Doświadczanie przestrzeni w rehabilitacji osób z dysfunkcją wzroku. Sztuka a tyflorehabilitacja

Dostępność: dostępne
Wysyłka w: 24 godziny
Cena: 69,00 zł 69.00
ilość egz.

towar niedostępny

dodaj do schowka

Opis

Publikacja adresowana jest do architektów oraz wszystkich osób i instytucji mogących aktywnie wpływać na proces nawiązywania relacji osób niewidomych z ich otoczeniem przestrzennym. Zamysłem autorki jest naświetlenie bogactwa i różnorodności potencjalnych form kontaktu w tej dziedzinie. Wywód na temat rehabilitacyjnego potencjału przestrzeni prowadzony jest w oparciu o zagadnienia związane z odbiorem i wykonywaniem sztuki – uznanymi za relacje generujące szczególnie intensywne i pozytywne doznania, angażujące wszelkie sfery ludzkiego funkcjonowania w przestrzeni.

Zasadniczym celem naukowym niniejszej pracy jest zdefiniowanie strategii zapewniających optymalną skuteczność działań tyflorehabilitacyjnych (umożliwiających korekcję odchyleń rozwojowych i funkcjonalnych towarzyszących dysfunkcji widzenia, jak również kompensację ich negatywnych skutków), prowadzonych poprzez stymulację i wsparcie relacji osób niewidzących z szeroko pojętą przestrzenią.

SPIS TREŚCI:

WPROWADZENIE 9
CEL PRACY 13
METODA I TECHNIKI BADAWCZE 14
ZAKRES PRACY 16
ANALIZY PRZEDWSTĘPNE I OBSZAR BADAŃ 17
Budowa i funkcjonowanie zmysłu wzroku 17
Rodzaje i przyczyny uszkodzeń wzroku 18
Skala, zakres i czas wystąpienia uszkodzeń w definicjach dysfunkcji wzroku 20
OBSZAR BADAŃ 26
STAN BADAŃ 27

CZĘŚĆ I RELACJE Z OTOCZENIEM PRZESTRZENNYM W WARUNKACH TRWAŁEGO DEFICYTU WZROKU 55

1. WSTĘP 57

2. SPECYFICZNE PROBLEMY W DOŚWIADCZANIU PRZESTRZENI 62
2.1. Ograniczenia motoryczne i ich konsekwencje  62
2.1.1. Znaczenie wzroku w realizacji ruchu i lokomocji 62
2.1.2. Czynniki ograniczające rozwój i funkcjonowanie sfery motorycznej 69
2.2. Ograniczenia poznawcze i ich konsekwencje  84
2.2.1. Znaczenie wzroku w procesach poznawczych 84
2.2.2. Czynniki ograniczające rozwój i funkcjonowanie sfery poznawczej 93

3. DOŚWIADCZANIE PRZESTRZENI JAKO SKŁADOWA DZIAŁAŃ TYFLOREHABILITACYJNYCH 106
3.1. Usprawnianie systemu percepcyjnego 106
3.1.1. Efektywne wykorzystanie resztek wzroku 106
3.1.2. Kompensacyjny potencjał pozostałych zmysłów 115
3.2. Usprawnianie motoryki 141
3.2.1. Nauka świadomego ruchu 141
3.2.2. Nauka samodzielnego przemieszczania się w przestrzeni 148
3.2.3. Metody wspomagania aktywności lokomocyjnej indywidualnego odbiorcy 158
3.2.4. Środowiskowe metody wspomagania aktywności ruchowo-lokomocyjnej 191
3.3. Usprawnianie poznania umysłowego 203
3.3.1. Kształtowanie wewnętrznych mechanizmów poznania przestrzeni 203
3.3.2. Metody przekazu informacji 220

4. WNIOSKI 248

CZĘŚĆ II RELACJE ZE SZTUKĄ JAKO FORMA KONTAKTU Z OTOCZENIEM PRZESTRZENNYM W WARUNKACH TRWAŁEGO DEFICYTU WZROKU 253

5. WSTĘP 255

6. SPECYFICZNE PROBLEMY W DOŚWIADCZANIU SZTUKI I ICH KONSEKWENCJE 258
6.1. Znaczenie wzroku w kontaktach ze sztuką 258
6.2. Czynniki ograniczające odbiór sztuki 261
6.3. Czynniki ograniczające uprawianie działalności artystycznej 274

7. DOŚWIADCZANIE SZTUKI JAKO POLE DZIAŁAŃ TYFLOREHABILITACYJNYCH 282
7.1. Tyflorehabilitacyjna rola recepcji sztuki 282
7.1.1. Potrzeby estetyczne i specyfika ich realizacji u osób niewidzących 282
7.1.2. Nauczanie sztuki w placówkach edukacji powszechnej 286
7.1.3. Działalność kulturalno-edukacyjna placówek pomocowych 304
7.1.4. Działania na rzecz otwierania instytucji i obiektów kultury i sztuki 306
7.1.5. Cele i kierunki współczesnej polityki antydyskryminacyjnej instytucji kultury i sztuki 355
7.1.6. Działalność mediów na rzecz rehabilitacji sztuką 378
7.1.7. Efekty rehabilitacyjne wynikające z recepcji sztuki 382
7.2. Tyflorehabilitacyjna rola uprawiania sztuki 386
7.2.1. Przygotowanie uczniów niewidomych i słabowidzących do uprawiania dyscyplin artystycznych 386
7.2.2. Cele i kierunki współczesnej polityki antydyskryminacyjnej w obszarze edukacji artystycznej 428
7.2.3. Działalność na rzecz wspomagania artystów z dysfunkcją wzroku 436
7.2.4. Efekty rehabilitacyjne wynikające z uprawiania sztuki 445
7.3. Arteterapia jako metoda rehabilitacji poprzez kontakt ze sztuką 451
7.3.1. Specyfika działań arteterapeutycznych 451
7.3.2. Efekty rehabilitacyjne wynikające z działań arteterapeutycznych 459

8. WNIOSKI 461

PODSUMOWANIE I WNIOSKI KOŃCOWE 465

LITERATURA 470
ŹRÓDŁA INTERNETOWE 489
AKTY PRAWNE I DOKUMENTY 496
WYKAZ UŻYWANYCH TERMINÓW 499
ŹRÓDŁA ILUSTRACJI 503

POSŁOWIE 505

 

Dane techniczne

Autor Agnieszka Kłopotowska
Wydanie 2016
Liczba stron 506
Ilustracje czarno-białe
Okładka miękka ze skrzydełkami
Format B5
Koszty dostawy
Paczkomaty InPost Kwota zakupów Koszt przesyłki przedpłata
  powyżej 200 zł 0 zł
  do 200 zł 3 zł
  do 150 zł 5 zł
  do 100 zł 9 zł

Kurier DPD Przedpłata Płatność za pobraniem
  11 zł 15 zł
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Realizacja: N4K.eu
Sklep internetowy Shoper.pl