Magazyn Miasta #4 Transport

Dostępność: dostępne
Wysyłka w: 24 godziny
Cena: 16,00 zł 16.00
ilość egz.

towar niedostępny

dodaj do schowka

Opis

Ten numer Magazynu został stworzony wokół idei dobrego transportu.

SPIS TREŚCI:
 
Notatnik
Wydarzenia
Design
Od redakcji

Transport:

Życie publiczne – z Larsem Gemzoe, konsultantem jakości życia w mieście z biura Gehl Architects, rozmawia Marta Żakowska

Uliczna demokracja – z Gilem Penalosą, byłym dyrektorem Wydziału Parków, Sportu i Rekreacji Miasta Bogota, rozmawia Kuba Lański

Zmiany na lepsze – Aleksandra Litorowicz o nowym raporcie ONZ

Z samochodem w tle – Marcin Gerwin o odchodzeniu od samochodocentryzmu

Miękka rewolucja transportowa – Michał Dobrzański o projektowaniu miejskim

Stopa zysku czyli pieszo po mieście – Anna Rumińska o ruchu pieszym

Sny kontrolera – z Władkiem, kontrolerem z warszawskiej komunikacji miejskiej, rozmawia Martyna Obarska

Skacząc, zmieniamy system – Z Marcusem Finbomem ze szwedzkiego stowarzyszenia gapowiczów Planka.nu rozmawia Joanna Erbel

Z prądem pod prąd – Bartłomiej Kozek o elektrycznych środkach transportu

Polityki parkingowe – Adam Łaczek o płatnym parkowaniu

Jak nie zmarnować okazji na dobrą strategię transportową – Wojtek Makowski o strategicznym planowaniu rozwoju mobilności miejskiej

Nowe Rozwiązania Miejskie:

Samochód publiczny – Magdalena Assanowicz o dzieleniu się samochodami

Okiem Urzędnika:

Rowerowa Kopenhaga – Niels Torslov, dyrektor Wydziału Transportu Miasta Kopenhaga

Miasto pieszych i rowerów – Łukasz Puchalski, Pełnomocnik do spraw rowerowych Miasta Stołecznego Warszawy

Okiem Mieszkanki:

Ondarroa – Julia Ikonowicz o życiu w Kraju Basków

Okiem Prezydenta:

Zielona Góra – Prezydent Janusz Kubicki

Kuchnia:

Miejsca, w których króluje jedzenie – Natalia Mętrak o piknikowaniu w miastach

Sztuka w Przestrzeniach Publicznych:

Bazaristan – Aleksandra Wasilkowska o rewitalizacji bazaru przy ul. Ptasiej we Wrocławiu

Dodatki:

Urbaniści dla przyszłości Europy – Maciej Świderski o nowej Europejskiej Karcie Planowania

Mobilne biblioteki miejskie – Magdalena Kubecka o podróżujących centrach książek

Recykling miasta: mapowanie i korzystanie z pustostanów – Levente Polyak o zagranicznych politykach względem postostanów

Kultura a strategie miejskie – Łukasz Medeksza o raporcie DNA Miasta „ Miejskie polityki kulturalne”

Anty-Bezradnik proaktywnych – Dariusz Śmiechowski o książce Anty-Bezradnik przestrzenny: prawo do miasta w działaniu

Architektura, mediacja i kolektywy – z Arielem Jacubovichem, argentyńskim aktywistą i architektem, rozmawia Małgorzata Spaciewicz

Jakie strategie dla jakich miast – Wojciech Kłosowski i Joanna Erbel o strategiach miast i metropolii

W stronę Krajowej Polityki Miejskiej – Piotr Żuber o Krajowej Polityce Miejskiej

Polityka miejska: nadmiar pytań, niedobór odpowiedzi – Artur Celiński o pytaniach, na które wciąż nie mamy odpowiedzi

Promocja:

Inwestycje w nieruchomości zabytkowe : Agencja Nieruchomości Rolnych

Recenzje

Plus minus



We wstępie do numeru można przeczytać:

