Uniwersytety i ich rola w organizacji przestrzeni

Dostępność: ostatnie egzemplarze
Wysyłka w: 24 godziny
Cena: 39,00 zł 39.00
ilość egz.

towar niedostępny

dodaj do schowka

Opis

Przedmiotem pracy jest analiza rozwoju i czasowo-przestrzennej zmienności uniwersytetów europejskich.
 
Pojawienie się uniwersytetów, a co za tym idzie uzyskanie przez miasto funkcji akademickiej, funkcji kreatywnej, jest nowym elementem w organizacji przestrzeni miejskiej. Ze względu na fakt, że uniwersytet, a także pozostałe szkoły wyższe decydują o powstawaniu wiodących funkcji miastotwórczych i zarazem najważniejszych funkcji metropolitarnych podjęto próbę prześledzenia rozwoju uniwersytetów, rozwoju funkcji akademickiej zarówno w mikro- jak i makroskali.
 
Ze wstępu:
Średniowieczny rozwój produkcji rolnej wynikający z zastosowania trójpolówki przyczynił się do wzrostu liczby ludności, rozwoju rzemiosła i handlu, a przede wszystkim miast. Prowadziło to również do zróżnicowania społecznego i kulturowego ludności, któremu towarzyszył rozkwit kultury chrześcijańskiej nawiązujący do tradycji antycznych. Szczególnie prężnie rozwijały się dawne miasta we Włoszech, które z osad rządzących się lokalnymi prawami ulegały przekształceniom w zorganizowane miasta (TOPOLSKI, 1998). Wyróżniały się one autonomią, władzami miejskimi, znaczną grupą osób twórczych, które miały wpływ na rozwój kultury, nauki i sztuki. Miasta te stawały się ośrodkami ogniskującymi nie tylko życie gospodarcze, ale i kulturowe otaczających regionów rolniczych. W średniowieczu w Europie chrześcijańskiej badaniami naukowymi zajmowali się przede wszystkim duchowni w klasztorach, dlatego też zalążkiem rozwoju uniwersytetów były szkoły kościelne skupione przy znanych klasztorach w Korwei, Monte Cassino, Marsylii, Tuluzie, Reims, Ratyzbonie.
 

Spis treŚCI :

 

1.WPROWADZENIE

1.1.Problem badawczy

1.2.Metody i zakres badań

1.3.Problem badawczy w świetle literatury przedmiotu

 

2.ROZWÓJ UNIWERSYTETÓW EUROPEJSKICH

2.1.Geneza uniwersytetów

2.1.1.Uniwersytet boloński - typ studencki

2.1.2.Uniwersytet paryski - typ profesorski

2.1.3.Uniwersytety brytyjskie

2.1.4.Uniwersytet praski

2.1.5.Uniwersytet Jagielloński

2.1.6.Uniwersytet berliński

2.1.7.Ku uniwersytetowi współczesnemu

2.2.Proces boloński

2.3.Przestrzenna dyfuzja uniwersytetów europejskich

 

3.SZKOLNICTWO WYŻSZE JAKO ORGANIZATOR PRZESTRZENI ZEWNĘTRZNEJ. UJĘCIE MAKROSKALOWE

3.1.Rozwój uniwersytetów we Francji

3.2.Rozwój uniwersytetów w Polsce

3.2.1.Historia szkolnictwa wyższego w Polsce

3.2.2.Przestrzenna dyfuzja szkolnictwa wyższego w Polsce w latach 1945-2005

3.3.Konkluzja

 

4.UNIWERSYTET JAKO ORGANIZATOR PRZESTRZENI MIAST. UJĘCIE MIKROSKALOWE

4.1.Uniwersytet integralną częścią przestrzeni miasta średniowiecznego. Przykład Krakowa

4.2.Uniwersytet w mieście przemysłowym. Przykład Uniwersytetu Łódzkiego

4.3.Wpływ wydarzeń politycznych na przemiany przestrzeni akademickiej. Przykład Lyonu

4.4.Organizacja przestrzeni przez uniwersytet - fazy rozwoju

4.5.Miejsce uniwersytetu w przestrzeni wybranych miast Europy

 

5.PODSUMOWANIE

 

Bibliografia

Materiały

Summary

Dane techniczne

Autor Anita Wolaniuk
Wydanie 2010
Liczba stron 198
Ilustracje czarno-białe
Okładka miękka
Format B5

Tytuły polecane

Koszty dostawy
Paczkomaty InPost Kwota zakupów Koszt przesyłki przedpłata
  powyżej 450 zł 0 zł
  do 250 zł 6,5 zł
  do 250 zł 13 zł

Kurier DPD Przedpłata Płatność za pobraniem
  11 zł 15 zł
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Realizacja: N4K.eu
Sklep internetowy Shoper.pl