Historia sztuki dla antykwariuszy, kolekcjonerów, ebenistów
Opis
Traugott Wöhrlin (ur. w 1931) po nauce stolarstwa i studiach architektonicznych pracował do przejścia na emeryturę (1993) w szkolnictwie zawodowym. Od 1963 roku prowadził zajęcia z projektowania i historii sztuki w szkole stolarstwa we Fryburgu Bryzgowijskim, a od 1979 do 1983 roku kierował miejscowym zespołem szkół rzemieślniczych Friedrich-Weinbrenner-Gewerbeschule, kształcącym w różnych specjalizacjach – od zawodów związanych z budownictwem i obróbką drewna po artystyczne, takie jak rzeźbiarz czy dekorator. Wöhrlin jest autorem wielu prac na temat projektowania, historii budownictwa i meblarstwa europejskiego oraz wyrobów drewnianych w krajach Orientu.
Fragment książki - Przedmowa
Od pierwszego wydania prezentowanej tu "Historii sztuki dla antykwariuszy, kolekcjonerów, ebenistów" upłynęły już ponad trzy dekady. Kiedy książka ukazywała się, trudno było sobie wyobrazić, że opracowanie powstałe na podstawie programu nauczania zawodowego spotka się z takim uznaniem stolarzy, kolekcjonerów i miłośników mebli oraz że stanie się dla nich niezbędnym źródłem informacji. Spowodowała to zapewne jej dydaktyczna koncepcja z przejrzystym układem tekstów i ilustracji oraz przedstawienie historii meblarstwa i ornamentyki w szerszym kontekście rozwoju architektury i dziejów kultury. W czasie tych długich trzydziestu lat wiele się wokół nas zmieniło. Za sprawą mediów, a przede wszystkim Internetu, bardzo zmniejszył się dystans między różnymi kulturami. Należało zatem przynajmniej w skróconej formie przedstawić na przykład najważniejsze osiągnięcia historycznie związanej z Europą architektury islamu oraz mauretańskie prace w drewnie, charakteryzujące się oryginalnym językiem artystycznym. Jeszcze większe znaczenie ma fakt, że większość tych zjawisk, które trzy dekady temu przeżywaliśmy i odbieraliśmy jako zagmatwaną współczesność, stała się w tym czasie historią. Interesujące
jest prześledzenie, jak ta najdalsza i najbliższa przeszłość odnosi się do znanej nam współczesności i kiedy odczytujemy ją jako korzenie aktualnych ideologii i nurtów, jeszcze dla nas niejasnych i często niezrozumiałych. W wydaniu tej książki z 2003 roku postanowiłem silniej zaakcentować współczesność, co spowodowało, że wprowadziłem nowy układ całości. Wyraźnie oddzieliłem i przeciwstawiłem sobie dwie wielkie epoki: ogromną przeszłość, w której mieliśmy do czynienia ze wszystkimi stylami historycznymi, oraz stosunkowo krótką i młodą epokę pluralizmu, dla nas może jednak bardziej interesującą i pobudzającą. W ostatnich latach minionego stulecia i na początku XXI wieku okazało się, że wraz z nieznanym wcześniej, niezwykle szybkim tempem rozwoju naukowego i technologicznego oraz towarzyszącymi im ogromnymi przemianami społecznymi na całym świecie dokonała się powszechna zmiana potrzeb i ogólnej świadomości estetycznej. Musiało to oczywiście odcisnąć piętno na rozmaitych szybko po sobie następujących czy też występujących równocześnie koncepcjach twórczych i ideowych. Nigdy wcześniej architektura i trendy w wystroju wnętrz i wzornictwie nie zmieniały się pod tak wieloma względami jak dzisiaj.
W poprzednim wydaniu podjąłem próbę usystematyzowania tej ideowej różnorodności, z jaką mieliśmy do czynienia, i osadzenia jej w najnowszej historii. Obecne wydanie ma określić punkt, w którym się w tej chwili znajdujemy, i wzmocnić świadomość związku przeszłości z współczesnością. W obecnych warunkach, kiedy projektant mebli i stolarz muszą pozostawać w kontakcie z architektami i wymagającymi klientami, muszą także sprostać konkurencji wielkich magazynów meblowych i wnętrzarskich, oczekuje się od nich dobrego rozeznania w kontekście historycznym, w dawnych i nowych tendencjach, przygotowania daleko większego niż samej tylko fachowej wiedzy i umiejętności technicznych. Świadomość, że wytwórca mebli wraz ze swoimi koncepcjami jest częścią wielkiego nurtu historii kultury, stanowi ważną część jego wykształcenia. Z kolei antykwariusz i konserwator mebli, doradzając inwestorom, muszą swobodnie poruszać się wśród skomplikowanych zagadnień stylów, techniki, ornamentyki, by znaleźć jak najlepsze rozwiązanie przy kompletowaniu mebli i aranżacji wnętrza.
