Kultura społeczna Polesia Rzeczyckiego
Opis
Autentyzm tekstu Kultury społecznej Polesia Rzeczyckiego przejawia się w sposobie patrzenia Autora na rzeczywistość. Dziś moglibyśmy go nazwać perspektywą reportera-dokumentalisty. Czytając choćby opisy uczt, stanowiące zapis rytuału sekwencja po sekwencji z uwzględnieniem zachowań i emocji uczestników, dialogów, śpiewów, żartów i komentarzy, uświadamiamy sobie dopiero, jak „bezkrwiste" - bo rejestrujące tylko scen-riusz - bywają typowe opisy obrzędów znane z monografii etnograficznych. Etnografia Pietkiewicza tętni życiem. To życie przemawia do nas z pieczołowicie przytaczanych szczegóów: z konkretów ukazanych w formie anegdot, z sugestywnych relacji o stanach emocjonalnych i nastroju, z kapitalnego poczucia humoru zarówno samego Pietkiewicza, jak i jego bo-haterów, a nade wszystko z niepowtarzalnych dialogów i opowieści. Jest jeszcze jedna sfera, w której uobecnia się ten autentyzm. To całkowity brak pruderii. Petkiewicz nie uznaje tabu wiktoriańskiego: przywołuje nieupiększony język chłopski, z obscenami i dosadnym humorem, przytacza „niecenzuralne" teksty folkloru, bez żenady mówi o obyczajach seksualnych i relacjach między płciami, nie przybiera pozy moralisty, gdy opisuje nadużywanie alkoholu, techniki kradzieży czy stosunek do kłamstwa i oszustwa, obficie cytuje rozbudowane i wyrafinowane przekleństwa, grubiańskie i żartobliwe bez różnicy. I tak, dzięki potrzebie starego etnografa-samouka, by opowiedzieć o swoim kraju, XIX-wieczne Polesie - kraina sprzed 150 lat - staje przed naszymi oczyma jak żywe: bez sentymentów, upiększeń i kulturowych przesądów.
Czesław Pietkiewicz (1856-1936) urodził się we wsi Babczyn koło Chojnik na Polesiu Rzeczyckim. Dzieciństwo spędził w Pruszynie, gdzie jego ojciec pro-wadził smolarnię. Wraz z braćmi uczył się w domu, kształcony przez matkę; później dokształcał się jako samouk. Od wczesnej młodości pracował fizycznie na wsi. Właśnie wtedy doskonale poznał realia życia, pracę i zwyczaje Poleszuków z Pruszyna, Horoszkowa, Wielkiego Boru i okolic. Od 1904 r. zarządzał majątkiem Stefanin na Ukrainie. W 1912 r. spotkał tam Kazimierza Moszyńskiego, z którego inspiracji stał się etnografem. Gdy jego strony rodzinne znalazły się w Związku Radzieckim, w 1923 r. przyjechał do Warszawy i podjął pracę w kierowanym przez Stanisława Poniatowskiego Zakładzie Etnologii TNW. Jako 68-let-ni człowiek rozpoczął intensywną pracę naukową, wykorzystując swoją znakomitą pamięć, zdolności rysunkowe, a także zgromadzone materiały. Współpracował z Komisją Etnograficzną PAU; w serii jej „Prac" wydał pierwszą część swojej trylogii poleskiej Polesie Rzeczyckie. Był to tom Kultura materialna, z wieloma własnoręcznie wykonanymi rysunkami. W 1938 r., już po śmierci Pietkiewicza, ukazał się drugi tom cyklu, Kultura duchowa Polesia Rzeczyckiego. Trzecia część poleskiej trylogii została jeszcze za życia autora złożona w Kasie im. Józefa Mianowskie-go w Warszawie. Skierowana do druku w połowie 1939 r., w przededniu wojny znajdowała się w korek-cie szczotkowej. Przez ponad 70 lat książka ta uważana była za za-ginioną. Za ocalały uznawano jedynie kilkunastostronicowy fragment, pozostający w dyspozycji prof. Jadwigi Klimaszewskiej, która robiła jego korektę w Krakowie. W 2009 r. pracownicy Muzeum Etnograficznego w Toruniu odnaleźli w spuściźnie prof. Marii Znamierowskiej-Priifferowej „szczotkę" książki, bez strony tytułowej i spisu treści, lecz podpisaną przez Panią Profesor: CZESŁAW PIETKIEWICZ.
