Obraz wsi w wyobrażeniach mieszkańców. Miejsca i ludzie
Opis
Wyjątkowo interesująca praca poświęcona postrzeganiu miejsc w przestrzeni wsi ważnych dla jej mieszkańców.
Spis treści:
Część I . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Rozdział I. Problem, metoda, źródła . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Założenia teoretyczne pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Metoda mapowania poznawczego w badaniach antropologicznych . . . . . 23
Rozdział II.
Zarys stanu badań nad postrzeganiem i waloryzacją przestrzeni
kulturowej i obrazami mentalnymi środowiska w naukach humanistycznych . . 29
Główne koncepcje badawcze przestrzeni kulturowej w naukach humanistycznych . 29
Badanie obrazu wsi w perspektywie etnologicznej i antropologicznej . . . . 32
Analizy strukturalne. K. Lynch i koncepcja „mental maps” . . . . . . . . 33
Teoretyczne koncepcje analizy, wyjaśniania i interpretacji zachowań przestrzenno-kulturowych człowieka w środowisku . . . . . . . . . . 36
Rozdział III.
Pamięć kulturowa i tożsamość . . . . . . . . . . . . . 41
Rola pamięci w budowie obrazu wsi i tożsamości wspólnoty . . . . . . . 41
Rola pamięci kulturowej w budowaniu tożsamości społeczności lokalnych . . 44
Obraz wsi jako nośnik pamięci . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
Krajobraz jako system pamięci . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
Rozdział IV.
Przestrzeń i miejsce . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
Podstawowe kategorie przestrzeni . . . . . . . . . . . . . . . . 55
Miejsce i przestrzeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
Rozdział V.
Ludowa wizja świata jako źródło obrazu mentalnego wsi. . . . . 65
Cechy ludowego światopoglądu . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Magiczno-religijna waloryzacja środowiska w kulturze ludowej . . . . . . 71
Rozdział VI.
Krajobraz mitologiczny i przestrzeń mityczna . . . . . . . . 75
Krajobraz mitologiczny jako system pamięci i tekst kulturowy . . . . . . 75
Przestrzeń mityczna i miejsce mityczne jako przestrzenne składniki światopoglądu . . . . 79
Doświadczenie przestrzeni świętej . . . . . . . . . . . . . . . . 83
Symboliczne wyobrażenie przestrzeni . . . . . . . . . . . . . . . 85
Rozdział VII.
Antropologiczny obraz wsi . . . . . . . . . . . . . . 89
Budowanie obrazu mentalnego . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
Czytelność, znaczenie i tożsamość obrazu . . . . . . . . . . . . . . 90
Podstawy antropologicznego obrazu wsi . . . . . . . . . . . . . . 92
Część II
Miejsca i ludzie w świetle antropologicznych map mentalnych . . . . . . . . . . 95
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
Rozdział VIII.
Rodzinna wieś . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
Organizacja i podział przestrzeni wsi . . . . . . . . . . . . . . . 105
Rola centrum w organizacji życia mieszkańców . . . . . . . . . . . . 108
Między Starą Wsią a Kolonią, czyli historia wsi zapisana w podziale i nazwach dzielnic wsi . . 111
Rozdział IX.
Funkcje kościoła w organizacji przestrzeni wsi i życia mieszkańców .. . . . . 119
Kościół jako miejsce centralne . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
Edukacyjna i integracyjna funkcja świątyni . . . . . . . . . . . . . 123
Rozdział X. Obraz miejsc granicznych w kulturze ludowej . . . . . . . . 129
Granica jako niematerialny element krajobrazu kulturowego wsi . . . . . . 129
Ludowe sposoby wyznaczania i oznaczania granic . . . . . . . . . . . 131
Magiczno-religijny i symboliczny wymiar granic . . . . . . . . . . . 133
Rozdział XI.
