Magazyn Miasta #4 Transport
Opis
SPIS TREŚCI:
Wydarzenia
Od redakcji
Transport:
Życie publiczne – z Larsem Gemzoe, konsultantem jakości życia w mieście z biura Gehl Architects, rozmawia Marta Żakowska
Uliczna demokracja – z Gilem Penalosą, byłym dyrektorem Wydziału Parków, Sportu i Rekreacji Miasta Bogota, rozmawia Kuba Lański
Zmiany na lepsze – Aleksandra Litorowicz o nowym raporcie ONZ
Z samochodem w tle – Marcin Gerwin o odchodzeniu od samochodocentryzmu
Miękka rewolucja transportowa – Michał Dobrzański o projektowaniu miejskim
Stopa zysku czyli pieszo po mieście – Anna Rumińska o ruchu pieszym
Sny kontrolera – z Władkiem, kontrolerem z warszawskiej komunikacji miejskiej, rozmawia Martyna Obarska
Skacząc, zmieniamy system – Z Marcusem Finbomem ze szwedzkiego stowarzyszenia gapowiczów Planka.nu rozmawia Joanna Erbel
Z prądem pod prąd – Bartłomiej Kozek o elektrycznych środkach transportu
Polityki parkingowe – Adam Łaczek o płatnym parkowaniu
Jak nie zmarnować okazji na dobrą strategię transportową – Wojtek Makowski o strategicznym planowaniu rozwoju mobilności miejskiej
Nowe Rozwiązania Miejskie:
Samochód publiczny – Magdalena Assanowicz o dzieleniu się samochodami
Okiem Urzędnika:
Rowerowa Kopenhaga – Niels Torslov, dyrektor Wydziału Transportu Miasta Kopenhaga
Miasto pieszych i rowerów – Łukasz Puchalski,
Pełnomocnik do spraw rowerowych Miasta Stołecznego Warszawy
Okiem Mieszkanki:
Ondarroa – Julia Ikonowicz o życiu w Kraju Basków
Okiem Prezydenta:
Zielona Góra – Prezydent Janusz Kubicki
Kuchnia:
Miejsca, w których króluje jedzenie – Natalia Mętrak o piknikowaniu w miastach
Sztuka w Przestrzeniach Publicznych:
Bazaristan – Aleksandra Wasilkowska o rewitalizacji bazaru przy ul. Ptasiej we Wrocławiu
Dodatki:
Urbaniści dla przyszłości Europy – Maciej Świderski o nowej Europejskiej Karcie Planowania
Mobilne biblioteki miejskie – Magdalena Kubecka o podróżujących centrach książek
Recykling miasta: mapowanie i korzystanie z pustostanów – Levente Polyak o zagranicznych politykach względem postostanów
Kultura a strategie miejskie – Łukasz Medeksza o raporcie DNA Miasta „ Miejskie polityki kulturalne”
Anty-Bezradnik proaktywnych – Dariusz Śmiechowski o książce Anty-Bezradnik przestrzenny: prawo do miasta w działaniu
Architektura, mediacja i kolektywy – z Arielem Jacubovichem, argentyńskim aktywistą i architektem, rozmawia Małgorzata Spaciewicz
Jakie strategie dla jakich miast – Wojciech Kłosowski i Joanna Erbel o strategiach miast i metropolii
W stronę Krajowej Polityki Miejskiej – Piotr Żuber o Krajowej Polityce Miejskiej
Polityka miejska: nadmiar pytań, niedobór odpowiedzi – Artur Celiński o pytaniach, na które wciąż nie mamy odpowiedzi
Promocja:
Inwestycje w nieruchomości zabytkowe
: Agencja Nieruchomości Rolnych
Recenzje
Plus minus
We wstępie do numeru można przeczytać:
Za nami wrześniowy Europejski Tydzień Mobilności. Obchody tego święta zorganizowało aż 2000 miast w 43 krajach. Trudno dziś mieć jakiekolwiek wątpliwości, że kultura mobilności oparta na samochodach –promująca przemieszczanie się autami i zarządzanie przestrzeniami miejskimi oraz projektowanie ich wyłącznie na podstawie danych o zmotoryzowanych użytkownikach – znacząco wpływa nie tylko na jakość życia i zdrowie mieszkańców, lecz także na budżet miast i gmin. Wiemy też dziś – po ponad siedmiu dekadach podporządkowywania ruchowi samochodowemu licznych przestrzeni miejskich na świecie – że tendencja ta w rozmaitych kontekstach przynosi więcej szkody niż pożytku, zarówno w wymiarze ekonomicznym, jak i zdrowotnym, ekologicznym i społecznym. Rozumiemy, że nie każdy mieszkaniec musi mieć samochód, by być niezależnym, nie wszystkich na niego stać, a nade wszystko autom nie należy się piedestał w miejskiej hierarchii. Dlatego też w światowych rankingach jakości życia przodują dziś te miasta, które wdrażają i promują zrównoważone modele mobilności.
To miasta, które odczarowały upowszechniony w latach 40. i 50. mit samochodu i pracują nad zmianą kultur przemieszczania się mieszkańców. To miejsca, których administracje zdają sobie sprawę, że podstawą dobrego życia są przestrzenie tętniące życiem publicznym, zaspokajające przestrzenne potrzeby wszystkich grup społecznych i umożliwiające im wygodne korzystanie ze wszystkich typów przemieszczania się. To tak zwane miękkie miasta, po których łatwo, przyjemnie i bezpiecznie można się poruszać pieszo, na rowerze oraz środkami transportu publicznego. Ich mieszkańcy po samochód sięgają głównie wtedy, gdy wymaga tego ich stan zdrowia lub tylko w wyjątkowych sytuacjach, z których nie ma innego wyjścia – na przykład gdy trzeba przewieźć duże zakupy czy meble. To miasta operujące mądrymi politykami parkingowymi i promujące mobilność zrównoważoną.
Ich mieszkańcy nie chcą posiadać samochodu, bo zdają sobie sprawę, że szybciej, wygodniej, taniej i zdrowiej jest wsiąść na rower czy przejść się do autobusu, metra i tramwaju. Liczba posiadaczy aut w tych miastach maleje, bo w razie potrzeby można je szybko wypożyczyć. A zatem miasta z najwyższymi wskaźnikami jakości życia to przestrzenie, w których spotyka się więcej przechodniów i organicznego życia publicznego niż aut zastawiających chodniki czy wlokących się godzinami w korkach. By takie przestrzenie miejskie mogły się jednak rozwijać, potrzeba zmiany mentalności, przestawienia priorytetów, dobrej strategii transportowej, pracy nad przemianą kultur mobilności mieszkańców oraz uświadomienia sobie kilku podstawowych faktów. Zrównoważone systemy transportowe i przestrzenie publiczne przynoszą miastom wiele korzyści społecznych, zdrowotnych, ekologicznych i ekonomicznych.
Dane techniczne
Wydanie | 2013 |
Liczba stron | 104 |
Okładka | miękka |
Format | A4 |

Paczkomaty InPost | Kwota zakupów | Koszt przesyłki przedpłata |
powyżej 450 zł | 0 zł | |
do 250 zł | 6,5 zł | |
do 250 zł | 13 zł |
Kurier DPD | Przedpłata | Płatność za pobraniem |
11 zł | 15 zł |