Papierowe obicia ścienne. Historia, technologia i konserwacja
Opis
2. Wprowadzenie
3. Papierowe obicia ścienne w Europie
3.1. Terminologia
3.2. Rys historyczny
Początki
Papierowe obicia sprowadzane z Chin
Obicia papierowe aksamitne (welurowe, flokowane)
Obicia złocone i srebrzone
Rozkwit produkcji we Francji
Print Room Pilaster and Panel Decoration, obicia papierowe architektoniczne
Tapety iluzjonistyczne, panoramiczne
Umasowienie
4. Papierowe obicia ścienne w Polsce
4.1. Kołtryny (XVII i XVIII wiek)
4.2. Papierowe obicia ścienne w XVIII i na początku XIX wieku
4.3. Fabryki obić papierowych w Polsce w XIX wieku
4.4. Wiek XIX
5. Parę słów o technice i technologii wytwarzania papierowych obić ściennych w Europie od XVIII do XIX wieku
5.1. Materiały źródłowe
5.2. Wczesne obicia papierowe - kołtryny
5.3. Technologia wytwarzania papierowych obić ściennych techniką druku z klocków Podstawy technologii
Tapety flokowane (aksamitne, welurowe)
Tapety złocone
Technika Iris
Tapety panoramiczne
5.4. Mechanizacja produkcji
5.5. Nowe technologie
Tapety wytłaczane Linkrusta i Angalypta
Odporność na wodę i czyszczenie
5.6. Tapety chińskie
5.7. Montaż
5.8. Podsumowanie
6. Papierowe obicia ścienne we wnętrzach pałacu w Wilanowie
6.1. Papierowe obicia ścienne w pałacu w Wilanowie w świetle materiałów archiwalnych 6.2. Zachowane w pałacu w Wilanowie chińskie papierowe obicia ścienne (XVIII w. początek XIX w.)
7. Papierowe obicia ścienne z Pokoju Chińskiego z Alkową
7.1. Pokój Chiński z Alkową jako część apartamentu mieszkalnego na pierwszym piętrze skrzydła południoweo
7.2. Dekoracja ścian Pokoju Chińskiego z Alkową
7.3. Ścienne obicia papierowe w stylu chinoiserie z Pokoju Chińskiego
7.4. Papierowe obicia ścienne w stylu chinoiserie z Alkowy Pokoju Chińskiego
7.5. Analiza technikl i technologii
Papierowe obicia ścienne z Alkowy tzw. „czerwone” pierwotne
Papierowe obicia ścienne Z Alkowy tzw. „czerwone” późniejsze oraz fragmenty z magazynu
Papierowe obicia ścienne z Pokoju Chińskiego tzw. czarne
Podsumowanie
7.6. Technika montażu na ścianie
7.7. Stan zachowania
Papierowe obicia z Pokoju Chińskiego
Papierowe obicia z Alkowy
8. Konserwacja-restauracja papierowych obić ściennych z Pokoju Chińskiego z Alkową 8.1. Podmiot czy tylko element całości - sztuka kompromisu.
Papierowe obicia ścienne w konserwacji wnętrz zabytkowych
8.2. Konserwacja-restauracja papierowych obić ściennch - zarys problematyki
Przyczyny zniszczeń
Problematyka konserwatorska
Ponowny montaż na ścianie - różne rozwiązania
8.3. Profilaktyka konserwatorska. Ekspozycja, ochrona, zabezpieczenie papierowych obić ściennych
8.4. „Piękno odzyskane” konserwacja-restauracja tapet z Pokoju Chińskieo z Alkową
Problematyka projektu konserwacji-restauracji papierowych obić ściennych w kontekście założeń całościowej konserwacji-restauracji Zespołu Pokoi Myśliwskich i Chińskich
Założenia i program konserwatorski - Alkowa - Pokój Chiński
Prace konserwatorskie i restauratorskie - Demontaż - Konserwacja - Konserwacja in situ - Wykonanie rekonstrukcji tapet - Montaż tapet na ścianach - Końcowe zabiegi konserwatorskie i restauratorskie
8.5. Podsumowanie
9. "Obicia papierowe są piękne"
Bibliografia
Spis ilustracji
Indeks nazwisk
Summary
O autorce
Dane techniczne
Autor | Marzenna Ciechańska |
Wydanie | 2010 |
Liczba stron | 298 |
Ilustracje | liczne kolorowe i czarno-białe |
Okładka | miękka ze skrzydełkami |
Format | A4 |

Paczkomaty InPost | Kwota zakupów | Koszt przesyłki przedpłata |
powyżej 450 zł | 0 zł | |
do 250 zł | 6,5 zł | |
do 250 zł | 13 zł |
Kurier DPD | Przedpłata | Płatność za pobraniem |
11 zł | 15 zł |