Drogi, ścieżki, „krzyżówki” w ludowym obrazie świata . . . . 141
Funkcje dróg i ścieżek w organizacji przestrzeni wsi . . . . . . . . . . 141
Ludowe drogowskazy i znaki orientacyjne . . . . . . . . . . . . . . 147
Skrzyżowania dróg jako fenomen kulturowy . . . . . . . . . . . . . 150
Rozdział XII.
Kapliczki i krzyże przydrożne, ich funkcje, lokalizacja i znaczenie symboliczne . . 155
Rozdział XIII.
Obraz domu rodzinnego w kulturze ludowej . . . . . . . 171
Obraz domu jako rodzinnego „gniazda”, siedliszcza i schronienia . . . . . 172
Zwyczaje związane z budową wiejskiego domu . . . . . . . . . . . . 176
Wiejskie budowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180
Praktyki magiczno-religijne związane z ochroną domu i zagrody . . . . . 190
Rozdział XIV.
Woda jako genius loci wsi kieleckiej . . . . . . . . . . . 195
Rzeki, źródła, studnie w codziennym życiu mieszkańców wsi . . . . . . . 195
Woda w krajobrazie mitycznym . . . . . . . . . . . . . . . . . 203
Rozdział XV.
Obraz cmentarzy i innych miejsc grzebalnych
w wyobrażeniach mieszkańców wsi . . . . . . . . . . . . . . . . 217
Cmentarze i mogiły jako mikrokosmos . . . . . . . . . . . . . . . 218
Lokalizacja miejsc pochówków w przestrzeni wsi . . . . . . . . . . . 218
Symboliczny podział cmentarzy przykościelnych i parafialnych . . . . . . 219
Symbolika grobu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 224
„Nieczyści zmarli” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229
Cmentarze choleryczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 235
Łączność ze zmarłymi i wymiana darów . . . . . . . . . . . . . . 240
Zachowania wobec zmarłych . . . . . . . . . . . . . . . . . . 242
Rozdział XVI.
Wyobrażenia o drzewach . . . . . . . . . . . . . . 249
Obraz drzewa w planie praktyczno-użytkowym . . . . . . . . . . . 250
Obraz drzewa w planie mityczno-religijnym . . . . . . . . . . . . . 253
Dąb Bartek z Zagnańska jako fenomen kulturowy . . . . . . . . . . . 266
Rozdział XVII.
Praca jako znak codzienności . . . . . . . . . . . . 271
Rozdział XVIII.
Święto jako znak sacrum . . . . . . . . . . . . . . 285
Kosmiczna symbolika wioski i domu . . . . . . . . . . . . . . . 285
Opowieści o świętowaniu od Bożego Narodzenia do świętej Łucji . . . . . 287
Obrzędowa wymiana darów . . . . . . . . . . . . . . . . . . 304
Rozdział XIX.
Miejsca na granicy światów . . . . . . . . . . . . . 309
„Historie prawdziwe” o diabłach, demonach, czarownicach . . . . . . . . 309
Miejsca gdzie mieszka diabeł . . . . . . . . . . . . . . . . . . 312
Diabelskie kamienie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 315
„Ślepe Stoki” i inne trzęsawiska gdzie „diabeł wodzi” . . . . . . . . . . 318
Duchy, „niebezpieczni zmarli”, demony i miejsca . . . . . . . . . . . 324
Historia prawdziwa „kamienia z Kontrewersu” z rytami diabłów „nie ludzką ręka uczynionymi”..325
Wiejskie czarownice . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 328
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 339
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 347
Aneks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 365
A. Przykłady map mentalnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . 367
B. Wykaz wywiadów cytowanych w pracy . . . . . . . . . . . . . . 401
Dane techniczne
| Autor | Elżbieta Szot-Radziszewska |
| Wydanie | 2013 |
| Liczba stron | 474 |
| Ilustracje | liczne kolorowe i cz/b |
| Okładka | miękka |
| Format | B5 |