Sztuka geometryczna a postmodernizm

Dostępność: dostępne
Wysyłka w: 24 godziny
Cena: 52,00 zł 52.00
ilość egz.

towar niedostępny

dodaj do schowka

Opis

Abstrakcja geometryczna na ogół jest kojarzona z cechami właściwymi dla myśli modernistycznej. Czy jednak rzeczywiście w szeroko rozumianej twórczości ponowoczesnej nie ma miejsca dla geometrii?

Autorka zwraca uwagę na występowanie form Euklidesowych zarówno w dziełach plastycznych uważanych za przejściowe między modernizmem a postmodernizmem oraz w realizacjach typowo postmodernistycznych. Zadaje też pytanie o ich związek z zagadnieniami oryginalności, indywidualizmu, formy i percepcji, kwestiami entropii, przemijania, procesualności, dyskusjami prowadzonymi w przestrzeni miejskiej, polemikami z instytucjonalną koncepcją sztuki oraz dekonstrukcją i podwójnym kodowaniem na gruncie architektury i malarstwa.

SPIS TREŚCI:

Wstęp 7
1. Funkcje geometrii w sztuce dawnej  7
2. Postmodernizm - ramy czasowe i sposoby definiowania 14

Rozdział I Minimal art - między modernizmem a postmodernizmem 23

1. Minimal art czy minimalizm - strach przed zaszufladkowaniem czy odejście od jednoznaczności? 23

2. Krytycy sztuki wobec minimalizmu 34

3. Minimal art - między modernizmem a postmodernizmem 45
Problem oryginalności 45
Problem indywidualizmu 53
Problem formy 58
Problem ideowości 62
Problem percepcji 66
Problem wypowiedzi autorskich 68

Rozdział II Land art - przyroda i geometria w sztuce
73

1. Land art - podstawowe problemy 73
Natura 75
Miejsce 80
Materiały 82
Relacje z minimal art 85

2. Rola geometrii w land art 86
Geometria jako środek do ukazania problemu entropii - na przykładzie twórczości Roberta Smithsona 87
Geometria jako środek w refleksji nad przemijającym czasem - na przykładzie twórczości Richarda Longa 102
Geometria jako zapis procesu - na przykładzie twórczości Dennisa Oppenheima i Waltera de Marii 108
Podsumowanie 113

Rozdział III Realizacje geometryczne w sztuce publicznej
115

1. Sztuka publiczna (public art) - definicje i debaty 115
Dzieło 118
Artysta 128
Odbiorca 130
Podsumowanie 133

2. Realizacje geometryczne w sztuce publicznej - nowe funkcje geometrii 134
Sztuka jako podstawa publicznej dyskusji - nowa rola geometrii na przykładzie wybranych realizacji Richarda Serry 134
Geometria jako dyskusja z miejscem; zakwestionowanie instytucjonalnej koncepcji sztuki w imię symbiozy dziedzin - Daniel Buren i Mischa Kuball 141
Pomniki w sztuce publicznej - geometria jako forma upamiętniania i refleksji 151

Rozdział IV Architektura i malarstwo postmodernistyczne 160

1. Modernizm i postmodernizm w architekturze 161
Podwójne kodowanie 172
Tendencje klasycyzujące 174
- Nowy styl toskański 174
- Nowy styl przedstawiający 176
- Nowy styl abstrakcyjno-przedstawiający 177
Dekonstrukcjonizm 178
„Nowa prostota" i nurt komputerowy 184

2. Malarstwo geometryczne a postmodernizm 187
Zakwestionowanie oryginalności 198
Dekonstrukcja i podwójne kodowanie 203
Zakwestionowanie cech charakterystycznych malarstwa 209
Podsumowanie 213
Zakończenie 215
Abstract 223
Bibliografia 225
Indeks osób 236
Spis ilustracji 242
 
 

Dane techniczne

Autor Paulina Sztabińska
Wydanie 2011
Liczba stron 244
Okładka miękka
Format B5

Tytuły polecane

Koszty dostawy
Paczkomaty InPost Kwota zakupów Koszt przesyłki przedpłata
  powyżej 200 zł 0 zł
  do 200 zł 3 zł
  do 150 zł 5 zł
  do 100 zł 9 zł

Kurier DPD Przedpłata Płatność za pobraniem
  11 zł 15 zł
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Realizacja: N4K.eu
Sklep internetowy Shoper.pl