Sztuka małych form. Studia nad produkcją i wzornictwem polskiej biżuterii w latach 1945 - 1989
Opis
Poruszone w tej publikacji zagadnienia dotyczą głównie spółdzielni podległych Cepelii. W kilku z nich — przede wszystkim warszawskiej ORNO, krakowskiej Imago Artis, poznańskich Rytosztuce i Juwelii, łódzkiej Metaloplastyce, gdańskich Bursztynach (do 1973 roku pod nazwą Wytwórnia Wyrobów Bursztynowych) — dość szybko, bo już około 1950-1952 roku, zdecydowano o podjęciu produkcji biżuterii, co sprawiło, że stanowiły one pod tym względem zwartą grupę wytwórczą. Zbieżna była również ich geneza (wyjątkiem były m.in. ORNO i zielonogórska Lubuska), bardzo często oparta na przymusowym uspołecznieniu pod koniec lat 40. XX wieku wielu prywatnych zakładów i wytwórni, które stawały się źródłem rzemieślników dla powoływanych spółdzielni. Ponadto, choć biżuteria produkowana w spółdzielniach i przedsiębiorstwach państwowych bywała bardzo często przez indywidualnych twórców traktowana pobłażliwie jako masowa i „nieartystyczna", trzeba wyraźnie podkreślić, iż Polki nosiły ją przez ponad 40 lat, tym samym stanowiła więc wyznacznik oraz dowód zmieniających się trendów, mód i tendencji stylowych. Nie będzie wobec tego przesadą stwierdzenie, że biżuteria ta miała charakter ogólnopolski — tak w zakresie dostępności, jak i w pewnych kategoriach znaczeniowych.
Określenie „sztuka małych form", niezwykle trafnie opisujące tworzone w Polsce w 2. połowie XX wieku wyroby z ceramiki, szkła i drewna a także tkaniny oraz biżuterię wykonywane indywidualnie lub produkowane w spółdzielniach i przedsiębiorstwach państwowych, jako pierwsza wprowadziła do naukowego obiegu Irena Huml. Sformułowanie to autorka konsekwentnie stosowała w swoich publikacjach, ponieważ jej zdaniem to nie wielkość, użyty materiał i sposób produkcji powinny decydować o uznaniu artystycznych walorów dzieła. Pojęcie to miało zwrócić uwagę historyków sztuki i krytyków na tę sferę tzw. sztuki użytkowej w Polsce, którą w publikowanych syntezach zazwyczaj pomijano lub kwitowano zaledwie kilkoma zdaniami. Konsekwentna postawa badawcza Ireny Huml doprowadziła do tego, że dziś przedmioty ze sfery wzornictwa okresu PRL są pełnoprawnym obiektem badań i polemik naukowych, publikacji oraz wystaw muzealnych. Przywołanie w tytule niniejszej książki terminu autorstwa Ireny Huml jest wyrazem szacunku wobec zapoczątkowanych przez nią badań, a jednocześnie ma podkreślić wagę omawianych zjawisk artystycznych, odnoszących się do biżuterii i galanterii wykonywanej w 2. połowie XX wieku w Polsce ze srebra oraz innych materiałów.
Z perspektywy 30 lat po dokonanym w Polsce w 1989 roku przełomie politycznym można zauważyć, że rozpoczęta wówczas destrukcja, a następnie likwidacja polskiego przemysłu złotniczo-jubilerskiego nie tylko przyniosła niepowetowane straty gospodarcze i społeczne, ale również znacznie zahamowała zapoczątkowane w tym czasie badania nad wzornictwem artystycznym biżuterii i galanterii produ-kowanej po 1945 roku.
SPIS TREŚCI:
PODZIĘKOWANIA 7
WSTĘP 9
STAN I PERSPEKTYWY BADAŃ NAD POLSKĄ BIŻUTERIĄ POWOJENNĄ 13
PRODUKCJA 27
Geneza polskich wytwórni i jej wpływ na produkcję i wzornictwo biżuterii powojennej 27
Organizacja państwowego przemysłu jubilerskiego 34
Organizacja polskich szlifierni kamieni szlachetnych i ozdobnych 40 Wzorcownia szlifierni w Kłodzku 53
Epizod importowy — biżuteria radziecka i chińska 59
WZORNICTWO 65
Geneza i przemiany wzornictwa polskiej biżuterii powojennej 65
Biżuteria autorska i biżuteria „masowa" 72
Pierwowzory, modele, wzorcownie polskiej biżuterii powojennej 81
Biżuteria „modułowa" 85
Polskie kamienie ozdobne — nefryt, chryzopraz, agat 89
Biżuteria kamienna jednorodna 94
Substytuty, zamienniki i nowe surowce w realizacjach polskiej biżuterii powojennej 96
Metale nieszlachetne w praktyce projektowej 98
Biżuteria miedziana i mosiężna 101
Szkło, ceramika i jubilerskie kamienie syntetyczne 107
Imitacje złota, srebra i bursztynu 111
Drewno, kość słoniowa i bawola, poroże 116
Rozwiązania techniczne wobec wzornictwa polskiej biżuterii powojennej 121
Łańcuszki i łańcuchy, zapięcia 122
Łączenia i zapięcia bransoletek 125
Zapięcia broszek i broszkowisiorów 128
Zapięcia i łączenia spinek mankietowych 130
IKONOGRAFIA 133
Świat przyrody — motywy roślinne 135
Świat przyrody — motywy zwierzęce 138
Pamiątki uroczystych obchodów i rocznic 144
Dewocjonalia, biżuteria religijna i okolicznościowa 148
ASPEKT SPOŁECZNY POLSKIEJ BIŻUTERII POWOJENNEJ 153
Biżuteria „demokratyczna" i biżuteria dostępna 153
Estetyka sprzedaży biżuterii 158
Polska biżuteria powojenna jako obiekt kolekcjonerski — identyfikacje 163
Przeróbki i fałszerstwa 167
PODSUMOWANIE 169
BIBLIOGRAFIA 171
ŹRÓDŁA ILUSTRACJI 178
INDEKS OSÓB 179
Dane techniczne
Autor | Michał Myśliński |
Wydanie | 2021 |
Liczba stron | 184 |
Ilustracje | 107 kolorowe i czarno-białe |
Okładka | miękka |
Format | 190 x 160 mm |

Paczkomaty InPost | Kwota zakupów | Koszt przesyłki przedpłata |
powyżej 450 zł | 0 zł | |
do 250 zł | 6,5 zł | |
do 250 zł | 13 zł |
Kurier DPD | Przedpłata | Płatność za pobraniem |
11 zł | 15 zł |