Marinetti i futuryzm w Polsce 1909-1939 Obecność – kontakty – wydarzenia
Opis
Futuryzm pozostał pod wieloma względami pojęciem samym w sobie wielofunkcyjnym. Był jednym ze zjawisk, obok ekspresjonizmu, dadaizmu i konstruktywizmu, które na początku XX w. określiły podstawy modernizmu i awangardy, pozostając naj dłużej aktywnym fenomenem jej przedwojennej odsłony, którego faktyczny koniec wyznaczyła śmierć Marinettiego nad Lago di Como w 1944 r. To właśnie osobowość autora Manifestu Futuryzmu zapewniała ciągłość futurystycznych eksperymentów na przestrzeni trzydziestu pięciu lat. Był niekwestionowanym przywódcą tej pierwszej włoskiej awangardy, a sam futuryzm można niewątpliwie nazywać terminem "ruch Marinettiego", zwracając tym samym uwagę na wspólnotę literacko-artystyczno-politycznych działań odbywających się podjego przywództwem.
fragment Wprowadzenia
SPIS TREŚCI:
I Futuryzm włoski w świadomości polskich środowisk publicystycznych i artystycznych przed 1917 r
1. Polskie przekłady Manifestu Futuryzmu Filippa Tommasa Marinettiego oraz pierwsze komentarze na temat narodzin nowego prądu literacko-politycznego (1909-1912)
2. Przekłady manifestów futurystycznego malarstwa i pierwsze reakcje na futuryzm w sztuce w kontekście wystaw 1912 r. (Paryż, Londyn, Berlin)
3. "Futuryści" w Polsce. Na marginesie Wystawy Futurystów, Kubistów i Ekspresjonistów we Lwowie (29 VI - 17 VIII 1913)
4. Futuryzm i krąg florenckiejLacerby" w świadomości polskich publicystów i środowisk literackich w latach 1913-1914
5. Syntetyczne ujęcia futuryzmu jako ważnego zjawiska kulturalno-artystycznego w Europie. Artykuły Anny Limprechtówny i Aleksandra Kołtońskiego z 1914 r.
6. O muzyce futurystycznej w polskiej prasie (1914)
7. Pierwsze pytania o szanse rozwoju futuryzmu w Polsce (1909-1914)
8. Julian Tuwim jako popularyzator włoskiego futuryzmu (1915-1916)
Podsumowanie
II Obecność futuryzmu włoskiego w programach polskiej awangardy i w odbiorze tradycyjnych środowisk literacko-artystycznych lat 1918-1924
1. "Futuryści" w Warszawie (1918-1920).
2. Wokół nazwy "futuryzm". Stanowisko kręgu poznańskiego "Zdroju" i krakowskich formistów wobec futuryzmu włoskiego (1918-1920)
3. "Zdrój" popularyzatorem włoskiego teatru futurystycznego (1919-1920)
4. "Marinetti jest nam obcy"? Krakowscy futuryści wobec estetyki futuryzmu włoskiego (1919-1921)
5. "Prymitywiści nowej przeobrażonej rzeczywistości" w Warszawie (1920-1924)
6. Analiza i krytyka futuryzmu. Program literacki "Zwrotnicy" na tle polemiki Tadeusza Peipera z włoskim futuryzmem (1923-1924)
7. Przekłady włoskiej literatury futurystycznej poza kręgiem działalności polskiej awangardy literackiej (1918-1922)
Podsumowanie
III O międzynarodowość futuryzmu: Le Futurisme Mondial. W orbicie kontaktów włoskich futurystów z polskimi środowiskami literacko-artystycznymi (1923-1926)
1. Futurystyczne i polskie czasopisma awangardowe w orbicie międzynarodowego konstruktywizmu (1923-1926)
2. Fortunato Depero i jego związki z Polską (1923-1926)
3. Futurystyczne stypendium Jalu Kurka (1924-1925)
4. Przekłady włoskich futurystów poza kręgiem polskiej awangardy (1925)
Podsumowanie
IV O włoski teatr futurystyczny w Polsce (1924-1933)
1. Jalu Kurek jako popularyzator włoskiego teatru futurystycznego
2. Teatr futurystyczny w Polsce. Próby inscenizacji Tamburo di Juoco w Teatrze Polskim w latach 1924-1925
3. Wokół próby wystawienia Eanqoscia delle macchine Ruggera Vasariego w Teatrze Polskim w Warszawie w sezonie 1926/1927
4. Jeńcy F. T. Marinettiego w Teatrze Wielkim we Lwowie (11 III 1933)
Podsumowanie
V Futuryzm włoski w orbicie późnej awangardy (1927-1939)
1. Czy Marinetti wpłynął na poezję polską? O włoskim futuryzmie w kontekście krakowskiej awangardy literackiej (1928-1933)
2. Odnowienie kontaktów literackich z włoskimi futurystami. Brzękowski, Kurek (1929-1933)
3. Włoscy futuryści i grupa "a.r." (1929-1933).
4. Przekłady włoskiej poezji futurystycznej w latach trzydziestych
Podsumowanie
VI Futuryzm i faszyzm z perspektywy środowisk literackich, artystycznych i politycznych (1922-1939)
1. Futuryzm i faszyzm. O historycznych relacjach na łamach polskiej prasy (1915-1930)
2. Futuryzm i faszyzm w odbiorze polskich środowisk awangardowych w latach 1922-1932
3. Oficjalna sztuka faszystowskich Włoch w odbiorze polskich krytyków sztuki (1922-1935)
Dane techniczne
Autor | Przemysław Strożek |
Wydanie | 2012 |
Liczba stron | 383 |
Okładka | miękka |
Format | B5 |

Paczkomaty InPost | Kwota zakupów | Koszt przesyłki przedpłata |
powyżej 200 zł | 0 zł | |
do 200 zł | 3 zł | |
do 150 zł | 5 zł | |
do 100 zł | 9 zł |
Kurier DPD | Przedpłata | Płatność za pobraniem |
11 zł | 15 zł |