Abstrakcja geometryczna a forma organiczna

Dostępność: ostatnie egzemplarze
Wysyłka w: 24 godziny
Cena: 55,00 zł 55.00
ilość egz.

towar niedostępny

dodaj do schowka

Opis

Założeniem przyjętym w niniejszych rozważaniach jest rozpatrzenie tytułowych zagadnień w oparciu o ścisłą integrację sztuki z architekturą.

Rozwój awangardowej sztuki i architektury w Europie można rozważyć, przyjmując istnienie obok siebie dwóch motywów przewodnich: formy organicznej i abstrakcji geometrycznej. Jedną z inspiracji dla zaznaczenia takiego podziału jest dzieło rzeźbiarskie Geometryczne - ageometryczne, wykonane przez Hansa Arpa w 1942 roku, a więc w okresie, w którym można było już z perspektywy czasowej ocenić podziały i podobieństwa pomiędzy jednym a drugim ujęciem problemu. Należy więc rozważyć, czy rozwój estetyki nowoczesnej opiera się jedynie na konfrontacji, czy także na symbiozie formy organicznej z abstrakcją geometryczną. Próba radykalnego przeciwstawienia sobie tych dwóch ścieżek rozwoju awangardowej estetyki wzbudza bowiem uzasadnione wątpliwości. Wobec powyższego pojęcia forma organiczna i abstrakcja geometryczne wymagają sprecyzowania.

SPIS TREŚCI:

I WSTĘP: POMIĘDZY SZTUKĄ I ARCHITEKTURĄ 7


I WSTĘP: POMIĘDZY SZTUKĄ I ARCHITEKTURĄ 7

II DOMINACJA SIŁY NATURY W SZTUCE I ARCHITEKTURZE13
1. Pierwiastek organiczny w nurcie nadrealno-alegorycznym 14
2. Od antysztuki do sztuki przedmiotowej: ready mades, objets naturels i objets trouvés 17
3. Znaczenie odkrycia abstrakcji organicznej i upowszechnienia jej w rzeźbie europejskiej 31
4. Łączność obiektu z otoczeniem a idea budynku organicznego 44
5. Od poematu elektronicznego do płynnej architektury 53
6. Symbol jako element kształtujący formę organiczną w,architekturze 64
7. Nadrealistyczne wizje architektoniczne 71
8. Nadrealizm i alegoria jako wyraz formy organicznej w estetyce 78

III EMOCJA JAKO CZYNNIK DETERMINUJĄCY FORMĘ 79
1. Narodziny nurtu emocjonalnego w myśli estetycznej 80
2. Pionierzy nurtu emocjonalnego w architekturze 87
3. Architektura na granicy formy organicznej i estetyki maszynowej 92
4. Architektura organiczna, czy forma organiczna w architekturze?Droga od organicznego budowania do architektury demokratycznej 99
5. Geometria i jej dekonstrukcja jako współczesna kontynuacja nurtu emocjonalnego 118
6. Nurt emocjonalny, estetyka pomiędzy formą geometryczną a organiczną 141

IV ESTETYCZNY PORZĄDEK WYRAŻONY POPRZEZ GEOMETRIĘ 143
1. Nurt racjonalistyczno-geometryczny jako skutek rewolucji cézanne’owskiej 144
2. Kształtowanie abstrakcji geometrycznej poprzez równowagę elementów i bezprzedmiotowość 150
3. Rytm jako wyraz zależności geometrycznych 173
4. Rozwój formy wobec zagadnień dynamizmu 191
5. Forma podporządkowana geometrii w architekturze najnowszej 213
6. Nurt jako ostateczny wyraz racjonalistycznej wizji rzeczywistości 224

V ZAKOŃCZENIE: TRZY DROGI ROZWOJU DWÓCH POSTAW
TWÓRCZYCH 225
VI ŹRÓDŁA ILUSTRACJI 229
VII BIBLIOGRAFIA 234
VIII INDEKS NAZWISK 249

Tytuły polecane

Koszty dostawy
Paczkomaty InPost Kwota zakupów Koszt przesyłki przedpłata
  powyżej 200 zł 0 zł
  do 200 zł 3 zł
  do 150 zł 5 zł
  do 100 zł 9 zł

Kurier DPD Przedpłata Płatność za pobraniem
  11 zł 15 zł
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Realizacja: N4K.eu
Sklep internetowy Shoper.pl