Europejskie wyzwania spójności polskiej przestrzeni. Regiony – metropolie – transport
Opis
Spójność terytorialna (przestrzemia) jest aktualnie jednym z priorytetów polityki regionalnej Unii Europejskiej. Znalazła ona także swoje miejsce w najwyższym akcie prawnym Unii Europejskiej - Traktacie Lizbońskim. Jesteśmy, jako kraj, społeczeństwo, gospodarka, środowiska naukowe - zarówno przedmiotem, jak i podmiotem tego priorytetu.
Główne rozdziały niniejszej publikacji rozwijają poznawczo i badawczo trzy złożone struktury przestrzeni europejskiej, W tym polskiej. Rozwój regionów, metropoli i wiążącego je systemu transportowego wydają się problemami sterującymi spójnością terytorialną.
Publikacja ta ma ambicję spełniać rolę podręcznika, a nawet przewodnika „dobrych praktyk” - stąd nasycenie jej konkretnymi studiami przypadków. Jest ona adresowana do wszystkich, którzy prowadzą dialog badawczy w obszarze stosunkowo młodego kierunku badań i kształcenia, jakim staje się gospodarka przestrzenna.
polskich regionów.
Od autora 5
Wprowadzenie. Skąd przyszliśmy - dokąd zmierzamy? 9
1. Regiony W kreowaniu spójności przestrzennej 19
1.1. Region jako przedmiot i podmiot polityki regionalnej 19
1.1.1. Typologia regionów 19
1.1.2. Regionalny system terytorialny 24
1.1.3. Proces przemian polskich regionów 28
1.1.4. Zasady równoważenia rozwoju regionalnego 28
1.2. Uwarunkowania i zasady polityki regionalnej 33
1.2.1. Europejska polityka regionalna 33
1.2.2. Polska polityka regionalna 38
1.3. Strategie i programy rozwoju regionalnego 44
1.3.1. Programowanie rozwoju regionalnego okresu 2000-2006 45
1.3.2. Rozwój regionalny UE w okresie 2007-2013 54
1.3.3. Strategiczne kierunki programowania rozwoju regionalnego Polski 75
1.4. Polskie regiony między ,,Lizboną 2000” a ,,Brukselą 2005” 81
1.4.1. Polskie regiony w Strategii Lizbońskiej 83
1.4.2. Nowe rozwiązania instytucjonalne 84
1.5. Spójność przestrzenna polskich regionów 87
1.5.1. Czynniki spójności przestrzennej regionów 87
1.5.2. Koncepcje Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 88
1.6. Regiony gospodarki opartej na wiedzy (GOW) i społeczeństwie informacyjnym 92
1.6.1. Innowacje w rozwoju regionalnym 93
1.6.2. GOW w nowym ładzie gospodarczym 95
1.6.3. Regionalne rynki pracy społeczeństwa informacyjnego 100
1.6.4. Regionalne społeczeństwo informacyjne 100
1.6.5. Regionalna strategia innowacji 102
2. Metropolie akceleratorami rozwoju przestrzeni XXI wieku 110
2.1. Wstęp 110
2.2. Metropolizacja jako wyraz globalizacji 111
2.2.1. Globalizacja - ścieżka trwałego wzrostu czy katastrofy 113
2.3. Metropolie sieciowymi akceleratorami globalizacji 116
2.4. Europejskie procesy metropolizacji 117
2.4.1. Europejskie studia porównawcze 119
2.4.2. Synteza aktualnych procesów metropolizacji 125
2.4.4. Metropolie W perspektywie przestrzennego rozwoju Europy 134
2.5. Współczesne mechanizmy rozwoju metropolii 140
2.5.1. Mechanizm interaktywnego oddziaływania kapitałowego - ujęcie ekonomiczne 140
2.5.2. Mechanizm rozlewania - ujecie przestrzenne 142
2.6. Problemy delimitacji metropolii 144
2.6.1. Ujęcie statystyczne 145
2.6.2. Delimitacja metropolii polskich w studiach planistycznych 147
2.7. Wyzwania cywilizacyjne polskich metropolii 150
2.7.1. Równoważenie rozwoju metropolii polskich 151
2.7.2. Kreowanie trwałej pozycji konkurencyjnej metropolii 162
2.7.3. Metropolie W gospodarce opartej na wiedzy 176
3. Transport w spójności i równoważeniu rozwoju przestrzennego 184
3.1. Powiązania transeuropejskiej sieci transportowej (TEN) ze Strategią Lizbońską 186
3.2. Powiązania koncepcji TEN-t oraz europejskiej perspektywy rozwoju przestrzennego (ESDP) 189
3.3. Związki TEN i TINA 191
3.4. TEN-t a struktura gałęziowa transportu 192
3.4.1. Transport morski 192
3.4.2. Transport powietrzny 195
3.5. Sieci transportowe Polski do 2020 r. 197
3.5.1. Uwarunkowania rozwoju infrastruktury drogowej i kolejowej 197
3.5.2. Modele równoważenia i spójności sieci transportowej Polski 207
3.6. Centra logistyczne w warunkach konkurencyjności i spójności przestrzeni 215
3.6.1. Centra logistyczne jako wyższa forma składowania, uslug i transportu 216
3.6.2. Powiązania cech metropolii i centrów logistycznych 217
3.6.3. Rola i znaczenie portów morskich w procesach metropolizacyjnych i logistycznych 218
3.7. Rola transportu w realizacji strategii zrównoważonego rozwoju 220
3.7.1. Transport a równoważenie rozwoju w UE 220
3.7.2. Instrumenty prawne równoważenia rozwoju w spójności przestrzennej 221
4. Zakończenie 226
Aneks 1 Skuteczność działań na tle zachodzących procesów 231
Aneks 2 Studia delimitacyjne obszarów metropolitalnych 246
Bibliografia 254
Dane techniczne
Autor | Tomasz Parteka |
Wydanie | 2008 |
Liczba stron | 260 |
Okładka | miękka |
Format | B5 |

Paczkomaty InPost | Kwota zakupów | Koszt przesyłki przedpłata |
powyżej 450 zł | 0 zł | |
do 250 zł | 6,5 zł | |
do 250 zł | 13 zł |
Kurier DPD | Przedpłata | Płatność za pobraniem |
11 zł | 15 zł |