Za nami wrześniowy Europejski Tydzień Mobilności. Obchody tego święta zorganizowało aż 2000 miast w 43 krajach. Trudno dziś mieć jakiekolwiek wątpliwości, że kultura mobilności oparta na samochodach –promująca przemieszczanie się autami i zarządzanie przestrzeniami miejskimi oraz projektowanie ich wyłącznie na podstawie danych o zmotoryzowanych użytkownikach – znacząco wpływa nie tylko na jakość życia i zdrowie mieszkańców, lecz także na budżet miast i gmin. Wiemy też dziś – po ponad siedmiu dekadach podporządkowywania ruchowi samochodowemu licznych przestrzeni miejskich na świecie – że tendencja ta w rozmaitych kontekstach przynosi więcej szkody niż pożytku, zarówno w wymiarze ekonomicznym, jak i zdrowotnym, ekologicznym i społecznym. Rozumiemy, że nie każdy mieszkaniec musi mieć samochód, by być niezależnym, nie wszystkich na niego stać, a nade wszystko autom nie należy się piedestał w miejskiej hierarchii. Dlatego też w światowych rankingach jakości życia przodują dziś te miasta, które wdrażają i promują zrównoważone modele mobilności.

To miasta, które odczarowały upowszechniony w latach 40. i 50. mit samochodu i pracują nad zmianą kultur przemieszczania się mieszkańców. To miejsca, których administracje zdają sobie sprawę, że podstawą dobrego życia są przestrzenie tętniące życiem publicznym, zaspokajające przestrzenne potrzeby wszystkich grup społecznych i umożliwiające im wygodne korzystanie ze wszystkich typów przemieszczania się. To tak zwane miękkie miasta, po których łatwo, przyjemnie i bezpiecznie można się poruszać pieszo, na rowerze oraz środkami transportu publicznego. Ich mieszkańcy po samochód sięgają głównie wtedy, gdy wymaga tego ich stan zdrowia lub tylko w wyjątkowych sytuacjach, z których nie ma innego wyjścia – na przykład gdy trzeba przewieźć duże zakupy czy meble. To miasta operujące mądrymi politykami parkingowymi i promujące mobilność zrównoważoną.

Ich mieszkańcy nie chcą posiadać samochodu, bo zdają sobie sprawę, że szybciej, wygodniej, taniej i zdrowiej jest wsiąść na rower czy przejść się do autobusu, metra i tramwaju. Liczba posiadaczy aut w tych miastach maleje, bo w razie potrzeby można je szybko wypożyczyć. A zatem miasta z najwyższymi wskaźnikami jakości życia to przestrzenie, w których spotyka się więcej przechodniów i organicznego życia publicznego niż aut zastawiających chodniki czy wlokących się godzinami w korkach. By takie przestrzenie miejskie mogły się jednak rozwijać, potrzeba zmiany mentalności, przestawienia priorytetów, dobrej strategii transportowej, pracy nad przemianą kultur mobilności mieszkańców oraz uświadomienia sobie kilku podstawowych faktów. Zrównoważone systemy transportowe i przestrzenie publiczne przynoszą miastom wiele korzyści społecznych, zdrowotnych, ekologicznych i ekonomicznych.

Przed nami stoją dziś więc większe wyzwania niż organizacja ogólnopolskich obchodów Dnia Bez Samochodu. Nie wypada nam już wręcz promować tego jednodniowego wydarzenia bez szerszego kontekstu – bez budowania dobrych strategii miejskich, przeciwstawiających się negatywnym tendencjom, a potem rzetelnego realizowania ich założeń i pracy nad przemianą kultury mobilności mieszkańców.

Dane techniczne

Wydanie 2013
Liczba stron 104
Okładka miękka
Format A4

Tytuły polecane

Koszty dostawy
Paczkomaty InPost Kwota zakupów Koszt przesyłki przedpłata
  powyżej 200 zł 0 zł
  do 200 zł 3 zł
  do 150 zł 5 zł
  do 100 zł 9 zł

Kurier DPD Przedpłata Płatność za pobraniem
  11 zł 15 zł
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Realizacja: N4K.eu
Sklep internetowy Shoper.pl