SPIS TREŚCI:
Część 1. STYLE HISTORYCZNE 11
I. Przegląd 12
1. Kultury i style 12
2. Epoki kultury europejskiej 14
II. Kultury starożytności 15
1. Architektura 15
2. Rzeźba. Malarstwo 16
3. Meble. Wyroby z drewna 16
III. Kultury antyczne 18
Grecja 18
1. Architektura 18
2. Meble 23
Rzym 25
1. Architektura 26
2. Meble 30
IV. Późny antyk i średniowiecze 33
Celtowie i Germanie 34
1. Architektura 34
2. Ornamentyka 36
Bizancjum 37
1. Architektura 37
2. Rzemiosło artystyczne 37
Kraje islamu 37
1. Architektura 39
2. Ornamentyka 39
3. Wyroby z drewna 43
Wczesne średniowiecze. Romanizm 44
1. Architektura 44
2. Meble i wnętrza 49
3. Drzwi 53
Rozkwit i schyłek średniowiecza. Gotyk 55
1. Architektura 55
2. Meble i wnętrza 56
3. Drzwi 66
4. Wyposażenie kościołów. Oltarze 66
V. Nowożytność - renesans, barok i klasycyzm 67
Renesans 67
1. Architektura 67
2. Meble ł wnętrza 71
3. Drzwi 79
Barok 79
Barok wczesny i dojrzały 80
1. Architektura 80
2. Meble i wnętrza 82
Późny barok, rokoko 88
1. Architektura 89
2. Meble 93
3. Wyposażenie kościołów 95
Ludwik XVI, styl Zopf - przejście do klasycyzmu 98
Ebeniści angielscy 104
Nawiązania do klasycyzmu 105
1. Architektura 106
2. Meble i wnętrza 110
3. Drzwi 114
4. Meble rustykalne 116
I. Przegląd 120
II. Koniec i początek 123
Historyzm i eklektyzm (1850-1910) 123
Architektura 124
Meble i wnętrza 126
Ruch Arts and Crafts (1870-1910) 131
Pierwsze projekty przemysłowe - meble w stylu amerykańskich
kwakrów (szejkersów) i gięte meble Thoneta 134
Ruchy secesyjne (1895-1910) 1 35
Architektura 136
Meble i wnętrza 136
Ornamenty secesyjne 144
III. W stronę XX wieku 146
Okres przed I wojną światową 146
Droga ku funkcjonalizmowi 146
Najważniejsi projektanci i Deutscher Werkbund 147
Nowa Rzeczowość 149
Bauhaus (1919-1933) 150
De Stijl 152
Le Corbusier i stalowe meble w stylu Nowej Rzeczowości 152
IV. ldeologie twórcze przed II wojną światową 155
Ekspresjonizm 155
Ekspresjonizm w sztuce 155
Ekspresjonizm w architekturze (1918-1935) 155
Art déco (1920-1935) 157
Tradycjonalizm i styl narodowych socjalistów 161
V. Różnorodność wzorów w połowie XX stulecia 165
Styl międzynarodowy 165
Architektura 165
Meble i wnętrza 169
VI. ldeologie twórcze od 1960 do końca XX stulecia 177
Funkcjonalizm i racjonalizm 178
1. Architektura 178
2. Meble 180
Strukturalizm i poszukiwanie nowego ładu 181
1. Architektura 181
2. Meble 181
Nostalgia za przeszłością i wzornictwo rzemieślnicze 185
1. Moda na meble stylowe i antyczne 185
2. Meble wykonywane ręcznie 187
Popkultura i design 190
Konstrukcjonizm i high-tech 192
1. Architektura 192
2. Meble 195
Postmodernizm i neoklasycyzm 196
1. Architektura 196
2. Meble 199
Dekonstruktywizm 199
1. Architektura 199
2. Meble 202
Minimalizm i estetyka surowości 203
1. Architektura 203
2. Meble 207
VII. Globalizacja i design bez granic 208
1. Architektura 214
2. Meble i wnętrza 215
Indeks osób 216
Indeks rzeczowy 219
Dane techniczne
Autor | Traugott Wöhrlin |
Liczba stron | 224 |
Okładka | twarda |
Format | 148 x 210 mm |

Paczkomaty InPost | Kwota zakupów | Koszt przesyłki przedpłata |
powyżej 450 zł | 0 zł | |
do 250 zł | 6,5 zł | |
do 250 zł | 13 zł |
Kurier DPD | Przedpłata | Płatność za pobraniem |
11 zł | 15 zł |