My i nasi sąsiedzi. Stroje ludowe w województwie śląskim

My i nasi sąsiedzi.jpg
  • nowość
Dostępność: dostępne
Wysyłka w: 24 godziny
Cena: 39,00 zł

Cena regularna:

39.00
ilość egz.

towar niedostępny

dodaj do schowka

Opis

Czy wiesz, czym się różni ludowy strój pszczyński od cieszyńskiego? Czy wiesz, elementem którego stroju był żywotek? oplecek? wierzcheń? modrzyniec? jelenioki? jypła? hacka? szpigiel? Wszystkie te niezwykłe nazwy można było poznać oglądając wystawę, na której zgromadzone zostały stroje ludowe z różnych okolic województwa śląskiego.

Województwo śląskie zajmuje bardzo rozległy obszar, nic dziwnego zatem, że nie jest to teren jednolity kulturowo. W granicach województwa (ustalonych w czasie wprowadzania reformy administracyjnej w 1999 roku) znalazły się ziemie śląskie i małopolskie. Na omawianym obszarze występuje zatem bogactwo różnych tradycji kulturowych, w tym ciekawe odmiany kultury ludowej.
Na dziedzictwo kultury ludowej składa się wiele zjawisk i elementów z dziedziny kultury materialnej, sztuki i folkloru, a więc: strój ludowy, typ budownictwa, obrzędy i zwyczaje, folklor muzyczny (pieśni, tańce, instrumenty). Bliskie kulturze są zjawiska z dziedziny języka – gwara i nazewnictwo. Zasięgi niektórych z wymienionych elementów, zwłaszcza jeśli pokrywają się ze sobą, służyć mogą do wyznaczania granic regionów i subregionów kulturowych. Bardzo przydatna jest w tym celu zwłaszcza analiza zasięgów cech gwary i odmian strojów ludowych – te zazwyczaj odpowiadają dokładnie obszarom historycznych ziem i powiatów sprzed około dwustu lat.
Ta ważna zależność, obserwowana w obrębie historycznych ziem, wynika z intensywności kontaktów mieszkańców bliskiej okolicy w przeszłości (spotkania na targach, odpustach), a jednocześnie słabej ówczesnej ruchliwości poza granice parafii, powiatu czy księstwa. Intensywna wymiana wzorów kulturowych i w konsekwencji ich ujednolicenie następowały zatem w obrębie najmniejszych historycznych jednostek terytorialnych. Tak ukształtowały się regiony i subregiony etnograficzne. Ich granice często trwają w świadomości społecznej – zwłaszcza te, które przez wiele lat pokrywały się z granicami administracyjnymi czy państwowymi (np. wielowiekowe granice pomiędzy Królestwem Polskim a Śląskiem, należącym kolejno do Czech, Austrii, Prus).
Różnorodność tradycji kulturowych można poznawać między innymi poprzez strój ludowy. W każdym z historycznych subregionów, składających się na województwo śląskie, ukształtowała się inna odmiana stroju. Niektóre różnią się między sobą tylko niuansami – dotyczy to np. pszczyńskiego i raciborskiego – bo oba należą do grupy ludowych strojów śląskich. Zupełnie inaczej ubierali się mieszkańcy wiosek górskich Beskidu Śląskiego oraz Żywieckiego – w ich strojach widoczne są wpływy tradycji pasterskich, m.in. wykorzystanie skóry (pasy, kierpce) oraz sukna tkanego z wełny owczej na warsztatach we własnych domach i spilśnionego w wiejskich foluszach. Z takiego grubego, szorstkiego sukna wykonywano góralskie gunie i spodnie.
Z kolei stroje ludowe z okolic Częstochowy należą do grupy strojów mazowieckich – charakteryzują się zastosowaniem samodziałowych wełniaków tkanych w pasy. Znanym ośrodkiem tkackim był Mstów, położony na wschód od Częstochowy. Wymienione tu główne typy strojów ludowych to tylko ogólny podział ich odmian, występujących kiedyś na ziemiach tworzących województwo śląskie. O bogactwie różnorodności tych ubiorów, o szczególnych strojach noszonych czasem tylko w jednej miejscowości – np. w Żywcu lub w miasteczku Wilamowice – opowiadała wystawa

Dane techniczne

Autor red. Maria Lipok-Bierwiaczonek
Wydanie 2007
Liczba stron 32
Ilustracje liczne kolorowe i czarno-białe
Okładka miękka
Format A4
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Realizacja: N4K.eu
Sklep internetowy Shoper.pl