli, jaką odgrywają przekształcenia barier urbanistycznych utworzonych przez układy transportu kołowego o charakterze tranzytowym w procesach poprawy jakości tkanki miejskiej.
W kontekście niniejszych badań jako poprawę jakości tkanki należy rozumieć zrównoważone połączenie aspektów funkcjonalnych i estetycznych. Szczególnie istotne są parametry, które wskutek opisywanych procesów mogą ulec zmianie. Będzie to, przede wszystkim, komfort i bezpieczeństwo użytkowników i mieszkańców. Duże znaczenie należy również przypisywać właściwościom, takim jak: dostępność, przenikalność i możliwość użytkowania przestrzeni na codziennych trasach. Ujmując problem w skali urbanistycznej oraz odnosząc się do przestrzeni publicznej, można mówić o konieczności zachowania kontynuacji i sekwencyjności. Tworzenie ciągów i sieci przestrzeni pieszych miasta, a także kontynuacja głównych kierunków kompozycyjnych będą wpływać na wspomniane podniesienie jakości. Ważnym elementem kształtującym wysokiej jakości tkankę miasta jest więc ład przestrzenny większych fragmentów. Ostatecznie obecność i jakość samej przestrzeni publicznej, jej kompozycja, czytelność, znaczenie w skali miasta będzie silnie wpływać na sąsiadujące tereny. Przestrzeń publiczna jest więc komponentem, któremu przypisuje się największe znaczenie w kształtowaniu tkanki miasta.
SPIS TREŚCI
I. WSTĘP 5
I.I. Uzasadnienie podjęcia tematu 7
I.II. Identyfikacja problemu badawczego 12
I.III. Cel pracy, teza badawcza i metody pracy 14
I.IV. Zakres pracy 16
I.V. Kryteria wyboru przykładów 16
I.VI. Stan badań 17
I.VII. Konstrukcja pracy 22
II. BARIERA URBANISTYCZNA 25
II.I. Dyskusja nad pojęciem bariery urbanistycznej 27
II.II Przemiany bariery urbanistycznej w tkance miasta. Ujęcie historyczne 33
II.III. Bariera i przestrzeń publiczna we współczesnym mieście 41
II.IV. Ciągłość i fragmentacja przestrzeni 46
II.V. Definicja bariery 52
II.VI. Bariery urbanistyczne związane z układami transportu samochodowego 53
II.VII. Przykłady transformacji przestrzeni barier związanych z drogami szybkiego ruchu. Tło światowe 56
II.VIII. Podsumowanie 68
III. BARCELONA I METROPOLIA BARCELOŃSKA 71
III.I. Historia i rozwój urbanistyczny 73
III.II. Ogólne ramy planistyczne 90
III.III. Kluczowe operacje urbanistyczne i ich rola w dalszym rozwoju metropolii 98
III.IV. Istniejące systemy przestrzeni publicznych w Barcelonie. Charakterystyka 104
III.V. Istniejące układy transportu samochodowego 115
III.VI. Kształtowanie obszarów styku pomiędzy infrastrukturą transportową a przestrzenią publiczną w Barcelonie 123
III.VII. Podsumowanie 127
IV. ANALIZA WYBRANYCH PRZYPADKÓW POKONYWANIA BARIER ZWIĄZANYCH Z UKŁADAMI TRANSPORTU W BARCELONIE I OBSZARZE METROPOLITALNYM 129
IV.I. Kryteria doboru i analizy przypadków 131
IV.II. Opis przypadków 133
IV.III. Typologia przekształceń 201
IV.IV. Podsumowanie 212
V. PODSUMOWANIE I WNIOSKI 215
V.I. Wnioski z badań teoretycznych 217
V.II. Wnioski z badań empirycznych 219
V.III. Podsumowanie 225
VI. BIBLIOGRAFIA 227
VII. STRESZCZENIE 245 3
Wkład autorki w rozwój dyscypliny naukowej Architektura i Urbanistyka jest znaczący i potrzebny, rekapitulujqcy historię sztuki budowy miast zwłaszcza pod kątem barier funkcjonalno-przestrzennych - a następnie ukazujący współczesne, aż po najnowsze potrzeby przemian i uzdrowienia tychże bakierujących czynników.
prof. dr hab. inż. arch. Wojciech Kosiński
Monografia stanowi wartościowy wkład w rozwój teorii projektowania architektoniczno-urbanistycznego oraz w badania nad współczesnym środowiskiem miejskim i możliwościami jego rozwoju.
dr hab. inż. arch. Stanisława Wehle-Strzelecka, prof. PŚk
Dane techniczne
Autor | Karolina Dudzic-Gyurkovich |
Wydanie | 2019 |
Liczba stron | 247 |
Ilustracje | liczne kolorowe i czarno-białe |
Okładka | miękka |
Format | B5 |

Paczkomaty InPost | Kwota zakupów | Koszt przesyłki przedpłata |
powyżej 450 zł | 0 zł | |
do 250 zł | 6,5 zł | |
do 250 zł | 13 zł |
Kurier DPD | Przedpłata | Płatność za pobraniem |
11 zł | 15 zł |