Miejsca ekspozycji w przestrzeni publicznej miasta. IV generacja rozwoju

Dostępność: dostępne
Wysyłka w: 24 godziny
Cena: 79,00 zł 79.00
ilość egz.

towar niedostępny

dodaj do schowka

Opis

Niniejsza monografia ma na celu omówienie miejsc w przestrzeni publicznej pełniących rolę obszarów ekspozycji, a przedstawiona ich typologia ma pokazać ich specyfikę oraz potencjał wystawienniczy. Podstawę wytypowania miejskich obszarów ekspozycji stano­wiły analizy obiektów instytucjonalnych o takiej funkcji, które choć same w sobie nie sta­nowią tematu badań, są punktem odniesienia dla omawianych przestrzeni publicznych. Szczególnie istotne dla rozważań jest zagadnienie dostępności wystaw dla ich odbiorców oraz metod ich tworzenia. Dostępność jest uzależniona od miejsc. Inaczej jest w przypad­ku, gdy sztuka pojawia się w miejscach uznanych, widocznych oraz często odwiedzanych, a inaczej, jeśli pojawia się w miejscach potencjalnych, które zostały odnalezione właśnie dzięki podejmowanym działaniom twórczym.

Sztuka eksponowana na ulicy przestała być traktowana jako uboczny efekt działań artystycznych. Współcześnie nabrała znaczenia jako czynnik kształtujący nieznane lub niepopularne rejony miast, jednocześnie oddziałując na sferę społeczną. Stała się ele­mentem przeobrażającym miejską przestrzeń, na tyle istotnym, że konieczne staje się przewidywanie dla niej miejsca w tym obszarze.

Wnioski, stanowiące podsumowanie pracy, uwzględniają znaczenie działań ekspozycyjnych dla funkcjonowania i rozwoju miast. Mogą się one okazać przydatne w pracach projektowych architektów i planach urbanistów. Wiedza dotycząca wykorzystywania ekspozycji sztuki w celu rewitalizowa­nia zaniedbanych rejonów, kształtowania tożsamości, tworzenia identyfikacji wizualnej miasta oraz aktywizacji mieszkańców i twórców może pomóc ożywić zapomniane rejony. Natomiast w przypadku nowych obszarów miejskich ma szansę się stać istotnym elemen­tem wspierającym rozwój przestrzeni publicznych.

SPIS TREŚCI:


1. WPROWADZENIE / 5
1.1. Definiowanie problemu i celu badawczego / 5
1.2. Układ treści / 7
1.3. Stan badań / 8

2. MIEJSCA EKSPOZYCJI W PRZESTRZENI PUBLICZNEJ MIASTA – PODSTAWOWE POJĘCIA ANALIZY / 13
2.1. Przestrzenie ekspozycji w mieście / 13
2.2. Pozagaleryjne miejsca ekspozycji / 16
2.3. Obiekty eksponowane / 19

3. ROZWÓJ PUBLICZNEGO DOSTĘPU DO PRZESTRZENI EKSPOZYCJI DO LAT 80. XX WIEKU / 23
3.1. Przestrzenie ekspozycji od antyku do końca XIX wieku – spojrzenie historyczne / 23
3.2. Trzy generacje rozwojowe muzealnej przestrzeni ekspozycji / 26
3.2.1. Generacja I: od prywatnych galerii do publicznych prezentacji / 28
3.2.2. Generacja II: od pierwszych muzeów do galerii sztuki nowoczesnej / 33
3.2.3. Generacja III: od galerii sztuki współczesnej do przestrzeni alternatywnych / 40

4. GENERACJA IV PRZESTRZENI EKSPOZYCJI – MIEJSCA ODNALEZIONE DLA WYSTAW W MIEŚCIE / 55
4.1. Generacje pozagaleryjnych przestrzeni ekspozycji / 56
4.2. Typologia pozagaleryjnych przestrzeni ekspozycji / 58
4.2.1. Potencjalne miejsca ekspozycji w wewnętrznej przestrzeni publicznej miasta / 63
4.2.2. Potencjalne miejsca ekspozycji w wewnętrznej i zewnętrznej przestrzeni pozornie publicznej miasta / 70
4.2.3. Potencjalne miejsca ekspozycji w zewnętrznej przestrzeni publicznej miasta / 77

5. AKTORZY MIEJSKICH PRZESTRZENI EKSPOZYCJI GENERACJI IV / 103
5.1. Odbiorcy miejskich ekspozycji / 105
5.2. Inicjatorzy miejskich ekspozycji / 110
5.3. Działania twórcze w miejskiej przestrzeni / 122

6. GDAŃSK – POZAGALERYJNE PRZESTRZENIE EKSPOZYCJI GENERACJI IV – STUDIUM PRZYPADKU / 131
6.1. Gdańsk a kultura eventu / 131
6.2. Miejsca ekspozycji w wewnętrznej i zewnętrznej przestrzeni pozornie publicznej miasta / 134
6.3. Miejsca wystawiennicze w zewnętrznej przestrzeni publicznej miasta / 137
6.3.1. Ściany – kolekcja malarstwa wielkoformatowego na Zaspie / 137
16.3.2. Miejsca okołokomunikacyjne / 139
6.3.3. Tereny postoczniowe / 144
6.3.4. Galeria Zewnętrzna / 147
6.3.5. Dach jako potencjalne miejsce ekspozycji / 148

7. WNIOSKI KOŃCOWE / 151
7.1. Pozagaleryjne miejsca ekspozycji jako kolejny etap ewolucji miejsc wystawienniczych / 151
7.2. Ekspozycje w przestrzeni publicznej miasta – potencjał podejmowanych działań / 153
7.3. Pozagaleryjne miejsca ekspozycji a rozwój miasta / 155

PODZIĘKOWANIA / 157
BIBLIOGRAFIA / 159
WYKAZ ŹRÓDEŁ / 173
STRESZCZENIE / 175
ABSTRACT / 177

Dane techniczne

Autor Dorota Wojtowicz-Jankowska
Wydanie 2019
Liczba stron 178
Okładka miękka
Format 210 x 260 mm

Tytuły polecane

Koszty dostawy
Paczkomaty InPost Kwota zakupów Koszt przesyłki przedpłata
  powyżej 200 zł 0 zł
  do 200 zł 3 zł
  do 150 zł 5 zł
  do 100 zł 9 zł

Kurier DPD Przedpłata Płatność za pobraniem
  11 zł 15 zł
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Realizacja: N4K.eu
Sklep internetowy Shoper.pl