Konkurencyjność regionalna Koncepcje – strategie – przykłady

Dostępność: dostępne
Cena: 59,00 zł 59.00
ilość egz.

towar niedostępny

dodaj do schowka

Opis

Książka stanowi przegląd wiedzy o konkurencyjności regionalnej. Autorzy omawiają istotę konkurencyjności i jej miejsce w teorii ekonomii, z uwzględnieniem kwestii historycznych i podłoża ekonomicznego, definicji, jej wskaźników i źródeł regionalnych przewag konkurencyjnych.

W publikacji zawarto refleksje nad zależnościami między konkurencyjnością regionalną a innymi ważnymi elementami, np. związki między konkurencyjnością regionów a klastrami. Autorzy dokonali analizy konkretnych studiów przypadków, gdzie przedstawiono np. znaczenie transportu w podnoszeniu konkurencyjności lokalnej na przykładzie Poznania czy wsparcie instytucjonalne regionów na przykładzie rozwiązań francuskich, czy rolę turystyki w kształtowaniu konkurencyjności regionalnej.

Publikacja jest przeznaczona dla studentów kierunków: ekonomia, międzynarodowe stosunki gospodarcze, administracja, europeistyka, zarządzanie i marketing, doktorantów i wykładowców oraz pracowników administracji publicznej zajmujących się kwestiami rozwoju regionalnego i konkurencyjności regionów.

Autorami są pracownicy Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu pod redakcja naukową prof. Ewy Łaźniewskiej i prof. Mariana Goryni (Rektora UEP).
 
SPIS TREŚCI:
 
Wstęp

ROZDZIAŁ 1. Konkurencyjność regionalna jako termin w ekonomii
1.1.Konkurencyjność regionalna - uwarunkowania historyczne i podłoże ekonomiczne
1.1.1.Historyczne podłoże regionalnej konkurencyjności
1.1.2.Globalizacja, neoliberalizm i nowy regionalizm
1.1.3.Implikacje wynikające z głównych szkół ekonomii dla terminu "konkurencyjność regionalna"

1.2.Definicje, modele i studia nad regionalną konkurencyjnością
1.2.1.Istota i definicje konkurencyjności regionalnej
1.2.2.Modele konkurencyjności regionalnej i studia nad konkurencyjnością regionalną

1.3.Źródła regionalnej konkurencyjności

1.4.Problemy metodologiczne budowy wskaźników i indeksów konkurencyjności
1.4.1.Wskaźniki i metody pomiaru konkurencyjności regionalnej
1.4.2.Metody oceny konkurencyjności regionalnej

1.5.Uwagi podsumowujące

ROZDZIAŁ 2. Konkurencyjność regionalna w świetle uwarunkowań ekonomicznych i normatywnych
2.1.Konkurencyjność regionu a klastry
2.1.1.Konkurencyjność - pojęcie i wymiary
2.1.2.Klaster a konkurencyjność - w poszukiwaniu powiązań
2.1.3.Wpływ klastrów na potencjał konkurencyjny regionu
2.1.4.Wpływ klastrów na strategię konkurencyjną regionu
2.1.5.Wpływ klastrów na pozycję konkurencyjną regionu
2.1.6.Podsumowanie - wnioski dla polityki regionalnej oraz kierunki dalszych badań

2.2.Regiony uczące się
2.2.1.Korzenie regionu uczącego się na tle innych terytorialnych modeli innowacji
2.2.2.Podstawy teoretyczne leaming region a konkurencyjność regionalna
2.2.3.Proces regionalnego uczenia się a konkurencyjność regionalna
2.2.4.Debata nad koncepcją learning region
2.2.5.Podsumowanie

2.3.Regionalny system innowacji
2.3.1.Definicja regionalnego systemu innowacji
2.3.2.Źródta koncepcji i wymiary analizy regionalnego systemu innowacji
2.3.3.Główne elementy regionalnego systemu innowacji
2.3.4.Struktura i zależności wewnątrz regionalnego systemu innowacji
2.3.5.Funkcje regionalnego systemu innowacji
2.3.6.Typologie regionalnych systemów innowacji
2.3.7.Regionalne systemy innowacji i ich krytyka
2.3.8.Podsumowanie

2.4.Konkurencyjność regionalna a innowacyjność i przedsiębiorczość
2.4.1.Wprowadzenie
2.4.2.Definicja innowacyjności i przedsiębiorczości
2.4.3.Konkurencyjność regionalna w perspektywie innowacyjności
2.4.4.Konkurencyjność regionalna w perspektywie przedsiębiorczości
2.4.5.Strategia Unii Europejskiej a przedsiębiorczość w regionie
2.4.6.Wpływ nowych przedsiębiorstw na konkurencyjność regionalną
2.4.7.Wpływ małych i średnich przedsiębiorstw na konkurencyjność regionu
2.4.8.Polityka innowacyjna w regionie
2.4.9.Podsumowanie

