Autorka analizuje 100 strojów słynnych projektantów, którzy wykorzystując futurystyczne materiały i kontrowersyjne koncepcje, poszerzają granice twórczej kreatywności.
Dlaczego Paul Poiret zaprojektował strój przypominający abażur? Czy Rudi Gernreich naprawdę myślał, że zarówno mężczyźni, jak i kobiety będą nosili jego topless monokini? I co skłoniło Jeremy'ego Scotta do włączenia połyskliwego nikabu w lamparci wzór do kolekcji ubiorów dla kobiet? W przemyślany sposób broniąc nowatorskiej mody, Marnie Fogg wyjaśnia, dlaczego łamanie ustalonych kodów stroju może być wysoce kreatywne, choć bywa niezwykle kontrowersyjne. W dziejach ewoluującej mody pojawiali się liczni projektanci, wprowadzający nowatorskie, skrajnie inne niż dotychczas ubiory. Książka Przewodnik po modzie współczesnej przedstawia 100 ich najlepszych projektów, od trudnych w odbiorze koncepcji Comme des Garons, do specyficznie podkreślających budowę ciała kreacji Thierry'ego Muglera i sylwetki mężczyzny o przesadnie szerokich ramionach, proponowanej przez Thoma Browne'a. Czytelnicy mogą też odkryć, jak „wyzwolone" projekty Jeana-Paula Gaultiera, Vivienne Westwood i Waltera Van Beirendoncka przedefiniowały pojęcia wielkości, akceptowalności i osobowości. Książka bada, jak projektanci traktowali pojęcie „dopasowania" i jego relacje z formą ciała, łącznie z pokazaniem ważności przystosowania przez markę Viktor & Rolf technik tworzenia topiarów, by okryć figurę strojem w arbitralnie wybranym kształcie, oraz swobodnego traktowania przez Miyakego sylwetki, ubranej w „ruchome", nowatorskie tekstylia.