Sztuka geometryczna a postmodernizm
Opis
Autorka zwraca uwagę na występowanie form Euklidesowych zarówno w dziełach plastycznych uważanych za przejściowe między modernizmem a postmodernizmem oraz w realizacjach typowo postmodernistycznych. Zadaje też pytanie o ich związek z zagadnieniami oryginalności, indywidualizmu, formy i percepcji, kwestiami entropii, przemijania, procesualności, dyskusjami prowadzonymi w przestrzeni miejskiej, polemikami z instytucjonalną koncepcją sztuki oraz dekonstrukcją i podwójnym kodowaniem na gruncie architektury i malarstwa.
SPIS TREŚCI:
Wstęp 7
1. Funkcje geometrii w sztuce dawnej 7
2. Postmodernizm - ramy czasowe i sposoby definiowania 14
Rozdział I Minimal art - między modernizmem a postmodernizmem 23
1. Minimal art czy minimalizm - strach przed zaszufladkowaniem czy odejście od jednoznaczności? 23
2. Krytycy sztuki wobec minimalizmu 34
3. Minimal art - między modernizmem a postmodernizmem 45
Problem oryginalności 45
Problem indywidualizmu 53
Problem formy 58
Problem ideowości 62
Problem percepcji 66
Problem wypowiedzi autorskich 68
Rozdział II Land art - przyroda i geometria w sztuce 73
1. Land art - podstawowe problemy 73
Natura 75
Miejsce 80
Materiały 82
Relacje z minimal art 85
2. Rola geometrii w land art 86
Geometria jako środek do ukazania problemu entropii - na przykładzie twórczości Roberta Smithsona 87
Geometria jako środek w refleksji nad przemijającym czasem - na przykładzie twórczości Richarda Longa 102
Geometria jako zapis procesu - na przykładzie twórczości Dennisa Oppenheima i Waltera de Marii 108
Podsumowanie 113
Rozdział III Realizacje geometryczne w sztuce publicznej 115
1. Sztuka publiczna (public art) - definicje i debaty 115
Dzieło 118
Artysta 128
Odbiorca 130
Podsumowanie 133
2. Realizacje geometryczne w sztuce publicznej - nowe funkcje geometrii 134
Sztuka jako podstawa publicznej dyskusji - nowa rola geometrii na przykładzie wybranych realizacji Richarda Serry 134
Geometria jako dyskusja z miejscem; zakwestionowanie instytucjonalnej koncepcji sztuki w imię symbiozy dziedzin - Daniel Buren i Mischa Kuball 141
Pomniki w sztuce publicznej - geometria jako forma upamiętniania i refleksji 151
Rozdział IV Architektura i malarstwo postmodernistyczne 160
1. Modernizm i postmodernizm w architekturze 161
Podwójne kodowanie 172
Tendencje klasycyzujące 174
- Nowy styl toskański 174
- Nowy styl przedstawiający 176
- Nowy styl abstrakcyjno-przedstawiający 177
Dekonstrukcjonizm 178
„Nowa prostota" i nurt komputerowy 184
2. Malarstwo geometryczne a postmodernizm 187
Zakwestionowanie oryginalności 198
Dekonstrukcja i podwójne kodowanie 203
Zakwestionowanie cech charakterystycznych malarstwa 209
Podsumowanie 213
Abstract 223
Bibliografia 225
Indeks osób 236
Spis ilustracji 242
Dane techniczne
Autor | Paulina Sztabińska |
Wydanie | 2011 |
Liczba stron | 244 |
Okładka | miękka |
Format | B5 |

Paczkomaty InPost | Kwota zakupów | Koszt przesyłki przedpłata |
powyżej 450 zł | 0 zł | |
do 250 zł | 6,5 zł | |
do 250 zł | 13 zł |
Kurier DPD | Przedpłata | Płatność za pobraniem |
11 zł | 15 zł |