2.5.Marketing terytorialny a konkurencyjność regionalna
2.5.1.Definiowanie marketingu terytorialnego
2.5.2.Promocja w marketingu terytorialnym na rzecz konkurencyjności regionalnej
2.5.3.Marka w budowaniu konkurencyjności regionalnej
2.5.4.System całościowej identyfikacji w marketingu terytorialnym

2.6.Normatywne uwarunkowania konkurencyjności regionalnej w Polsce
2.6.1.Prawne uwarunkowania konkurencyjności regionalnej na wszystkich poziomach szczebla samorządowego
2.6.2.Pojęcie "jednostka samorządu terytorialnego"
2.6.3.Konkurencyjność gminy
2.6.4.Konkurencyjność powiatu
2.6.5.Konkurencyjność województwa

2.7.Konkurencyjność obszarów metropolitalnych i metropolii
2.7.1.Pojęcie i rodzaje miast a konkurencyjność miast
2.7.2.Metropolie i metropolizacja a konkurencyjność miast
2.7.3.Konkurencyjność obszarów metropolitalnych
2.7.4.Konkurencyjność metropolii i obszarów metropolitalnych w Polsce
2.7.5.Podwyższanie konkurencyjności metropolii i obszarów metropolitalnych - zalecenia
2.7.6.Podsumowanie

ROZDZIAŁ 3. Studia przypadków
3.1.Transport w podnoszeniu konkurencyjności lokalnej na przykładzie
miasta Poznania
3.1.1.Wprowadzenie
3.1.2.Logistyka miejska i transport w mieście a zrównoważony rozwój miasta
3.1.3.Strategia miasta i miejskie programy w obszarze transportu oraz ich efekty
3.1.4.Miasto Poznań i aglomeracja poznańska - konkurencyjność dzięki zintegrowanym systemom transportowym
3.1.5.Podsumowanie

3.2.Gospodarowanie nieruchomościami gminnymi jako element polityki lokalnej w celu podnoszenia konkurencyjności
3.2.1.Wprowadzenie
3.2.2.Gospodarka nieruchomościami jako zadanie własne gminy
3.2.3.Rodzaje nieruchomości
3.2.4.Polityka przestrzenno-planistyczna względem nieruchomości gminnych a rozwój lokalny
3.2.5.Instrumenty organizacyjne w gospodarce nieruchomościami gminnymi a rozwój lokalny
3.2.6.Instrumenty administracyjne w gospodarce nieruchomościami gminnymi a rozwój lokalny
3.2.7.Podsumowanie

3.3.Uwarunkowania konkurencyjności w regionach turystycznych
3.3.1.Turystyka a konkurencyjność regionu - zagadnienia definicyjne
3.3.2.Uwarunkowania konkurencyjności na obszarach przyjmujących turystów
3.3.3.Produkt turystyczny
3.3.4.Poziomy konkurencyjności w turystyce
3.3.5.Budowanie przewagi konkurencyjnej obszarów recepcji turystycznej
3.3.6.Podsumowanie

3.4.Wsparcie instytucjonalne regionów na przykładzie rozwiązań francuskich
3.4.1.Specyfika rozwoju regionalnego i priorytety działań w świetle budowania przewagi konkurencyjnej we Francji
3.4.2.Wybrane instrumenty wspierania konkurencyjności regionalnej we Francji
3.4.3.Podsumowanie

3.5.Konkurencyjność regionu Emilia Romagna jako regionu GOW
3.5.1.Wprowadzenie
3.5.2.Charakterystyka regionu Emilia Romagna z punktu widzenia czynników  konkurencyjności kluczowych dla GOW
3.5.3.Otoczenie instytucjonalne GOW we Włoszech i rola regionu Emilia Romagna w tym systemie
3.5.4.Wytwarzanie wiedzy w regionie Emilia Romagna
3.5.5.Cyrkulacja wiedzy w regionie Emilia Romagna
3.5.6.Absorpcja wiedzy w regionie Emilia Romagna
3.5.7.Gospodarka oparta na wiedzy w Wielkopolsce
3.5.8.Podsumowanie

Bibliografia

O Autorach
 

Dane techniczne

Autor Marian Gorynia, Ewa Łaźniewska
Wydanie 2012
Liczba stron 312
Okładka miękka
Format B5
Koszty dostawy
Paczkomaty InPost Kwota zakupów Koszt przesyłki przedpłata
  powyżej 200 zł 0 zł
  do 200 zł 3 zł
  do 150 zł 5 zł
  do 100 zł 9 zł

Kurier DPD Przedpłata Płatność za pobraniem
  11 zł 15 zł
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Realizacja: N4K.eu
Sklep internetowy Shoper.pl