Pokonywanie barier urbanistycznych związanych z układami transportu na obszarach Metropolii Barcelońskiej. Wybrane przykłady

Pokonywanie barier urbanistycznych związanych z układami transportu na obszarach Metropolii Barcelońskiej.jpg
  • nowość
Dostępność: dostępne
Wysyłka w: 24 godziny
Cena: 44,00 zł 44.00
ilość egz.

towar niedostępny

dodaj do schowka

Opis

Głównym, ogólnym celem pracy jest sprecyzowanie roli, jaką odgrywają przekształcenia barier urbanistycznych utworzonych przez układy transportu kołowego o charakterze tranzytowym w procesach poprawy jakości tkanki miejskiej.

W kontekście niniejszych badań jako poprawę jakości tkanki należy rozumieć zrównoważone połączenie aspektów funkcjonalnych i estetycznych. Szczególnie istotne są parametry, które wskutek opisywanych procesów mogą ulec zmianie. Będzie to, przede wszystkim, komfort i bezpieczeństwo użytkowników i mieszkańców. Duże znaczenie należy również przypisywać właściwościom, takim jak: dostępność, przenikalność i możliwość użytkowania przestrzeni na codziennych trasach. Ujmując problem w skali urbanistycznej oraz odnosząc się do przestrzeni publicznej, można mówić o konieczności zachowania kontynuacji i sekwencyjności. Tworzenie ciągów i sieci przestrzeni pieszych miasta, a także kontynuacja głównych kierunków kompozycyjnych będą wpływać na wspomniane podniesienie jakości. Ważnym elementem kształtującym wysokiej jakości tkankę miasta jest więc ład przestrzenny większych fragmentów. Ostatecznie obecność i jakość samej przestrzeni publicznej, jej kompozycja, czytelność, znaczenie w skali miasta będzie silnie wpływać na sąsiadujące tereny. Przestrzeń publiczna jest więc komponentem, któremu przypisuje się największe znaczenie w kształtowaniu tkanki miasta.

SPIS TREŚCI

I. WSTĘP  5
I.I. Uzasadnienie podjęcia tematu  7
I.II. Identyfikacja problemu badawczego  12
I.III. Cel pracy, teza badawcza i metody pracy  14
I.IV. Zakres pracy  16
I.V. Kryteria wyboru przykładów  16
I.VI. Stan badań  17
I.VII. Konstrukcja pracy  22

II. BARIERA URBANISTYCZNA  25
II.I. Dyskusja nad pojęciem bariery urbanistycznej  27
II.II Przemiany bariery urbanistycznej w tkance miasta. Ujęcie historyczne  33
II.III. Bariera i przestrzeń publiczna we współczesnym mieście  41
II.IV. Ciągłość i fragmentacja przestrzeni  46
II.V. Definicja bariery  52
II.VI. Bariery urbanistyczne związane z układami transportu samochodowego  53
II.VII. Przykłady transformacji przestrzeni barier związanych z drogami szybkiego ruchu. Tło światowe  56
II.VIII. Podsumowanie  68

III. BARCELONA I METROPOLIA BARCELOŃSKA  71
III.I. Historia i rozwój urbanistyczny  73
III.II. Ogólne ramy planistyczne  90
III.III. Kluczowe operacje urbanistyczne i ich rola w dalszym rozwoju metropolii  98
III.IV. Istniejące systemy przestrzeni publicznych w Barcelonie. Charakterystyka  104
III.V. Istniejące układy transportu samochodowego  115
III.VI. Kształtowanie obszarów styku pomiędzy infrastrukturą transportową a przestrzenią publiczną w Barcelonie  123
III.VII. Podsumowanie  127

IV. ANALIZA WYBRANYCH PRZYPADKÓW POKONYWANIA BARIER ZWIĄZANYCH Z UKŁADAMI TRANSPORTU W BARCELONIE I OBSZARZE METROPOLITALNYM  129
IV.I. Kryteria doboru i analizy przypadków  131
IV.II. Opis przypadków  133
IV.III. Typologia przekształceń  201
IV.IV. Podsumowanie  212

V. PODSUMOWANIE I WNIOSKI  215
V.I. Wnioski z badań teoretycznych  217
V.II. Wnioski z badań empirycznych  219
V.III. Podsumowanie  225

VI. BIBLIOGRAFIA  227
VII. STRESZCZENIE  245 3

Wkład autorki w rozwój dyscypliny naukowej Architektura i Urbanistyka jest znaczący i potrzebny, rekapitulujqcy historię sztuki budowy miast zwłaszcza pod kątem barier funkcjonalno-przestrzennych - a następnie ukazujący współczesne, aż po najnowsze potrzeby przemian i uzdrowienia tychże bakierujących czynników.
prof. dr hab. inż. arch. Wojciech Kosiński

Monografia stanowi wartościowy wkład w rozwój teorii projektowania architektoniczno-urbanistycznego oraz w badania nad współczesnym środowiskiem miejskim i możliwościami jego rozwoju.
dr hab. inż. arch. Stanisława Wehle-Strzelecka, prof. PŚk

Dane techniczne

Autor Karolina Dudzic-Gyurkovich
Wydanie 2019
Liczba stron 247
Ilustracje liczne kolorowe i czarno-białe
Okładka miękka
Format B5

Tytuły polecane

Koszty dostawy
Paczkomaty InPost Kwota zakupów Koszt przesyłki przedpłata
  powyżej 450 zł 0 zł
  do 250 zł 6,5 zł
  do 250 zł 13 zł

Kurier DPD Przedpłata Płatność za pobraniem
  11 zł 15 zł
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Realizacja: N4K.eu
Sklep internetowy Shoper.pl