SPIS TREŚCI:
Przedmowa, Hubert Czachowski 5
Od redakcji 7
Czesław Pietkiewicz i jego Polesie Rzeczyckie, Anna Engelking 9
Bibliografia 32
Rozdział I. USTRÓJ RODZINNY 37
1. Rodzina 37
2. Małżeństwo 40
3. Wychowanie dziecka 48
4. Młodzież 59
Rozdział II. USTRÓJ GOSPODARCZY 67
1. Majątek (chadziójstwa) 67
2. Podział pracy 68
3. Handel wymienny 81
Rozdział III. USTRÓJ GMINNY 93
1. Gmina (wółaść) 93
2. Podatki (pódaci) 101
3. Sąd gminny (wałasny sud) 102
4. Składy zbożowe (hamazieja) 106
Rozdział IV. ZABYTKI PAŃSZCZYŹNIANE 109
Rozdział V. STOSUNEK POLESZUKA DO WOJSKOWOŚCI 119
Rozdział VI. OBRZĘDY RODZINNE 139
1. Urodziny 139
2. Chrzciny 142
3. Zwyczaje weselne (wiesielle) 151
4. Pogrzeb 187
Rozdział VII. OBRZĘDY I ZWYCZAJE DOROCZNE 197
1. Święta Bożego Narodzenia (Kóledy albo Razdwó) 197
2. Mięsopust (Miasajćd) 224
3. Wielki Post (Wieliki post) 236
4. Wielkanoc (Wielikdzień) 240
5. Wiosna (Wiesnd krasnó) 246
6. Zielone Święta (Siómucha albo Swiatója Trójca) 248
7. Noc św. Jana (Kupólnaja nocz) 253
Rozdział VIII. GRY I ZABAWY 257
1. Gry 257
2. Zabawy 263
3. Przyrządy do zabaw (pryczandóły albo pryczandólle) 272
4. Bawienie małych dzieci 283
Rozdział IX. ZWYCZAJE PRAWNE 289
1. Brama (waróta albo kówarat) 289
2. Litkup (maharycz, gdzie indziej - barYsz) 289
3. Miedza (mieżd) 292
4. Pastuch 294
5. Pastwisko 294
6. Pierejmo (pierejmó) 295
7. Pożar 296
8. Przybłędy 298
9. Ptaki 299
10. Rekwizycja 300
11. Rewizja (trus) 300
12. Stróż nocny 301
13. Stróż od zarazy na bydło 302
14. Studnia (kałódzieź) 303
15. Szkoda na polu, na łące i w ogrodzie 303
16. Testament 305
17. Wiecha (wiechó albo zaprstnaja wiechó) 306
18. Żebrak (stórec) 307
Rozdział X. ZWYCZAJE TOWARZYSKIE 309
1. Zakładziny (zakładziny) 309
2. Ułaziny (ukainy) [zasiedlimy] 309
3. Gościnność 310
4. Gościniec (haściniec) [prezent] 312
5. Pasiedżenka (pasiklżenka) [posiady] 313
6. Popradki (pópradki albo wieczarYnki) [prządki albo wieczorynki] 315
7. Zakładanie się (zakład) 315 8. Prymieta (prymida) [znak] 317
9. Odpust (chwest) 317
10. Jarmark (jórmałak) 323
11. Karczma 325
12. Pożyczka 328
Rozdział XI. ETYKA 333
1. Kradzież (króza) 333
2. Matactwo (krucidstwa) 346
3. Oszustwo (abszukónstwa albo padmónka) 349
4. Kłamstwo (brechnia albo chłuśnió) 350
5. Krzywoprzysięstwo 352
6. Pijaństwo 352
7. Zemsta (msta) 356
8. Więzienie (astróh) 357
9. Zabójstwo 360
Bibliografia 361
Dane techniczne
Autor | Czesław Pietkiewicz, red. Anna Engelking |
Wydanie | 2013, tekst z 1936 roku |
Liczba stron | 364 |
Ilustracje | czarno-białe |
Okładka | miękka ze skrzydełkami |
Format | B5 |
Paczkomaty InPost | Kwota zakupów | Koszt przesyłki przedpłata |
powyżej 450 zł | 0 zł | |
do 250 zł | 6,5 zł | |
do 250 zł | 13 zł |
Kurier DPD | Przedpłata | Płatność za pobraniem |
11 zł | 15 zł |