Historia sztuki jako instytucja
Opis
Od dłuższego już czasu w polu zainteresowań historyków sztuki pojawia się problematyka związana z tożsamością uprawianej przez nich dyscypliny, inspiracjami płynącymi z innych obszarów humanistyki i nauk społecznych, a także funkcjonowaniem jej w przestrzeni publicznej. Tematyka ta, pojawiająca się we wcześniejszych sesjach: Historia sztuki dzisiaj i Historia sztuki na co dzień, powróciła w ogólnopolskiej LXIX Sesji SHS w 2021 roku. Drugim powodem, który wpłynął na sformułowanie tematu sesji były konkretne, bieżące wydarzenia w ten czy w inny sposób dotykające historyków sztuki. (...) Zaproponowaliśmy przegląd współczesnych zagrożeń - czytamy we wstępie tomu - z których najważniejszym jest zepchnięcie historii sztuki do pozycji subdyscypliny nauk o sztuce. Mamy też problemy z degradacją przestrzeni publicznej, porażkami konserwatorów w starciu z agresywną deweloperką, dyskusyjną polityką muzealną, a więc z obszarami w których historyk sztuki powinien zabierać głos. Potrzeba refleksji nad naszą dyscypliną jako instytucją, jako aktorem publicznej sceny w warunkach wolnego rynku i demokracji była swego rodzaju nowością. To konflikt między decyzjami demokratycznie wybranej władzy a argumentami środowiska naukowego. Zamieszczone w tomie teksty zostały, zgodnie z wcześniej sformułowanymi założeniami, uporządkowane w czterech blokach tematycznych: Historia i polityka, Historia sztuki jako dyscyplina, Muzea, wystawy, zbiory i Przestrzeń publiczna. Warto zauważyć, że jednym z ważnych wniosków, płynących z tej sesji, jest potrzeba refleksji nad używanym językiem badaczy sztuki dawnej i współczesnej i szukaniem adekwatnych narzędzi do interpretacji nowych zjawisk w sztuce np. związanych z kryzysem klimatycznym.
Spis treści
WOJCIECH WŁODARCZYK. Wstęp 7
MARIUSZ BRYL. Potrzeby polskiej historii sztuki przed stu laty: zgodny chór 1 dwa głosy odrębne 9
ELŻBIETA KAL. Realizm - walka klasowa - postęp. czyli o socrealistycznej koncepcji historii sztuki (socrealistyczna historia sztuki Jako instytucja totalna?) 25
WOJCIECH WŁODARCZYK..Prywatne- - niechciany model kultury 39
RYSZARD KASPEROWICZ. Autorom veterum fragmenta? Lekcja Edgara Winda 49
STANISŁAW CZEKALSKI. Historia sztuki wobec Popperowskiej krytyki historycyzmu 59
ŁUKASZ ROZMARYNOWSKI. Scjentyzm w historii sztuki: dotychczasowe osiągnięcia i niepowodzenia oraz możliwe perspektywy 69
ANNA MARKOWSKA. Sztuka w domu, czyli nieudana delegitymizacja scientia artis w dobie ponowoczesnej 79
MARTA LEŚNIAKOWSKA. Ekonomia polityczna historii sztuki jako nauki stosowanej 95
MARIA POPRZĘCKA. Historyk sztuki na bezludzkiej ziemi 105
PIOTR JUSZKIEWICZ. Modernizm w Polsce i w polskiej historii sztuki. Postulaty badawcze 125
AGNIESZKA MURAWSKA. O zawodzie muzealnika w kontekście misji muzeów. Refleksja historyczno•prawna 137
ALEKSANDRA SULIKOWSKA-BELCZOWSKA. Jedność w różnorodności ? Sztuka mniejszości religijnych. etnicznych 1 narodowych w polskich muzeach (na przykładzie zabytków sztuki cerkiewnej) 149
RAFAM EYSYMONTT, Wpływ współczesnej historii sztuki na kształtowanie krajobrazu kulturowego i przestrzeni publicznej 161
TADEUSZ J. ŻUCHOWSKI. Pomnikowe potyczki historyka sztuki 177
JAKUB DĄBROWSKI, Dziedzictwo PRL i dwie formuły postikonoklazmu 189
MAKARY GÓRZYŃSKI, Współczesne problemy instytucjonalne praktykowania historii sztuki: kaliskie studium przypadku 199
BARTOSZ PODUBNY, Reklama w zabytkowej tkance urbanistycznej. Zbigniewa Hornunga walka z hydrą na przykładzie Jarosławia 213
PAULINA KORNELUK, Spór o zieleń, spór o historię - powstanie Parku Miejskiego w Zamościu Jako początek myśli konserwatorskiej w mieście. Studium przypadku 225
BERNADETA STANO. Sztuka w przestrzeni poprzemysłowej Jako pole badawcze dla historyka sztuki. Potencjał interpretacyjny realizacji site-spectfic na przykładzie instalacji Pamięć pracy 235
INDEKS OSÓB 253
ENGLISH CONTENTS 265
Dane techniczne
Autor | red. Wojciech Włodarczyk |
Wydanie | 2022 |
Liczba stron | 266 |
Ilustracje | kolorowe i czarno-białe |
Okładka | miękka ze skrzydełkami |
Format | B5 |