Nowe idee w rozwiązywaniu problemów komunikacyjnych miast

1.png
  • nowość
Dostępność: brak towaru
Cena: 69,00 zł 69.00
ilość egz.

towar niedostępny

dodaj do schowka

Opis

Najstarszym typem infrastruktury technicznej jest transport, który razem z łącznością składa się na system komunikacyjny, ułatwiający wszelkiego rodzaju kontakty międzyludzkie". Układ komunikacyjny jest nieodłącznym systemem wielokrotnie złożonej struktury przestrzennej miasta - tworzy powiązania w jego podstrukturze funkcjonalnej i jest kluczowym elementem obrazu miasta, a więc elementem jego podstruktury fizjonomicznej'.

Wszelkie przeobrażenia struktury przestrzennej miasta powiązane są ze zmianą jego układu komunikacyjnego. W historii rozwoju miast były one często związane ze zmianą lub unowocześnianiem środków transportu. Tak jak popularność i powszechność samochodu przyczyniły się do deglomeracji i suburbanizacji miast w pierwszej połowie XX wieku, tak obecnie troska o rozwój zrównoważony i podnoszenie jakości życia ludzi stawia nowe wyzwania dla kształtowania układów komunikacyjnych.

Prezentowana publikacja sygnalizuje współczesne problemy komunikacyjne miast na przykładzie Lublina i innych ośrodków, przedstawia nowe osiągnięcia w projektowaniu węzłów komunikacyjnych w Polsce i Europie, nowe idee w projektowaniu ciągów komunikacyjnych przyjaznych dla człowieka (dróg rowerowych, ulic handlowych, bulwarów i promenad) oraz zagadnienia dotyczące obiektów inżynierskich niezbędnych w systemie komunikacyjnym. Zawiera również artykuł pokazujący wpływ historycznych rozwiązań inżynierskich na współczesny układ urbanistyczny miasta oraz na możliwości jego innowacji.

Publikacja jest opracowaniem interdyscyplinarnym, do którego zostali zaproszeni inżynierowie, architekci teoretycy i praktycy, urbaniści, przedstawiciele sztuki, aktywiści. Układ komunikacyjny Lublina, współczesne problemy w układach komunikacyjnych miast oraz środki i metody ich rozwiązywania przedstawili pracownicy dwóch katedr Wydziału Budownictwa i Architektury Politechniki Lubelskiej: Katedry Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego i Katedry Dróg i Mostów oraz zaproszeni inżynierowie, w tym ekspert ze „Stowarzyszenia dla Natury i Człowieka. Porozumienie Rowerowe". Najnowsze idee oraz własne osiągnięcia w projektowaniu zintegrowanych centrów komunikacyjnych miast przedstawili architekci - specjaliści z pracowni projektowej D+M Architects. Rozdziały prezentujące idee, wdrażane obecnie w Polsce, wzorem rozwiązań światowych, również w zakresie węzłów przesiadkowych, uspokajania ruchu oraz zasad projektowania obiektów inżynierskich (mostów i parkingów wielopoziomowych) są pokłosiem pracy architektów i inżynierów z Politechniki Lubelskiej. Część dotycząca projektowania ciągów komunikacyjnych przyjaznych człowiekowi jest wyrazem poglądów architektów i urbanistów, ale też specjalisty z dziedziny sztuki, prezentującego swoje podejście do humanizacji ciągów pieszych za pomocą sztuki - pracowników PL. Zaproszeni do współpracy architekci spoza uczelni przedstawili analizy: rozwoju ulicy produktywnej oraz wybranych węzłów przesiadkowych.

Spis treści:

Wstęp 7

I. Współczesne problemy komunikacyjne miast
Marcin Dębiński Układ komunikacyjny miasta Lublina 19
Mariusz Dudek, Janusz Bohatkiewicz Zagadnienia funkcjonowania komunikacji publicznej  35
Aleksander Wiącek Parkowanie w centrach miast. Uwarunkowania prawne 57
Michał Tomasz Dmitruk Problemy parkowania w dzielnicach mieszkaniowych na przykładzie Lublina 83
Janusz Bohatkiewicz Aktualne problemy ochrony środowiska w miastach wynikające z funkcjonowania infrastruktury drogowej i ruchu drogowego 103

II. Sposoby uspokajania ruchu
Janusz Bohatkiewicz, Magdalena Drach Techniczne środki uspokojenia ruchu 125

III. Węzły przesiadkowe
Mariusz Dudek, Janusz Bohatkiewicz Systemy „park & ride" i inne węzły przesiadkowe w ograniczeniu ruchu samochodowego 153
Magdalena Federowicz-Boule, Katarzyna Jakuć Zintegrowane centra komunikacji katalizatorem rewitalizacji obszarów przydworcowych 171 Aleksandra Nowicka Idea węzła przesiadkowego w projektach architektoniczo-urbanistycznych na przykładzie wybranych prac konkursowych i przetargowych 217

IV. Ścieżki rowerowe
Krzysztof Kowalik Planowanie podstawowego układu tras rowerowych 247
Krzysztof Kowalik 8 lat od wdrożenia standardów rowerowych w Lublinie 269

V. Ulice i ciągi piesze przyjazne człowiekowi
Ewelina Siestrzewitowska Produktywna ulica handlowa. Analiza możliwości rozwoju pod kątem komercyjnej atrakcyjności 293
Agnieszka Chęć-Małyszek Humanizacja i „oswajanie" ciągów komunikacyjnych za pomocą sztuki i działań artystycznych 313
Marzena Joanna Siestrzewitowska Promenada jako element krystalizujący plan 339
Marzena Joanna Siestrzewitowska Rola bulwarów nadrzecznych w strukturze przestrzennej miasta 371

VI. Obiekty inżynierskie
Wojciech Kocki Parkingi wielopoziomowe otwarte w aglomeracjach miejskich jako sposób zapewnienia wymaganej ilości miejsc postojowych — zasady projektowe, architektura 407
Sławomir Karaś Mosty w lublinie — trwałość, użyteczność i estetyka  433

Dane techniczne

Autor Marzena J. Siestrzewitowska
Wydanie 2018
Liczba stron 480
Ilustracje liczne kolorowe
Okładka twarda
Format B5

Tytuły polecane

Koszty dostawy
Paczkomaty InPost Kwota zakupów Koszt przesyłki przedpłata
  powyżej 450 zł 0 zł
  do 250 zł 6,5 zł
  do 250 zł 13 zł

Kurier DPD Przedpłata Płatność za pobraniem
  11 zł 15 zł
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Realizacja: N4K.eu
Sklep internetowy Shoper.pl