Analiza naturalnych i wymuszonych przepływów powietrza w tunelach drogowych
Opis
Celem monografii jest poszerzenie wiedzy o naturalnych i wymuszonych przepływach powietrza w tunelach drogowych oraz identyfikacja czynników mających wpływ na te przepływy. W monografii przedstawiono własne badania przepływów powietrza w rzeczywistych tunelach drogowych z systemem wentylacji wzdłużnej.SPIS TREŚCI
WYKAZ NAJWAŻNIEJSZYCH OZNACZEŃ 7
1. WPROWADZENIE 9
2. CELI ZAKRES PRACY 11
3. CZYNNIKI KSZTAŁTUJĄCE BEZPIECZEŃSTWO W TUNELU DROGOWYM 13
3.1. Systemy tunelu drogowego wpływające na poziom bezpieczeństwa 16
3.2. System wentylacji eksploatacyjnej i pożarowej 17
4. PRZEPŁYWY POWIETRZA W TUNELACH — STAN WIEDZY 20
5. NUMERYCZNE MODELOWANIE PRZEPŁYWU PŁYNU 26
5.1. Modelowanie przepływów turbulentnych 28
5.2. Modelowanie procesu spalania 36
5.2.1. Transport produktów reakcji (species transport) 36
5.2.2. Turbulentne spalanie składników (non-premixed combustion) 37
5.3. Budowa i rozwiązywanie modeli numerycznych przepływów w tunelach 38
6. POMIARY PRZEPŁYWÓW POWIETRZA I PRÓBY Z GORĄCYM DYMEM W TUNELACH DROGOWYCH 43
6.1. Badania w tunelu Laliki 44
6.1.1. Opis tunelu 44
6.1.2. Pomiary prędkości powietrza w tunelu Laliki 46
6.1.3. Pomiary warunków meteorologicznych na portalach tunelu 49
6.1.4. Wyniki — profile prędkości powietrza 51
6.1.5. Próby z gorącym dymem — opis stanowiska 58
6.1.6. Próby z gorącym dymem — wyniki 61
6.2. Badania w tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku 63
6.2.1. Opis tunelu 63
6.2.2. Pomiary prędkości powietrza w tunelu pod Martwą Wisłą 65
6.2.3. Monitorowanie warunków meteorologicznych na portalach tunelu 67
6.2.4. Wyniki — profile prędkości powietrza 68
6.2.5. Badanie dynamiki powietrza w tunelu 81
6.3. Podsumowanie przeprowadzonych badań 82
7. ANALIZY TEORETYCZNE I PORÓWNANIE Z WYNIKAMI UZYSKANYMI W POMIARACH 84
7.1. Specyfika modeli numerycznych przepływów w tunelach 84
7.1.1. Wybór modelu turbulencji 85 7.1.2. Modelowanie szorstkości ścian tunelu 87
7.1.3. Modelowanie zależności ciśnienia atmosferycznego od wysokości.. 91
7.1.4. Modelowanie działania wentylatorów strumieniowych 92
7.2. Rozważania nad przyczynami ciągu naturalnego 99
7.2.1. Model numeryczny ciągu naturalnego 100
7.2.2. Analiza numeryczna czynników mających wpływ na ciąg naturalny 103
7.2.3. Model teoretyczny ciągu naturalnego 105
7.3. Model numeryczny przepływów wymuszonych w tunelu drogowym 109
7.3.1. Badanie wrażliwości wyników na gęstość siatki numerycznej 111
7.3.2. Porównanie wyników symulacji z pomiarami 112
7.4. Dynamika powietrza w tunelu 118
7.4.1. Uproszczony model teoretyczny 118
7.4.2. Model numeryczny 120
7.4.3. Bilans energii i pędu dla strugi wentylatora strumieniowego 124
7.5. Model numeryczny rozwoju pożaru w tunelu 127
7.6. Wnioski z rozważań teoretycznych 131
8. PODSUMOWANIE, WNIOSKI KOŃCOWE I KIERUNKI DALSZYCH PRAC 134
BIBLIOGRAFIA 138
Streszczenie 148
Dane techniczne
Autor | Aleksander Król |
Wydanie | 2019 |
Liczba stron | 152 |
Ilustracje | czarno-białe, rysunki, wzory, wykresy , tabele |
Okładka | miękka |
Format | B5 |
Paczkomaty InPost | Kwota zakupów | Koszt przesyłki przedpłata |
powyżej 450 zł | 0 zł | |
do 250 zł | 6,5 zł | |
do 250 zł | 13 zł |
Kurier DPD | Przedpłata | Płatność za pobraniem |
11 zł | 15 zł |